Huvudmeny

Nytt i London

Startat av torrentjohan, 09 januari 2012, 18:43:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Svempa

enl http://www.tfl.gov.uk/corporate/projectsandschemes/15493.aspx så är det 8 st beställda för linje 38 . med början i febr . Undrar om det blir fler eller bara en kul grej för OS.

Omnilasse

Citat från: Svempa skrivet 10 januari 2012, 07:12:02 AM
enl http://www.tfl.gov.uk/corporate/projectsandschemes/15493.aspx så är det 8 st beställda för linje 38 . med början i febr . Undrar om det blir fler eller bara en kul grej för OS.

Nja, tanken är att i princip införa bussmodellen i hela London, nu handlar det ju om en test, och då är ju 38 lämplig med tanke på att det är en så pass tung busslinje. Sedan kan man förstås undra över det vettiga i det hela och det är väl en och annan som höjt sitt ögonbryn rätt kraftfullt över borgmästarens idé att skapa en modern Routemaster.

Ersa

Citat från: Omnilasse skrivet 10 januari 2012, 22:04:00 PM
Sedan kan man förstås undra över det vettiga i det hela och det är väl en och annan som höjt sitt ögonbryn rätt kraftfullt över borgmästarens idé att skapa en modern Routemaster.

Anas en gnutta prestige, nationalism och traditioner? Hur som helst är det intressant att jämföra olika länders traditioner. I Sverige utmålas alla bussar utan dörrbromsar och förargrindar som "farliga", medan bussar med öppen plattform bak går bra att köra i London. Omvänt har Mercedes-ledvagnarna drivits bort från London gator av flera olika orsaker (svepskäl?) som att de t.ex var "farliga" genom att de skulle ha tagit för stor plats i trafiken. I Stockholm togs dubbeldäckarna bort bl.a för att folk inte orkade gå upp på övervåningen, vilket inte verkar ha varit något bekymmer genom åren i London.

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2012, 22:16:13 PM
Anas en gnutta prestige, nationalism och traditioner? Hur som helst är det intressant att jämföra olika länders traditioner. I Sverige utmålas alla bussar utan dörrbromsar och förargrindar som "farliga", medan bussar med öppen plattform bak går bra att köra i London. Omvänt har Mercedes-ledvagnarna drivits bort från London gator av flera olika orsaker (svepskäl?) som att de t.ex var "farliga" genom att de skulle ha tagit för stor plats i trafiken. I Stockholm togs dubbeldäckarna bort bl.a för att folk inte orkade gå upp på övervåningen, vilket inte verkar ha varit något bekymmer genom åren i London.

Att Citaron togs bort i London gjorde London genast mycket tråkigare..

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ted Selander

Nej, verkligen inte. Synd bara att många av dem nu tränger undan gamla kultbussar på Malta.

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 10 januari 2012, 22:16:13 PM
Anas en gnutta prestige, nationalism och traditioner? Hur som helst är det intressant att jämföra olika länders traditioner. I Sverige utmålas alla bussar utan dörrbromsar och förargrindar som "farliga", medan bussar med öppen plattform bak går bra att köra i London. Omvänt har Mercedes-ledvagnarna drivits bort från London gator av flera olika orsaker (svepskäl?) som att de t.ex var "farliga" genom att de skulle ha tagit för stor plats i trafiken. I Stockholm togs dubbeldäckarna bort bl.a för att folk inte orkade gå upp på övervåningen, vilket inte verkar ha varit något bekymmer genom åren i London.

Jo, nog är det så. En viss egensinnighet har väl tillskrivits borgmästaren. Enligt bifogad länk skall man dock bara få använda bakplattformen när det finns konduktör, som väl då tydligen skall ha något slags kontrollfunktion - men ändå. Men min erfarenhet från London är faktiskt också att övre däck i regel är rätt tomt - mest turister som orkar sig upp. Däremot kan jag förstå att dubbeldäckare fungerar mycket bättre än ledbussar där - och det är ju just för att man planerat gator, hållplatser och allt annat efter dubbeldäckare. De är ju rätt yteffektiva och man kan ju imponeras av hur många bussar man kan få plats med på en relativt liten yta - och hur effektivt man utnyttjar gatumarken jämfört med i Stockholm vid busstationer etc.   

Problemet där med ledbussatsningen var ju att man inte gav fler sittplatser - utan egentligen försämrade standarden. Med dubbeldäckare har man ju rätt många sittplatser och relativt få stående - i en ledbuss var ju tanken att det skulle vara tvärtom - alltså många stående och relativt få sittplatser - inte konstigt att Londonborna rasade  - särskilt som man ju då också glesade ut trafiken!

Så det kanske inte är något fel att köra med dubbeldäckare i London, men man kan ju undra över varför London skall ha sin egna bussmodell...Samtidigt har man väl drygt 7000 bussar i Londons kollektivtrafik - så det är klart - man kanske kan få viss ekonomi i det ändå...


Sputnik

Man kan ju fråga sig varför Boris Johnson absolut inte kan ha de dubbeldäckare som finns där idag utan prompt måste ha Routemaster 2.0. Hans främsta avfärdande av Citarobussarna var dessutom att "dom är fula". Jag tycker att dom har fungerat rätt bra när jag har åkt där. Jättesnygga är dom väl inte, men skall det spela roll?

Routemaster 2.0 är bara konstig...

Mvh
/Sputnik

Bussmicke

Citat från: Jacob skrivet 10 januari 2012, 22:30:37 PM
Att Citaron togs bort i London gjorde London genast mycket tråkigare..

//Jacob
Tvärtom vännen, tvärtom =)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det var säkert aldrig något större fel på Citarobussarna, men det var ju det här med nationell stolthet. Att köra tyskt i imperiets huvudstad känns säkert lite fel i vissas ögon.

lil-sis

Alla bussfärder jag har företagit mig i London har haft resenärer i hela bussen, även på övre däck. Visserligen informerar bussen om att det finns plats där uppe också vilket ju antyder att folk behöver påminnas men tomt har det inte varit!