AUTO-LÄGE fordonsbelysning...igen...

Startat av WalleW, 20 november 2016, 12:11:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 30 november 2016, 10:47:47 AM
Problemet är att halvljusen fram är tända och då tror folk att alla ljus är tända. Är ju lite svårt att se om ljusen bak är tända eller inte när man sitter i bilen.

Eftersom folk inte läser instruktionsboken så vet dom inte hur bilen fungerar och det brukar stå i vilket läge alla ljus är tända.

Problemet är EU som tillåter detta och biltillverkare som har sådan funktion. Borde absolut inte vara tillåtet då alla länder inte har samma väder/ljusförhållanden. :(

Men lite grundkunskap om var ljusvredet sitter, och hur det fungerar, kan man väl ändå förvänta sig? Det brukar ju oftast vara två alternativ. Antingen ett vred på panelens vänstra sida, eller en ring på blinkersspaken. På majoriteten av bilmärken genom tiderna (oavsett automatiskt halvljus) brukar ju helljuset inte kunna tändas på vredets 0-läge, utan där blir det oftast bara helljusblink. Detta har nästan ingen problem med, utan de vrider snabbt från 0 till halvljusläget, för att de därefter ska kunna tända helljuset då de lämnar upplysta gator och kommer ut på en landsväg i mörker.
Men så fort samma personer sätter sig i en ny bil med diodljus fram (som dessutom inte belyser vägbanan ett dugg) kan man köra flera mil i totalt mörker utan att förstå var ljusvredet sitter. Strax innan midnatt i 3-4 mil från Täby ända ut till Söderhalls trafikplats såg jag en tidigare i veckan. Det var nog rekord i antal helljusblink från mötande samt konstant tända helljus från bakomvarande... men ändå fortsätter man mil efter mil med nästan helt nersläckt bil.

Jag har svårt att tro att man kommer undan med ursäkten "Jag vet inte hur reglagen fungerar" inför en grinig trafikpolis, då man blivit stoppas i ett fordon man själv står som ägare på...

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 30 november 2016, 12:19:21 PM
Men lite grundkunskap om var ljusvredet sitter, och hur det fungerar, kan man väl ändå förvänta sig? Det brukar ju oftast vara två alternativ. Antingen ett vred på panelens vänstra sida, eller en ring på blinkersspaken. På majoriteten av bilmärken genom tiderna (oavsett automatiskt halvljus) brukar ju helljuset inte kunna tändas på vredets 0-läge, utan där blir det oftast bara helljusblink. Detta har nästan ingen problem med, utan de vrider snabbt från 0 till halvljusläget, för att de därefter ska kunna tända helljuset då de lämnar upplysta gator och kommer ut på en landsväg i mörker.
Men så fort samma personer sätter sig i en ny bil med diodljus fram (som dessutom inte belyser vägbanan ett dugg) kan man köra flera mil i totalt mörker utan att förstå var ljusvredet sitter. Strax innan midnatt i 3-4 mil från Täby ända ut till Söderhalls trafikplats såg jag en tidigare i veckan. Det var nog rekord i antal helljusblink från mötande samt konstant tända helljus från bakomvarande... men ändå fortsätter man mil efter mil med nästan helt nersläckt bil.

Jag har svårt att tro att man kommer undan med ursäkten "Jag vet inte hur reglagen fungerar" inför en grinig trafikpolis, då man blivit stoppas i ett fordon man själv står som ägare på...

Nja man ska aldrig förvänta sig något av folk tyvärr.

Ger man folk ett val så finns det alltid folk som väljer det felaktiga alternativet dom tider som det är felaktigt.

Därför som alla instruktionsböcker till amerikanska bilar är nerlusade av varningar + massa varningar i själva bilen.

Tråkigt men sant. :(


Skickat från min iPhone med Tapatalk