Värme i bussen?

Startat av buskörare, 16 januari 2016, 12:13:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

5783

För en tid sedan när det var runt minus 15 grader så åkte jag med en B9SALE som framdörren inte gick igen på. När vi åkte på motorvägen så var övre delen av framdörren öppen 3-4 cm.   

mittlinje

Citat från: buskörare skrivet 17 januari 2016, 13:43:05 PM
Möjligt, men jag anser min arbetsmiljö viktigare än deras i förhållande mycket korta tid i bussen.

Alla arbeten har sina för- och nackdelar. Just detta med kyla kontra värme är något man inte tekniskt lyckats lösa fullt ut samtidigt som upplevelsen av problemet är individuellt. Själv har jag anpassat mig på olika sätt utifrån omständigheten samtidigt som påverkan sker för att få det bättre, men som sagt var, tekniken finns inte för individuell inställning. Finns t ex de som även under vinterhalvåret föredrar att köra med kortarmad skjorta (= form av individuell inställning).

Arbetsmiljön är viktig, men vad är alternativet i detta fall? Lösning finns säkert men det skulle innebära att du inte får några passagerare vilket in sin tur innebär att det inte kommer finnas något jobb. Anpassning under förändringsarbete (teknikutveckling) tycks vara svaret kontra att se över sin situation (annan inkomstmöjlighet).

Lars_L

Citat från: mittlinje skrivet 23 januari 2016, 08:33:16 AM
Alla arbeten har sina för- och nackdelar. Just detta med kyla kontra värme är något man inte tekniskt lyckats lösa fullt ut samtidigt som upplevelsen av problemet är individuellt. Själv har jag anpassat mig på olika sätt utifrån omständigheten samtidigt som påverkan sker för att få det bättre, men som sagt var, tekniken finns inte för individuell inställning. Finns t ex de som även under vinterhalvåret föredrar att köra med kortarmad skjorta (= form av individuell inställning).

Arbetsmiljön är viktig, men vad är alternativet i detta fall? Lösning finns säkert men det skulle innebära att du inte får några passagerare vilket in sin tur innebär att det inte kommer finnas något jobb. Anpassning under förändringsarbete (teknikutveckling) tycks vara svaret kontra att se över sin situation (annan inkomstmöjlighet).

Nåja, fast lite kan man ju göra , eller rätt mycket. Det har väl kanske aldrig varit så stort fokus på detta heller från busstilverkare etc. Det är ju väldigt stor skillnad på olika busstyper också, och som sagt underhållet. Det senare ska väl kunna åtgärdas. Jag tror väl ett problem i Stockholm är att det ofta bara är några dagar som det är riktigt kallt ute per år och att man därför slarvar lite med att anmäla brister.

Att ordna bra fläktar hos föraren kan ju knappast vara något problem - även om det inte hindrar kylan från att tränga in. Men jag tror många skulle uppleva det mycket bekvämare om man ändå hade fläktar som var bättre och mer anpassningsbara.

En stor sak är ju också hur bussen är konstruerad. Med tanke på att kontanthanteringen ju är borta på de flesta ställen i större tätorter, och det knappast är effektivt att föraren i tätort, sitter och tar betalt, så är det väl inte otroligt att man i en framtid går mer åt "spårvägshållet" när det gäller utförande även av bussar. Det vill säga en förare som sitter i en "bur" framför framdörren, möjlgen med en lucka i de fall resenärerna behöver ha hjälp etc. Då skulle ju detta problem kunna försvinna lita av sig självt...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

mittlinje

Citat från: Lars_L skrivet 23 januari 2016, 10:20:22 AM
Med tanke på att kontanthanteringen ju är borta på de flesta ställen i större tätorter, och det knappast är effektivt att föraren i tätort, sitter och tar betalt, så är det väl inte otroligt att man i en framtid går mer åt "spårvägshållet" när det gäller utförande även av bussar. Det vill säga en förare som sitter i en "bur" framför framdörren, möjlgen med en lucka i de fall resenärerna behöver ha hjälp etc. Då skulle ju detta problem kunna försvinna lita av sig självt...

Visst går det att göra mycket tekniskt men fortfarande är det delvis en individuell fråga (enskild chaufförs behov) i ett kollektivt perspektiv (yrkeskår). Alltså tror jag inte på ett stort ingripande (kostnadsfråga) mer än att man sakta men säkert tittar på lösningar. Däremot är min förhoppning att arbetsmiljön skall bli bättre i denna fråga.

Förare i bur tror jag inte på i framtiden då våra uppdragsgivare ställer högra krav idag på vårt bemötande mot kund. Deras argument kommer säkert att vara bland annat att nu finns ingen kontanthantering och då behövs inte buren ur säkerhetssynpunkt. Finns även andra parametrar som säkert kommer att ha stor betydelse.

homer

I min värld stavas problemet med kalla bussar VOLVO (kan iof beror på att de volvo jag kör är över 10 år gamla medan de scania och MAN jag kör är 5 år gamla... :P