(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/GDG_2327_Bussgarage_Malung_1989.JPG)
Här kommer några bilder på GDG-vagnar. Först en Volvo B58 / van Hool Vistadome vid bussgaraget i Malung. En mycket vacker karosstyp!
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/GDG_1171_bussgarage_Malung_1988.JPG)
En Alpus av äldre modell i bussgaraget i Malung 1988. En del bussar av denna modell gick över till Swebus och den sista lär ha varit vagn 0140 (Swebusnr) i Karlstad.
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/GDG_2075_Kristinehamne_1988.JPG)
Sutligen en Volvo / van Hool Alizée, fotograferad i Kristinehamn 1988. Även den en mycket vacker karosstyp. GDG 2075 blev senare Swebus 0150.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 03 oktober 2008, 09:07:43 AM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/GDG_1171_bussgarage_Malung_1988.JPG)
En Alpus av äldre modell i bussgaraget i Malung 1988. En del bussar av denna modell gick över till Swebus och den sista lär ha varit vagn 0140 (Swebusnr) i Karlstad.
Trevliga bilder!
Ska man vara noga infördes Alpus-namnet på karosserna först när den nya karossmodellen kom. Den äldre kallades helt enkelt GDG-kaross och var i stort sett oförändrad i över 10 års tid, från Lier-tiden (GDG tog över modellen och pressverktygen från Lier) till 1981.
GDG har alltid för mig varit ett fascinerande exempel på hur det gick till i Sverige förr i tiden.
Ett statligt bussföretag med all kringverksamhet inom företaget-busstillverkning, däck, kiosker, resebyrå, bränsleimport m.m., m.m.
Många av GDG:s Dalarnabussar köptes väl av Linjebuss senare.
//Jonas G
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 oktober 2008, 12:27:25 PM
Trevliga bilder!
Ska man vara noga infördes Alpus-namnet på karosserna först när den nya karossmodellen kom. Den äldre kallades helt enkelt GDG-kaross och var i stort sett oförändrad i över 10 års tid, från Lier-tiden (GDG tog över modellen och pressverktygen från Lier) till 1981.
GDG har alltid för mig varit ett fascinerande exempel på hur det gick till i Sverige förr i tiden.
Ett statligt bussföretag med all kringverksamhet inom företaget-busstillverkning, däck, kiosker, resebyrå, bränsleimport m.m., m.m.
Många av GDG:s Dalarnabussar köptes väl av Linjebuss senare.
//Jonas G
Hej Jonas!
GDG:s bussar i Dalarna köptes inte direkt av de företag som övertog trafiken i Dalarna utan de löstes in centralt och fördelades sedan vidare till de nya entreprenörerna. GDG sålde inga bussar direkt till de nya entreprenörerna.
Däremot sålde GDG bussar från Gästrikedistriktet direkt till Linjebus. En liten lustig affär där ett SJ företag sålde fordon till en entreprenör som slagit ut "moderföretaget" på annat ställe i landet.
Dessa bussarna var avsedda att ersätta de bussar som kom att saknas vid det trafikövertagandet.
Efterhand som Linjebus fick nyleveranser kom "Dalabussar" att dyka upp på olika platser inom Linjebus.
Kanske var Lierkarossen i stort sett oförändrad under sin livstid men en stor förändring som medförde ett stort konstruktionsarbete var förändringen att övergå till 13-meters kaross byggd på ett chassi med 6,5 m hjulbas från den ursprungliga 12-meters karossen byggd på ett chassi med 6-meters hjulbas.
Hälsn.
HansJ
Citat från: HansJ skrivet 03 oktober 2008, 15:50:01 PM
Hej Jonas!
GDG:s bussar i Dalarna köptes inte direkt av de företag som övertog trafiken i Dalarna utan de löstes in centralt och fördelades sedan vidare till de nya entreprenörerna. GDG sålde inga bussar direkt till de nya entreprenörerna.
Däremot sålde GDG bussar från Gästrikedistriktet direkt till Linjebus. En liten lustig affär där ett SJ företag sålde fordon till en entreprenör som slagit ut "moderföretaget" på annat ställe i landet.
Dessa bussarna var avsedda att ersätta de bussar som kom att saknas vid det trafikövertagandet.
Efterhand som Linjebus fick nyleveranser kom "Dalabussar" att dyka upp på olika platser inom Linjebus.
Kanske var Lierkarossen i stort sett oförändrad under sin livstid men en stor förändring som medförde ett stort konstruktionsarbete var förändringen att övergå till 13-meters kaross byggd på ett chassi med 6,5 m hjulbas från den ursprungliga 12-meters karossen byggd på ett chassi med 6-meters hjulbas.
Hälsn.
HansJ
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/LB_0819_GDG%201186_%20garage_Solvesborg_1994.jpg)
Hej,
Här är en av bussarna som hamnat hos Linjebuss. Den gick först i trafik i Dalarna innan den omplacerades till Blekinge.
Vagnen är f.d. GDG 1186.
Dessa var ju lite fulsnygga... ;)
Hamnade inte någon av dessa, med Blekingelack, som skolbuss i Ystad på slutet? Jag har för mig att jag såg en där omkring 1994, tillsammans med en Skandia och något annat.
M.v.h.
Ola
Citat från: Norrortsmicke skrivet 03 oktober 2008, 09:07:43 AM
[img]http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/
Här kommer några bilder på GDG-vagnar.
Sutligen en Volvo / van Hool Alizée, fotograferad i Kristinehamn 1988. Även den en mycket vacker karosstyp. GDG 2075 blev senare Swebus 0150.
Denna AGH741 finns sedan åtskilliga år i Skene hos Michael Jernberg. Han har även numera en rödmåld Irizar.
Det fanns en GDG/Lier hos Wasatrafik i Leksand som hade Dalatrafiks lacken,fd GDG 1075 eller 1189 är inte säker på vilken.Finns det någon som har bild på den,var nog den enda som blev lackad i dalalack
Det fanns två Dalatrafikmålade hos Linjebuss i Borlänge, 817 och 821. Har för mig att 821 gick i Avesta innan den kom till Borlänge.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 03 oktober 2008, 09:07:43 AM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/GDG_2327_Bussgarage_Malung_1989.JPG)
Här kommer några bilder på GDG-vagnar. Först en Volvo B58 / van Hool Vistadome vid bussgaraget i Malung. En mycket vacker karosstyp!
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/GDG_1171_bussgarage_Malung_1988.JPG)
En Alpus av äldre modell i bussgaraget i Malung 1988. En del bussar av denna modell gick över till Swebus och den sista lär ha varit vagn 0140 (Swebusnr) i Karlstad.
Trevligt. Av vilken årsmodell är 1171? Påminner lite om Ikarus karosserna.
/Peter
1171 är årmodell 1981 :) chassinr 16234
Tack för trevliga kommentarer!
Hej! Så enastående trevligt att få se dessa bilder. 2327 och 1186 körde jag under min tid i Dalarna, 2327 var frän början blå/vit/röd som turistbussarna inom GDG var vid den tiden. 1186 fick vi ny till Ludvika jämte 1194. Så till det eviga diskuterandet av detaljer som man så gärna ger sig in i. GDG:s kaross hette just GDG ända tills man införde ett reviderat utförande av den nya kaross som presenterades 1982. Denna nya kaross hette först GDG 260 men fick sedan namnet Alpus 260 och även emblem vilket de tidigare aldrig hade. Vi talade alltid om dem som hembyggen, den avbildade typen kallades också pappkartongen. Den nya karossen kallades på grund av sin lackering med vita ränder kors och tvärs för julklappspaketet. En rad Ludvikavagnar placerades i Blekinge vad jag vet, bl a vår första vagn av det nya utförandet GDG 1267, den allra första vagnen hade invnumret 1265.
Det här har ni kunnat läsa tidigare. Men det kanske finns nytillkomna läsare.
Mvh Jan G
Citat från: Norrortsmicke skrivet 03 oktober 2008, 09:07:43 AM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/GDG_2075_Kristinehamne_1988.JPG)
Sutligen en Volvo / van Hool Alizée, fotograferad i Kristinehamn 1988. Även den en mycket vacker karosstyp. GDG 2075 blev senare Swebus 0150.
Bilden är tagen uppe vid godsmagasinet i närheten av jvgstationen, på middagen så hade vi omstigning plus förarbyte på bussen från Gbg ( 0735) till Örebro, därefter åkte bussarna ner till Västerlånggatan för vidare färd enligt tidtabell. För övrigt så var 2075 den första B10 alizèe som GDG beställde och även den enda 13m som var 2,50 bred
mvh Fernestad
Stämmer bra,på bilden kommer bussen från Sälen och går mot Göteborg
Citat från: j-a skrivet 06 oktober 2008, 20:58:21 PM
Stämmer bra,på bilden kommer bussen från Sälen och går mot Göteborg
Då är det isåfall en helgdag som bilden är tagen // Fernestad
Ja en söndag om jag inte minns fel,bussen bredvid är 2635 som går mot sälen,lördagar var förarbytet med Sälenbussen i Eldforsen
Citat från: j-a skrivet 06 oktober 2008, 21:05:58 PM
Ja en söndag om jag inte minns fel,bussen bredvid är 2635 som går mot sälen,lördagar var förarbytet med Sälenbussen i Eldforsen
På avgångarna från Nisseplatsen i götet lör/sön 07,35 så kunde det bli lite villrådiga Sälenresenärer eftersom avg. må-fr skyltades Örebro och resenärerna hade blivit upplysta om att de ska ta bussen kl. 08,00 samt att den var skyltad Gävle med bussbyte i Filipstad till bussen som var skyltad med Sälen redan i Göteborg !!! :)
Citat från: bilomnibussen skrivet 06 oktober 2008, 10:11:55 AM
Hej! Så enastående trevligt att få se dessa bilder. 2327 och 1186 körde jag under min tid i Dalarna, 2327 var frän början blå/vit/röd som turistbussarna inom GDG var vid den tiden.
Mvh Jan G
Har någon bilder på GDG turistbussar i dessa färger? Det går kanske t.o.m. att hitta i arkivet, men då behöver jag lite ledtrådar...
Tack på förhand!
Ola
http://www.wasatrafik.se/gdghistoria.html
/Peter
Hej
Under vilken tid tillverades Alpusbussarna?
När försvann de sista ur trafik och finns det någon bevarad till eftervärlden?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 07 oktober 2008, 11:31:37 AM
Hej
Under vilken tid tillverades Alpusbussarna?
När försvann de sista ur trafik och finns det någon bevarad till eftervärlden?
mvh Stefan P
I Kungälv tillverkade Alpus bussar åren 1971 - 1990. En Alpus 260-kaross kom ut på marknaden 1981, men det var först 1982 det blev fart på leveranserna.
Alla Alpus levererades till GDG eller SJ Buss (Swebus från 1990) med fem kända undantag:
2 till Varbergs Omnibus (på Scania K112)
2 till Örnsköldsvik Omnibus
Sedan kom Alpus 260 att hamna hos många bussbolag i samband med förlorade upphandlingar och inköp av begagnat för främst skoltrafiken.
Förutom de två nämnda till Varberg var det tre Alpus som byggdes på Scania L113 (Swebus 602-604 > Linjebuss 342-344. Alla tre hamnade sedan hos Starbussar i Ängelholm innan de såldes 2006). Alla övriga byggdes på Volvo B10M.
Källa: SBH och egna noteringar.
Hej
Tack för svar.
mvh Stefan P
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 oktober 2008, 12:18:39 PM
I Kungälv tillverkade Alpus bussar åren 1971 - 1990. En Alpus 260-kaross kom ut på marknaden 1981, men det var först 1982 det blev fart på leveranserna.
Alla Alpus levererades till GDG eller SJ Buss (Swebus från 1990) med fem kända undantag:
2 till Varbergs Omnibus (på Scania K112)
2 till Örnsköldsvik Omnibus
Sedan kom Alpus 260 att hamna hos många bussbolag i samband med förlorade upphandlingar och inköp av begagnat för främst skoltrafiken.
Förutom de två nämnda till Varberg var det tre Alpus som byggdes på Scania L113 (Swebus 602-604 > Linjebuss 342-344. Alla tre hamnade sedan hos Starbussar i Ängelholm innan de såldes 2006). Alla övriga byggdes på Volvo B10M.
Källa: SBH och egna noteringar.
Scania fanns undertill på GDGs egen i Vänersborg GDG 1750/394.
Dessutom förvärvade Margretetorpsbussarna(som övertagits av Skånebil ägd av dåvarande Catena) GDG 1266 när den var ung.Första seriebyggda av nya typen om man betraktar 1265 som prototyp/tillverkningsprov.
Utförlig lista över byggda Alpus kan fås genom sök-funktionen.
Citat från: S Svensson skrivet 07 oktober 2008, 14:28:30 PM
Scania fanns undertill på GDGs egen i Vänersborg GDG 1750/394.
Ja, den missade jag. Alltså ytterligare en Scania K112. Den blev sedan Vänersborgs Linjetrafik 24. Tack för korrigeringen.
Sammanlagt byggdes alltså sex Alpus 260 på Scania-chassi.