SL linje 340

Startat av Hasse L, 06 december 2014, 21:21:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


PTW 035 - Scania CN113 1994 - SL Buss AB H16 6770.

Ulf Berlin

SLs hemligaste linje ::)
Gällde vanlig SL taxa på den egentligen?/Ulf

Lars-Håkan_E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 december 2014, 21:46:48 PM
SLs hemligaste linje ::)
Gällde vanlig SL taxa på den egentligen?/Ulf

Nej, specialtaxa

Tommy E

Supertrevligt!! :D Om du råkar ha fler bilder på linje 340 får du väldigt gärna visa dem! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Var väl en "paranteslinje"...  I linjeuppgiften stod linjenumret så här: (340).  Tyvärr fick jag inte detta på bild själv.  Båten till Tappström hette (350). Vet inte om den finns kvar idag.

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Linjen kördes väl av SL Buss Råsta i alla fall när bilden togs? För 6770 kom väl till Råsta som ny om jag inte minns helt galet, var väl i serien H16 6770 till 6774. Senare kom även 6767-6769 till Råsta.

//R

Ulf Berlin

Annonserades väl i tidtabellen för Mälaröarna under ett par somrar dock utan tider.
Mest förvånande att den hade ett"vanligt"linjenummer och inte t ex 975 såsom Muskö och Arlandatrafiken.../Ulf

Hasse L

Tyvärr är det den enda bilden jag har på denna linje. Råsta körde förstås vid fototillfället - minns inte att jag någonsin därefter observerade någon 340.

/Hasse

Lars_L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 december 2014, 16:57:44 PM
Annonserades väl i tidtabellen för Mälaröarna under ett par somrar dock utan tider.
Mest förvånande att den hade ett"vanligt"linjenummer och inte t ex 975 såsom Muskö och Arlandatrafiken.../Ulf

Men SL valde att göra detta för några linjer - trots specialtaxa. Måste ha varit i slutet av 1970-talet och framåt till 1990-talets slut. Gällde väl bussen till Stadsgården från Slussen, bussen från Abrahamsberg till Solvalla/  Solna Stn och Drottningholmsbussen. Alla dessa användes ju i marknadsföringen av beställaren (om än inte av SL) och det var väl inte minst praktiskt att kunna hänvisa till ett specifikt linjenummer. Noterbart är väl att alla också ingick i Centrala distriktets busstrafik.

Orsaken var nog också att dessa linjer trafikerades med vanliga linjebussar. Musköbussarna riktade sig ju till vaneresenärer - flyg- och båtbussarna var så speciella att de väl särskildes ändå och hade väl tidigt också destinationsskylt i fronten.




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

HB

Linjerna till Vikingterminalen i Stadsgården, linje 45 och 480 hanterades av Östra trafikdistriktet. /Henrik/

Christer Göransson

Det har varit olika. När jag åkte linje 45 1975 var det Söderhallen som körde (H34). 1978, 1979 o 1981 var det Björknäs (H81, H65A respektive H54).

/Christer