Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Kent Skoog

#345
Tveta kyrka finns på flera ställen i landet. Den här träkyrkan ligger i Säffle kommun, uppförd på 1670-talet.


Kent Skoog

#346
Nygårdskyrkan, vid västra kyrkogården i Åmål, invigdes 1981.




Bussmicke

Citat från: Dan Henriksson skrivet 18 juli 2007, 05:55:19 AMSå över till Tensta kyrka, icke att förväxla med det Tensta som ligger vid Järvafältet med t-banestation och allt! Den här platsen ligger cirka två mil norr om Uppsala.



Ahh, där har vi den kyrkan ja.
Det var just den förväxlingstabben jag gjorde...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 juli 2007, 19:36:14 PM
Kyrkobilderna har nu seglat upp i topp som Bussnacks mest visade tråd. För några minuter sedan passerade den tråden om upphandlingar. När det gäller antalet inlägg har Kyrkobilderna länge varit ledande.


Det går lätt att ändra på.
Bara jag blir klar med mina naturbilder..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kent Skoog

#349
Västra Eds kyrka i Linköpings stift, uppförd 1863.


Stefan Lindberg

#350
Jag fortsätter med lite Göteborgskyrkor.
Detta är Björkekärrs Kyrka.


IngemarJ

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 02 augusti 2007, 17:40:07 PM
Jag fortsätter med lite Göteborgskyrkor.
Detta är Björkekärrs Kyrka.



Hej!

Den har jag jobbat mitt emot under 1,5 år ungefär, agerade vaktmästare på Rosendalsskolan fram till 31/5 i år.

Hälsar

Ingemar

Kent Skoog

#352
Vid sjön Fryken i Värmland ligger Västra Ämterviks kyrka, som stod klar 1820.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 02 augusti 2007, 13:59:10 PM
Det går lätt att ändra på.
Bara jag blir klar med mina naturbilder..

Visst. Om du lägger ut 380 naturbilder i olika trådar i kväll så...
Men gör nu för Guds skull inte det!  ;) Jag är inte säker på att forumet klarar en sådan anstormning.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog

#354
Vid sjön Frykens östra sida ligger Östra Ämterviks kyrka, som började byggas 1795. På kyrkogården vilar bl.a. Selma Lagerlöf och omkomna från ångfartyget Freja, som förliste på Fryken 1896.




IngemarJ

Citat från: Kent Skoog skrivet 02 augusti 2007, 18:38:40 PM
Vid sjön Frykens Östra sida ligger Östra Ämterviks kyrka, som började byggas 1795. På kyrkogården vilar bl.a. Selma Lagerlöf och omkomna från ångfartyget Freja, som förliste på Fryken 1896.

Hej!

Dessa avlidna från Freja, är det de som ursprungligen bärjades eller de man fann när fartyget plockades upp?

Undrar

Ingemar

Staffan Sävenfjord

Kyrkan i Rørvik från soldäcket på M/S Midnatsol.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Dan Henriksson


Dalby kyrka, och då befinner vi oss inte i Skåne utan cirka två mil sydväst om Uppsala!

Kent Skoog

#358
Citat från: IngemarJ skrivet 02 augusti 2007, 18:55:19 PM
Citat från: Kent Skoog skrivet 02 augusti 2007, 18:38:40 PM
Vid sjön Frykens Östra sida ligger Östra Ämterviks kyrka, som började byggas 1795. På kyrkogården vilar bl.a. Selma Lagerlöf och omkomna från ångfartyget Freja, som förliste på Fryken 1896.

Hej!

Dessa avlidna från Freja, är det de som ursprungligen bärjades eller de man fann när fartyget plockades upp?

Undrar

Ingemar

Här kommer ett kort från minnesmonumentet. För att texten skall framgå har jag lagt in ett större kort än vad jag normalt brukar göra.






Stefan Lindberg

#359
Göteborg expanderade kraftigt i slutet av 60 och början av 70-talet
och det byggdes många nya "Hypermoderna" förorter.
I alla dessa förorter fanns det även kyrkor varav flera tyvärr är borta nu.

Hjällbo Kyrka invigdes 1973 och passar väl in i den övriga bebyggelsen.