Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Jens Christesen

Hej,

Flensburg
Pfarrkirche St. Marien, fra 1899


Stefan Lindberg

I mitt förra inlägg visade jag ju Jällby Missionskyrka men nu kommer vi till
det riktigt intressanta nämligen Jällby Kyrka

Enligt en skylt i vapenhuset är Jällby kyrka en av de få bevarade medeltidskyrkor i landet, kanske med anor ända till 1100-talet.
Dagens kyrka är dock årsrings-daterad till 1600-talet, men en föregångare har funnits - danskarna brände ju ner halva Västergötland under detta sekel.

Hela kyrkan är oerhört enkelt byggd, på flera ställen kan man se rakt ut genom brädfodringen.
Takhöjden lär vara densamma som då kyrkan byggdes på 1600-talet, dörren in till till kyrkorummet är endast ca 150 cm hög och kristallkronorna får man gå runt.




Kent Skoog

Åryds kyrka i Karlshamns kommun. Kyrkan uppfördes under åren 1870-1873.


Kent Skoog


Stefan Lindberg

Utanför Herrljunga ligger Södra Björke Kyrka som visserligen
redan har visats av Staffan Sävenfjord men här kommer min variant.


Bussmicke

Helt otrolig tråd.
Alla bara matar på och visar bilder, ingen kommenterar bilderna.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kent Skoog

#966
Citat från: Bussmicke skrivet 07 april 2008, 18:42:55 PM
Helt otrolig tråd.
Alla bara matar på och visar bilder, ingen kommenterar bilderna.

En intressant tanke, kan det vara så att vi håller på och lägger ut bilder och ingen bryr sig.....? Men å andra sidan, antalet visningar är imponerande.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 07 april 2008, 18:42:55 PM
Helt otrolig tråd.
Alla bara matar på och visar bilder, ingen kommenterar bilderna.

Nä, tack och lov för det. Tråden innrhehåller ändå 972 inlägg och 13 732 visningar.
Man kan ju njuta av en bild utan att kommentera den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Citat från: Bussmicke skrivet 07 april 2008, 18:42:55 PM
Helt otrolig tråd.
Alla bara matar på och visar bilder, ingen kommenterar bilderna.

Intressant iaktagelse Micke !

Det verkar dock som att min en gång så anspråkslösa Kyrktråd fått eget liv
och växer i det oändliga även utan kommentarer.
Jag kan villigt erkänna att detta hade jag aldrig ens drömt om.

Jag driver dock tråden vidare med Grude Kyrka
som ligger utanför Vårgårda.



Ett stort tack till alla som tittar och bidrar till denna tråd !

Kent Skoog


Kent Skoog

#970
Långseruds kyrka.


Stefan Lindberg

Od Kyrka byggdes på 1100 talet och fick efter flera ombyggnader på 1700 och 1800 talet sitt nuvarande utseende.
Klockstapeln uppfördes 1687 och har två klockor varav den stora är från senmedeltiden.


JB

Så kommer till slut den utlovade bilden på Sveriges kanske tråkigaste kyrka (arkitektoniskt sett alltså), Stigbergskyrkan i Helga Trefaldighets församling, Uppsala kontrakt, Uppsala stift. Om ni inte omedelbart upptäcker kyrkan på bilden så är det nog normalt, den finns egentligen inte längre så skylten är nedtagen. Men jag lovar, det är rätt bild. Fler bilder finns om det finns intresse.

/Jonas




Staffan Sävenfjord

Citat från: JB skrivet 14 april 2008, 14:01:25 PM
Så kommer till slut den utlovade bilden på Sveriges kanske tråkigaste kyrka (arkitektoniskt sett alltså), Stigbergskyrkan i Helga Trefaldighets församling, Uppsala kontrakt, Uppsala stift. Om ni inte omedelbart upptäcker kyrkan på bilden så är det nog normalt, den finns egentligen inte längre så skylten är nedtagen. Men jag lovar, det är rätt bild. Fler bilder finns om det finns intresse.

/Jonas





Ja, där är den ju. Precis som den såg ut 1964-1967 när jag var söndagskollärare och klockringare där. Den ligger alltså i källaren i det vita huset i mitten av bilden. Klockstapeln skall dock ha bytts ut sedan jag ("Eriksbergs Quassimodo") väckte eriksbergsborna på morgnarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog