Huvudmeny

70-talsscanior

Startat av Greger Larsson, 12 februari 2017, 20:44:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson








Björn Forslund

Trevligt! Den gröna verkar ha fått hålen för original ovala Hella strålkastare igenplåtade o försedda med runda strålkastare.

WalleW

Japp, trevligt ögongodis en vacker måndagsmorgon...
...och då inte minst Bajen-märket nertill i vindrutan på den svart-vit-röda... :D

/   M v h   Walle

Mikey

Trevligt! Det är något med gamla Scanior, både dessa och de senare 2- och 3-serien tycker jag är något av det snyggaste i lastbilsväg.

Om det är lugnt så flikar jag in en bild på en LBS111 (Tror det är rätt benämning?) som jag fångade utanför Tierp i höstas, så några av dem kämpar fortfarande på ute i trafiken! :)

K R

#4
Hej!

Instämmer med tidigare kommentarer; trevligt!
Maffiga skapelser med sina tre vindrutetorkare bl a.

Ett av klistermärkena på den svart-vit-röda LBS140:an har tidigare uppmärksammats,.. de andra två får väl anses något tidstypiska:
"Krossa knarket"-streamern i fronten och det mestadels gula märket i vänstra nedre hörnet av vindrutan härifrån sett,
som jag tycker ser ut som ett TIA Cowboy Club-märke. (TIA uttyds Truckers International Association).
Länk till lite info om denna sammanslutning från veteranlastbilar.se:

http://www.veteranlastbilar.se/normal.asp?pageid=726

Vidare kan nämnas att samma bil är väl upplyst av positionslampor i såväl front som på backspeglarna.
Den grön-blå LBS110:ans Super-märke är populärt att anbringa på avsevärt modernare Scanior nuförtiden.

Fotoplatsen förefaller för övrigt vara Harpsundsvägen i Högdalen.

mvh K R

WalleW

Citat från: K R skrivet 13 februari 2017, 12:02:30 PM
Fotoplatsen förefaller för övrigt vara Harpsundsvägen i Högdalen.
mvh K R
Jadå, utanför transportförmedlings-företaget KOJAPO´s kontor i källarvåningen intill. Deras firma-dekal syns bakom dörrarna på den grön-blåa.
Jag började köra anläggning för KOJAPO 1977 en kort tid med min första egna lastbil, en Volvo NB88 6X2 1970, mörkblå med ljusgrå ram och
"rutig" Sörling-dumper. Någon bild på den kan jag tyvärr inte kan hitta.

De flesta trodde vid den tiden att KOJAPO var finsk-ägt, men namnet var en förkortning av "KOmpanjonerna JAnne och PO" (Janne Lundgren
och P O Rönnlycke), som senare också kom att hyra ut och sälja bl a stålspont-moduler som rasskydd i schakter.
Jag körde/lyfte många av dessa spont med mina kranbilar senare...

/   M v h   Walle

pegee

Citat från: WalleW skrivet 13 februari 2017, 13:38:31 PM
..... Någon bild på den kan jag tyvärr inte kan hitta....

/   M v h   Walle

Jojo! Efter många mil bakom diverse rattar så skulle man idag ge en förmögenhet för de
bilder man aldrig tog när det begav sig!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

WalleW

Citat från: pegee skrivet 13 februari 2017, 14:05:47 PM
Jojo! Efter många mil bakom diverse rattar så skulle man idag ge en förmögenhet för de
bilder man aldrig tog när det begav sig!
Ja, Du har så rätt, så... :'(
Det känns bedrövligt. Fast just min NB88:a vet jag att jag har fotat minst tre gånger;  vid leveransen hos Volvo i Sollentuna, under berglastning
vid Årsta partihallar och efter tippning på Vårbergs-tippen. Kan "bara" inte hitta någon av bilderna...
Jag saknar också en hel räcka bilder från mitten av 80-talet när jag drog asfalt med min LBS141:a och boggi-kärra...men jag ger inte upp letandet än på ett tag... :)

/   M v h   Walle

Åkarns Kalle

Uppskattas!!!
Fortsätt så.....
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

WalleW

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 14 februari 2017, 10:03:35 AM
Uppskattas!!!
Fortsätt så.....
Tack Du!
Jag känner trycket... :)  Jag ska göra ett sök-ryck innan vårbruket drar igång.
Bilder på flera andra av mina bilar var annars med i Klassiska Lastbilar nr 8 2016 i artikeln om snösvängen i Stockholm i slutet av 70- / början av 80-talet.

/   M v h   Walle

Åkarns Kalle

Jo den har jag naturligtvis läst och
jag uppskattade den...........

Jag har tillochmed på de få snösvängar jag gjort med hjullastarn nynnat på "jag ska ploga hela natten"

/Kalle
Åkeriet har kört för Bilspedition, Linjegods, ASG, Fraktarna samt X-Trafik.

WalleW

Tack !
Trevligt att Du gillade den...

/   M v h   Walle