Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Ryda Kyrka i Vara kommun invigdes 1802 och ersatte då en stenkyrka från medeltiden.
Från den äldre kyrkan togs bland annat predikstolen samt en dopfunt från 1200-talet.


Kent Skoog

I Västerås stift finns Hedemora 1300-tals kyrka. Tornet med vapenhus uppfördes 1523.



På kyrkogården vilar Anna Lisa Öst, eller Lapp-Lisa som hon också kallades.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Kent Skoog skrivet 02 december 2007, 17:01:04 PM

På kyrkogården vilar Anna Lisa Öst, eller Lapp-Lisa som hon också kallades.



Av gravstenen kan man läsa ut att Anna-Lisa Öst var 10 år äldre än sin make och att hon var 46 år gammal när dottern Siv föddes. Hon och Siv kom så småningom att turnera ihop. Lapp-Lisa var på sin tid mycket populär och vi minns väl främst hennes sång "Barnatro". Även "Guldgrävarsången", som senare Sven-Ingvars gjorde med annan text ("Min gitarr") och "I en sal på lasarettet" var uppskattade inslag i hennes repertoar.
Det fanns också en annan sångerska som kallades Lapp-Lisa, nämligen Lisa Thomasson. Till skillnad från Anna-Lisa var hon av samiskt ursprung. Anna-Lisa fick sitt smeknamn av att hon var från Lappland (Mark utanför Vilhelmina) och att hon uppträdde i något som såg ut som samedräkt. Hon gifte alltså in sig i spelmanssläkten Öst, varifrån vi känner t ex fiolspelemannen Erik Öst, Bernt Öst (Family Four) och schlagersångerskan Siv-Inger Öst.
Lapp-Lisa som namn på parkeringsvakter slutligen? Jovisst finns det ett samband. Det är utan tvekan Anna-Lisa Öst som gett upphov till det namnet, som man tyckte var lämpligt på den som satte fast "lappar" på vindrutan. Anna-Lisa Öst jobbade dock aldrig själv som parkeringsvakt...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

Laske-Vedums Kyrka ligger i Vedum där utomhusscenerna till Stinsen Brinner spelades in.
Kyrkan är från 1100 talet men fick sitt nuvarande utseende 1776.
Den lilla byggnaden som syns mellan kyrkan och klockstapeln är det överbyggda Lindelöfska gravmonumentet från mitten av 1600-talet.


Kent Skoog

I Göteborgs stift och Tanums kommun ligger Svenneby gamla kyrka, uppförd under 1100-talet.



Uppe på klippan på kyrkans norrsida ligger klockstapeln.



Inne i kyrkan är det inte svårt att känna historiens vingslag.


Patrik Sandström

Ortodoxa Kyran i Torneå.

300m norr om svensk finska gränsen mellan Haparanda och Torneå (mitt emot Alko) ligger denna lilla söta kyrka i Rysk stil.








Kent Skoog

Fjällbacka kyrka, ritad av den kände arkitekten Adrian Peterson. Kyrkan är byggd av röd granit, och stod färdig 1892.


IngemarJ

Hej!

Vi skulle nästan kunna anordna en undergrupp här med Adrian Petterssonkyrkor!

Hälsar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Jag glömde ett par kyrkor i Norge. Dessa båda hittar vi i Borgund i Lærdal, Sogn. Stavkyrkan är från 1180 och är ansedd som en av Norges största sevärdheter.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog


Stefan Lindberg

I trakterna kring Vårgårda fann jag Eklanda Missionskyrka.


Stefan Lindberg

... och strax norr om Alingsås låg Fly Missionskyrka.


Andreas Ljungqvist

Hittade inte Domkyrkan i Lund i listan så här kommer min tolkning...


Kent Skoog

Det var en mäktig bild på Domkyrkan i Lund.
Jag fortsätter med en betydligt mindre kyrka. Billingsfors kyrka i Dalsland uppfördes 1763. Kyrkan ägdes av Billingsfors Bruk AB i 218 år, och var en av de sista privatägda kyrkorna. Numera tillhör kyrkan Steneby församling.


Stefan Lindberg

Frändefors Kyrka är visserligen redan visad men här kommer min version.
Det går förresten alldeles utmärkt att lägga upp kyrkor som redan visats
så ni som inte har lagt in bilder för att ni är osäkra på om dom redan finns med ..... lägg upp era bilder ändå  ;)