Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

#585
I Karlstads stift ligger Rämmens kyrka. Kyrkan började byggas 1781 och stod färdig 1787.


Dan Henriksson

Det var ett tag sedan jag la in någon kyrkobild, men nu är det dags att försvara Upplands färger igen!


Hösten har gjort sitt intåg, och så här såg det ut vid Tillinge kyrka strax väster om Enköping idag.
/Danne

Dan Henriksson

Här är en upplandskyrka i höstmiljö till, nämligen Yttergrans kyrka som ligger utanför Bålsta.


Kvarne

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 oktober 2007, 12:05:35 PM
Norsjö Kyrka, Västerbotten.
Byggår: 1917.



Det var mig en vacker kyrka du funnit!  ;) :D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

IngemarJ

Hej!

Inte helt olik Kiruna kyrka faktiskt.

Hälsar

Ingemar

Kent Skoog

#590
Björklinge kyrka i Uppsala stift. Kyrkan fick sin nuvarande utformning under senare delen av 1600-talet.


IngemarJ

Citat från: Kent Skoog skrivet 08 oktober 2007, 17:51:26 PM
Björklinge kyrka i Uppsala stift. Kyrkan fick sin nuvarande utformning under senare delen av 1600-talet.



Hej!

Separat klockstapel förstår jag.

Hälsar

Ingemar

Stefan Lindberg

Munkegärdekyrkan ligger i Kungälv och är väl inte så värst gammal.


JB

Citat från: IngemarJ skrivet 08 oktober 2007, 18:39:43 PM
Hej!

Separat klockstapel förstår jag.

Hälsar

Ingemar

Precis, inte helt ovanligt i Uppland. Vad som är lustigt i Björklinge är att mellan kyrkan och klockstapeln går en stor väg, kallad E4 (åtm. ett tag till).

/Jonas

JB

Citat från: Dan Henriksson skrivet 07 oktober 2007, 18:19:51 PM
Här är en upplandskyrka i höstmiljö till, nämligen Yttergrans kyrka som ligger utanför Bålsta.


Med denna bild så har både den största och den minsta kyrkan i ärkestiftet visats. Yttergrans kyrka är verkligen liten. Men det finns ett kapell vid sidan av där man kan vara om man inte får plats i kyrkan.

/Jonas

Kent Skoog

#595
Citat från: JB skrivet 09 oktober 2007, 10:51:03 AM
Precis, inte helt ovanligt i Uppland. Vad som är lustigt i Björklinge är att mellan kyrkan och klockstapeln går en stor väg, kallad E4 (åtm. ett tag till).

/Jonas

Och så här ser klockstapeln ut


Kent Skoog

#596
Ärtemarks kyrka i Bengtsfors kommun.



Staffan Sävenfjord

Citat från: Kent Skoog skrivet 09 oktober 2007, 17:42:40 PM
Ärtemarks kyrka i Bengtsfors kommun.


Och därmed kom det 600:e inlägget i denna evighetstråd. Må den fortsätta länge till!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

IngemarJ

Det är med andra ord en parallell till Kungliga Amiralitetskyrkan Ulrica-Pia i Karlskrona, dess klockstapel står också en god bit ifrån kyrkan.

Hälsar

Ingemar

Stefan Lindberg

Över 600 inlägg och tråden verkar inte mattas av ... underbart !!!

Jag reser vidare till Kareby Kyrka utanför Kungälv.