GDG-bussar i Dalarna och Kristinehamn

Startat av Mikael T Nilsson, 03 oktober 2008, 09:07:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

Citat från: j-a skrivet 06 oktober 2008, 20:58:21 PM
Stämmer bra,på bilden kommer bussen från Sälen och går mot Göteborg
Då är det isåfall en helgdag som bilden är tagen // Fernestad

j-a

Ja en söndag om jag inte minns fel,bussen bredvid är 2635 som går mot sälen,lördagar var förarbytet med Sälenbussen i Eldforsen

Ulf Fernestad

Citat från: j-a skrivet 06 oktober 2008, 21:05:58 PM
Ja en söndag om jag inte minns fel,bussen bredvid är 2635 som går mot sälen,lördagar var förarbytet med Sälenbussen i Eldforsen
På avgångarna från Nisseplatsen i götet lör/sön 07,35 så kunde det bli lite villrådiga Sälenresenärer eftersom avg. må-fr skyltades Örebro och resenärerna hade blivit upplysta om att de ska ta bussen kl. 08,00 samt att den var skyltad Gävle med bussbyte i Filipstad till bussen som var skyltad med Sälen redan i Göteborg !!! :)

Ola Almquist

Citat från: bilomnibussen skrivet 06 oktober 2008, 10:11:55 AM
Hej! Så enastående trevligt att få se dessa bilder. 2327 och 1186 körde jag under min tid i Dalarna, 2327 var frän början blå/vit/röd som turistbussarna inom GDG var vid den tiden.
Mvh Jan G

Har någon bilder på GDG turistbussar i dessa färger? Det går kanske t.o.m. att hitta i arkivet, men då behöver jag lite ledtrådar...

Tack på förhand!
Ola


Stefan P

Hej

Under vilken tid tillverades Alpusbussarna?
När försvann de sista ur trafik och finns det någon bevarad till eftervärlden?

mvh Stefan P


Staffan Sävenfjord

#21
Citat från: Stefan P skrivet 07 oktober 2008, 11:31:37 AM
Hej

Under vilken tid tillverades Alpusbussarna?
När försvann de sista ur trafik och finns det någon bevarad till eftervärlden?

mvh Stefan P



I Kungälv tillverkade Alpus bussar åren 1971 - 1990. En Alpus 260-kaross kom ut på marknaden 1981, men det var först 1982 det blev fart på leveranserna.
Alla Alpus levererades till GDG eller SJ Buss (Swebus från 1990) med fem kända undantag:
2 till Varbergs Omnibus (på Scania K112)
2 till Örnsköldsvik Omnibus
Sedan kom Alpus 260 att hamna hos många bussbolag i samband med förlorade upphandlingar och inköp av begagnat för främst skoltrafiken.
Förutom de två nämnda till Varberg var det tre Alpus som byggdes på Scania L113 (Swebus 602-604 > Linjebuss 342-344. Alla tre hamnade sedan hos Starbussar i Ängelholm innan de såldes 2006). Alla övriga byggdes på Volvo B10M.
Källa: SBH och egna noteringar.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P


S Svensson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2008, 12:18:39 PM
I Kungälv tillverkade Alpus bussar åren 1971 - 1990. En Alpus 260-kaross kom ut på marknaden 1981, men det var först 1982 det blev fart på leveranserna.
Alla Alpus levererades till GDG eller SJ Buss (Swebus från 1990) med fem kända undantag:
2 till Varbergs Omnibus (på Scania K112)
2 till Örnsköldsvik Omnibus
Sedan kom Alpus 260 att hamna hos många bussbolag i samband med förlorade upphandlingar och inköp av begagnat för främst skoltrafiken.
Förutom de två nämnda till Varberg var det tre Alpus som byggdes på Scania L113 (Swebus 602-604 > Linjebuss 342-344. Alla tre hamnade sedan hos Starbussar i Ängelholm innan de såldes 2006). Alla övriga byggdes på Volvo B10M.
Källa: SBH och egna noteringar.


Scania fanns undertill på GDGs egen i Vänersborg GDG 1750/394.
Dessutom förvärvade Margretetorpsbussarna(som övertagits av Skånebil ägd av dåvarande Catena) GDG 1266 när den var ung.Första seriebyggda av nya typen om man betraktar 1265 som prototyp/tillverkningsprov.
Utförlig lista över byggda Alpus kan fås genom sök-funktionen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 07 oktober 2008, 14:28:30 PM
Scania fanns undertill på GDGs egen i Vänersborg GDG 1750/394.


Ja, den missade jag. Alltså ytterligare en Scania K112. Den blev sedan Vänersborgs Linjetrafik 24. Tack för korrigeringen.
Sammanlagt byggdes alltså sex Alpus 260 på Scania-chassi.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)