Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Silleruds åttkantiga kyrka, som är Karlstads stifts enda centralkyrka, invigdes 1888.


Stefan Lindberg

Lekåsa Kyrka ligger i Herrljunga trakterna.


Kent Skoog

Örs stenkyrka i Melleruds kommun, byggd 1219 och utvidgad 1663.


Stefan Lindberg

Bergstena Kyrkoruin.
Kyrkans byggnadsår är okänt men den uppfördes antagligen på 1200 talet.
Kyrkan uppfördes i gråsten och i klockstapeln hängde en klocka som numera förvaras i Statens Historiska Museum.
I kyrkoruinen finns lämningar efter en äldre kyrka, antagligen en stavkyrka.

Bergstena Kyrka såldes 1835 i samband med att Lena Kyrka uppfördes.
Därefter revs stora delar av Bergstena Kyrka.
Kyrkoruinen renoverades 1954 - 55


Kent Skoog

Karlanda kyrka i Årjängs kommun, uppförd under åren 1776-1778.


Stefan Lindberg

Eling Kyrka ligger mellan Alingsås och Vara


IngemarJ

Hej!

Själve Elings kyrka ser ju ut att må bra! Det är dessvärre inte fallet med hans hemkyrka :)
Elinghem är en av Gotlands Ödekyrkor.

Hälsar

Ingemar

JB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 november 2007, 19:12:57 PM
Kyrkan i Vikmanshyttan i Dalarna skulle nog få en bra placering i en tävling om Sveriges fulaste kyrka.

Fast den har en god konkurrent i Stigbergskyrkan i Uppsala. Har tyvärr ingen bild på den kyrkan, men det kanske är någon annan som sitter på en sådan.

/Jonas

IngemarJ

Hej JB!

Kan så här underhand tipsa dig om att sedan i somras är Stigbergskyrkan avkonsekrerad och stängd som kyrka, det enda kyrkliga som händer är att klockstapelns klocka fortfarande ringer till Helgsmål.

Hälsar

Ingemar

JB

Det var mer än jag visste, kan skylla på att jag sällan är i Eriksberg. Men tack för informationen. För att komma tillbaka till trådens innehåll kommer här en kyrkbild igen. Kyrkan har jag visat förr, men ur en annan vinkel. Men jag tycker nästan bättre om den här bilden, tycker om obelisken och gatlyktan.



/Jonas

Redigerat: Glömde skriva att det är Helga Trafaldighets kyrka i Uppsala.

JB

Ifall någon undrar vad det står på obelisken är texten:

GUSTAVO ADOLPHO
MAGNO

NOMINE
POPULI SVECANI
CAROLUS XIV JOHANNES

DVIN VEMBRIS
MDCCCXXXII

För de som inte behärskar latin står det på svenska på andra sidan. Där står det itstället:


ÅT
GUSTAV ADOLPH
DEN STORE
I
SVENSKA FOLKETS
NAMN
AF
CARL XIV JOHAN
DEN VI NOVEMBER
MDCCCXXXII

/Jonas

Staffan Sävenfjord

Citat från: IngemarJ skrivet 30 november 2007, 14:35:09 PM
Hej JB!

Kan så här underhand tipsa dig om att sedan i somras är Stigbergskyrkan avkonsekrerad och stängd som kyrka, det enda kyrkliga som händer är att klockstapelns klocka fortfarande ringer till Helgsmål.

Hälsar

Ingemar

Stigbergskyrkan är "min" gamla kyrka i Uppsala, där jag bland annat varit söndagsskollärare och klockringare. Inte för att jag ringt i så värst många kyrkklockor men just Stigbergskyrkan var min favorit. Det var väldigt lätt att få in takten så att klockringningen lät vackert. Nog så viktigt eftersom klockstapeln låg mitt i ett bostadsområde. Av någon anledning kallade grannarna mig för Quassimodo  ???
Själva kyrkan var inrymd i en källarlokal i ett hyreshus och var väl så in i det sista. Estetiken blev naturligtvis därefter.
Fast jag var där så mycket under åren 1964 - 1967 blev det aldrig av att jag tog någon bild. Men jag skulle gärna vilja se en. Liksom en bild på Eriksbergskyrkan (i Uppsala alltså), som jag tycker är en mycket vacker kyrka trots att den också är från 1900-talets senare hälft.
Märkligt nog var man "hyrestant" när jag bodde på Eriksberg i Uppsala dotter till kyrkoherden i Eriksberg fast i Skara stift.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2007, 16:04:02 PM
Stigbergskyrkan är "min" gamla kyrka i Uppsala, där jag bland annat varit söndagsskollärare och klockringare. Inte för att jag ringt i så värst många kyrkklockor men just Stigbergskyrkan var min favorit. Det var väldigt lätt att få in takten så att klockringningen lät vackert. Nog så viktigt eftersom klockstapeln låg mitt i ett bostadsområde. Av någon anledning kallade grannarna mig för Quassimodo  ???
Själva kyrkan var inrymd i en källarlokal i ett hyreshus och var väl så in i det sista. Estetiken blev naturligtvis därefter.
Fast jag var där så mycket under åren 1964 - 1967 blev det aldrig av att jag tog någon bild. Men jag skulle gärna vilja se en. Liksom en bild på Eriksbergskyrkan (i Uppsala alltså), som jag tycker är en mycket vacker kyrka trots att den också är från 1900-talets senare hälft.

Jo Stigbergskyrkan är även för mig en kyrka i en källare till ett hyreshus. Fast frågan är om det inte är bostadsrätter i huset... Eriksbergskyrkan tycker jag också mycket om. Kan ha att göra med att jag cyklat förbi den nästan dagligen under några år. Men visst borde det gå att fixa bilder på kyrkorna. Några speciella vinklar som önskas?

/Jonas

Kent Skoog

Älgarås medeltida kyrka är den äldsta träkyrkan i Västergötland.




Staffan Sävenfjord

Citat från: JB skrivet 30 november 2007, 16:25:30 PM
Jo Stigbergskyrkan är även för mig en kyrka i en källare till ett hyreshus. Fast frågan är om det inte är bostadsrätter i huset... Eriksbergskyrkan tycker jag också mycket om. Kan ha att göra med att jag cyklat förbi den nästan dagligen under några år. Men visst borde det gå att fixa bilder på kyrkorna. Några speciella vinklar som önskas?

/Jonas

Ja, uppifrån backen. I svängen där 6-an förr i världen vid ett par tillfällen höll på att lyckas att göra kyrkans historia mycket kort. Gärna en bild på klockstapeln också, även om det inte är den gamla som är kvar.
Det är ju lite långt från mig att åka till Uppsala bara för att fotografera en källare.  :)
By the way: du har nog rätt i att det var ett HSB-hus och därmed gällde bostadsrätt. I Uppsala hade det på 1960-talet inte så stor betydelse eftersom det knappast fanns en student som hade förstahandskontrakt. Däremot var det vanligt att utexaminerade akademiker köpte på sig bostadsrätter med tanke på sina barn och under de 20 år eller vad det nu tog innan de flög ur boet var det inga problem att hyra ut dem i andra hand.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)