Nya rullatorsäten ska göra bussresan enklare

Startat av Maven, 29 januari 2024, 14:49:52 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Maven

"SL och bussoperatören Keolis introducerar nu en ny teknik som ska göra bussresan mer tillgänglig för personer som använder rullator. Under en försöksperiod på ett år ska särskilda rullatorsäten att monteras på de fem stomlinjerna i Stockholms innerstad."

https://www.bussmagasinet.se/2024/01/nya-rullatorsaten-ska-gora-bussresan-enklare/

Fredrik Gelin

Vad jag förstått av förare har mottagandet på linje fyra varit blandat då en del förare upplever att anordningen stör flödet i bussen då det trasslar till det för barnvagnsresenärerna som inte kan stå som de brukar.
Det kanske bara är en vanesak dock.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Nico

Tja, barnvagnsförarna har enligt min erfarenhet lite dålig koll på detta med att »först till kvarn får först mala«... Även andra trafikantkategorerier kan iofs. oxå hysa liknande synpunkter, men sett på individnivå så skulle jag nog ändå hävda att de med barnvagn oftare anser sig ha förtur jämfört med t.ex. rollatorförare och rullstolsburna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Jag fick uppleva det på plats när jag åkte fyran häromdagen och kunde konstatera att den enda barnvagnen på platsen då trasslade till det eftersom den tillhörande föräldern hamnade ute i gången vilket i sin tur gjorde att andra resenärer fick svårare att ta sig in i gången och så byggdes det på med folk ut till dörrarna som fick tvångsstängas för att bussen skulle kunna lämna hållplatsen.
Nu hörde jag dock att det funderas på hur man kan flytta anordningen för rollatorerna, så det kanske blir bättre framöver.
En annan lösning skulle ju kunna vara att låta barnvagnsförarna betala för sig, då minskar sannolikt intresset för att åka två hållplatser i morgonrusningen.
Detta provades dock för några år sedan i samband med att man testade att ha en "konduktör" på fyran, men det blev sådant ramaskri att man backade på det omgående, så det lär nog inte vara så poppis att föreslå att barnvagnsförarna skall betala nu heller trots att argumentet att inte behöva lämna barnvagnen utan uppsikt försvunnit i och med viseringen vid bakdörrarna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Gano

Åker alltså barnvagnsfolket gratis i SL? Isåfall är man nog tämligen ensamma om det.

Maven

#5
Det argumentet försvann ju egentligen redan när möjligheten att köpa biljett av föraren togs bort för över 15 år sedan. Då måste ju den resande ha biljett redan vid påstigningen, och att sätta upp viseringsautomat vid barnvagnsplatsen borde varit en bråkdel av kostnaden mot vad man hade vunnit i biljettintäkter och minskad trängsel. Trängseln blir ju inte mindre av att man med taxan tydligt styr resande till att ta med sig en skrymmande barnvagn, eftersom det då blir gratis, medan den som reser utrymmeseffektivt och tar med ett litet barn i bärsele, eller ett större barn som går själv, får betala för sig.

Nu kan dock en förändring vara på gång när alla innerstadstombussar får påstigning i alla dörrar. Då blir det konsekvent och tydligt att på de linjer som trafikeras med blå buss får alla kliva på i bakdörrarna, och då ska även barnvagnsförare ha biljett. Det är ju också på dessa linjer som trängseln är störst i högtrafik och då känns det väl ändå högst rimligt att en vuxen med barnvagn betalar för sig.

Trafiknämnden: Utökning av påstigning i alla dörrar till alla innerstadens stadsexpressbusslinjer
"Sedan april 2023 är det inte längre möjligt att resa med accesskort och om kortläsare (VAL100) installeras i samtliga dörrpar föreligger inte längre något skäl att undanta dessa resenärer från kravet att ha en giltig biljett. Undantaget bör därför sluta gälla vid en utökning av påstigning i alla dörrar till fler stadsexpressbusslinjer."

Men tyvärr verkar trafiklandstingsrådet inte rakryggat nog för att följa tjänstemännens rekommendation, utan vill skjuta taxeförändringen på en obestämd framtid, vilket kommer att göra ett senare genomförande svårare och otydligare.
Mitti: Snart får du gå på bak på alla blåbussar
"'Ingen förändring av reglerna för resor med barnvagn sker i samband med beslutet att införa påstigning alla dörrar, som alltså fattas på nästa trafiknämnd', skriver MP:s presstjänst i ett mejl. Enligt MP kommer man dock återkomma till frågan när systemet med påstigning alla dörrar är fullt ut genomfört på de blåa bussarna."

När SL:s ekonomi är så dålig att det görs historiskt stora nedskärningar i trafiken så kan man undra varför just barnvagnar subventioneras. Alltså inte ens småbarnsföräldrar generellt, och inte arbetslösa, utan riktat just till barnvagnar.

buskörare

Skulle det gälla även folk med rollatorer då? Att de skulle betala?
SL har väl egentligen aldrig varit duktiga på att stå på sig.

Kristofer

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Maven

Citat från: buskörare skrivet 16 februari 2024, 11:40:13 AMSkulle det gälla även folk med rollatorer då? Att de skulle betala?
SL har väl egentligen aldrig varit duktiga på att stå på sig.
Det rimliga är väl att samma taxeregler gäller på bussen som i annan SL-trafik. Och att undantagen för de som inte kan betala vid påstigning i bakdörr verkligen är ett undantag när det inte är tekniskt möjligt att ta betalt.

buskörare

Det mest rimliga är väl att ha samma på alla bussar. Och mig veterligen har man inga planer på att ha betalning vid bakdörren på ytterlinjerna.

Fredrik Gelin

Det verkar inte finnas några sådana planer ens på de resterande "röda" linjerna i innerstaden.

Frågan är dessutom om det finns hårdvara och tekniker så det räcker för att installera på de blå linjerna i förorterna.
Just det senare riskerar att bromsa införandet av viseringen i alla dörrar på stomlinjerna eftersom det är rätt många bussar som skall hanteras i Råsta och Lunda inför trafikstarten där.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Nico

Finns ju vissa blålinjer i ytterstaden där man redan praktiserar metoden med påstigning i alla dörrar.  ;D 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

BSB101

Så blåa bussar i innerstan så kommer det vara påstigning i alla dörrar men inte blåa bussar utanför innerstan? Ja, varför vara konsekvent bättre att resenärerna får hålla koll på att inte bara färgen på bussen spelar roll utan även var den går.