Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

#375
Horla Kyrka är en fin liten landsbyggdskyrka.


Kent Skoog

#376
Ransäters kyrka brann ner till grunden 1983, mitt under pågående inre restaureringsarbeten. Den nya kyrkan invigdes 1986.


Kent Skoog

#377
Västra Ny kyrka, som tillhör Linköpings stift, ligger i Motala kommun. Kyrkan uppfördes under andra hälften av 1200-talet.


Stefan Lindberg

#378
Nårunga Kyrka utanför Vårgårda.


Mr G



Dyker upp här igen efter några veckors frånvaro bl a p g a semester. Har inte kollat alla kyrkor i tråden och tar risken att lägga in en dublett. Börjar bli ett antal kyrkor här nu. Väldigt svårt att ha koll på vad som publicerats hittills. Ett slags register på visade kyrkor hade varit guld värt.

Givetvis blev det några kyrkobesök på min semesterresa. Bl a den här, och den måste väl betecknas som en av världens mest kända kyrkor. Cathédrale Notre Dame de Paris.
吉先生

Kent Skoog

#380
Sankta Maria kyrka i Åhus, vars äldsta delar uppfördes under medeltiden.


Stefan Lindberg

#381
Citat från: Mr G skrivet 10 augusti 2007, 21:53:32 PM


Dyker upp här igen efter några veckors frånvaro bl a p g a semester. Har inte kollat alla kyrkor i tråden och tar risken att lägga in en dublett. Börjar bli ett antal kyrkor här nu. Väldigt svårt att ha koll på vad som publicerats hittills. Ett slags register på visade kyrkor hade varit guld värt.

Givetvis blev det några kyrkobesök på min semesterresa. Bl a den här, och den måste väl betecknas som en av världens mest kända kyrkor. Cathédrale Notre Dame de Paris.

Oerhört snygg bild !

Visst hade det varit bra med ett register över visade kyrkor men å andra sidan gör det ju inget
om du lägger upp en redan visad kyrka.
Jag gör som så att om jag är osäker så söker jag på kyrknamnet i forumet
för att se om den redan har visats.

Det lär finnas över 3000 kyrkor bara i Sverige så jag hoppas att vi får se många fler i tråden.

Kent Skoog

#382
Mölle Kapell, invigdes 1935.


Mr G


Från Mölle är inte steget särskilt långt till Fyn och Odense Domkirke Skt. Knuds Kirke. En buss kom med på bilden också, någon som undrar varför.
吉先生

Mr G

Citat--------------------------------------------------------------------------------
Citat från: Mr G skrivet 10 Augusti 2007, 21:53:32


Dyker upp här igen efter några veckors frånvaro bl a p g a semester. Har inte kollat alla kyrkor i tråden och tar risken att lägga in en dublett. Börjar bli ett antal kyrkor här nu. Väldigt svårt att ha koll på vad som publicerats hittills. Ett slags register på visade kyrkor hade varit guld värt.

Givetvis blev det några kyrkobesök på min semesterresa. Bl a den här, och den måste väl betecknas som en av världens mest kända kyrkor. Cathédrale Notre Dame de Paris.


Oerhört snygg bild !

Visst hade det varit bra med ett register över visade kyrkor men å andra sidan gör det ju inget
om du lägger upp en redan visad kyrka.
Jag gör som så att om jag är osäker så söker jag på kyrknamnet i forumet
för att se om den redan har visats.

Det lär finnas över 3000 kyrkor bara i Sverige så jag hoppas att vi får se många fler i tråden.

Tack för det Stefan. Det blev en hel del bilder tagna där förstås. Och inte bara kyrkan fångade min blick den dagen. Det finns annat i den bilden som jag tycker är så vackert. 8)
吉先生

Mr G



När jag ändå är och gräver bland mina bilder från Trier (se annan tråd om rundturståg) är det väl lika så bäst att visa en kyrka också. Trier är Tysklands äldsta stad och följdaktligen finns där också Tysklands äldsta kyrka. Trierer Dom härstammar från år 326. Mäktigt att kontemplera över att kyrkan funnits där i närmare 1700 år. Givetvis har mycket ändrats under seklernas gång, men så är det ju för våra äldsta svenska kyrkor också. Undrar just vilken kyrka i Sverige som har äldst anor, 1000- och 1100-talen finns det ju åtminstone kyrkor ifrån här har jag förstått.
吉先生

IngemarJ

Hej!

Äldsta kyrkorna i Sverige borde vara några i Västergötland eller kanske någon i trakten av Birka.
Gissar på antingen 900 eller 1000 - tal.

Skall återkomma med alltid något i bildväg snart.

Hälsar

Ingemar

Kent Skoog

#387
Högby kyrka i Linköpings stift, stod klar 1871.


Dan Henriksson

Dags att slänga in en upplandskyrka!


Torsvi kyrka från 1200-talet. Kyrkan ligger cirka två mil sydost om Enköping, tror bygden heter Trögden.
/Danne

Kent Skoog

#389
Näsinge kyrka i Strömstads kommun.