Hur kontrolleras tidhållningen i busstrafik?

Startat av Karsten, 24 juni 2008, 23:16:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Inom SLs spårtrafik finns i avtalet reglerat hur "tåg i tid" definieras, på lokalbanorna anses ett tåg som är mindre än 3 minuter försenat vara "i tid". De tåg som inte är "i tid", eller är inställda,  skall av trafikutövaren rapporteras till huvudmannen. I rapporten anges förseningsorsak, och denna anger vem som ska stå för det vite som en tågförsening föranleder. Genom ställverksmanöversystemen samlas dessa fakta i en databas, och det är där (i ett första steg) som förseningarna sammanställs. Det är således trafikutövarens sak att rapportera förseningsorsak, om ingen orsak anges utfaller vitet på trafikutövaren. Alltså ligger det i trafikutövarens intresse att rapportera alla förseningar.

I busstrafik finns, av naturliga skäl, inget ställverksmanöversystem som loggar tidhållningen på alla turer. Hur fungerar rapporteringen och uppföljningen av eventuella viten i busstrafiken? Jag har svårt att tänka mig att det står någon skum typ och kontrollerar tidspassningen vid ändstationerna för att få en korrekt bild av trafikutfallet. Jag har också svårt att tänka mig att trafikledningen har som uppgift att kontrollera saken. Ligger ansvaret på förarna, eller kollas det mot BussPC:s tidslogg? Är det ett som i spårtrafiken ett "felsäkert " system som gör att det ligger i trafikutövarens intresse att rapportera alla trafikavvikelser eller är det så att det som inte rapporteras "inte har hänt"?

Jag är inte ute efter att sätta dit någon bussentreprenör, jag vill bara veta hur det går till. Hur går det till?

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2008, 23:19:30 PM
I SL området används ju ATR mätningarna för att få koll på detta

Jo, men de används ju främst i ett planeringsarbete. ATR finns ju även på spårfordonen. Det jag är ute efter är hur varje specifik försening loggas och rapporteras.

Jonas M. Bobjörk

Och följdfrågan, om det sköts med hjälp av PC:n, hur blir det då när PC:n avgår före bussen? :)

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 juni 2008, 23:28:20 PM
Det gör de ju inte, enbart de som verkligen kommer till TL:s kännedom rapporteras ju i avvikelserapporten tillsammans med inställda turer etc.
Med BussPc går det säkert att hålla koll på alla bussar rent tekniskt, men om man gör detta vet jag inte eftersom jag lämnade SL området innan detta infört "Skarpt" och nu bara kommer i kontakt med SL i upphandlingsarbeten.

Men ATR användes tidigare för att beräkna andelen turer i tid från avgångshpl resp till ändhpl, det var det enda systemet som finns/fanns med den möjligheten.

Efter detta räknades ju Bonus och viten fram.

Det ÄR alltså så att de inställda turer som ej rapporteras ej föranleder vite, om man är konspiratorisk av sig?

Avtalen är alltså helt annorlunda skrivna genom att bonus och viten räknas statistiskt i efterhand. Rätt?