Scania lastbilar-hytter.

Startat av S Svensson, 30 september 2016, 20:56:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Jag sitter och funderar på det här med lastbilshytter.
Vad jag kan se på bilder hade Scania frambyggda lastbilar olika hytter. Det jag funderar på är när det byttes modell på hytterna. Cirka 1971-80 fanns det en hytt som var slät framtill.
På 80 talet förekommer en modell med förändringar och denna hytt vill jag minnas gick till 1998. Sedan kom den hytt som användes fortfarande. Sedan finns det en ny Scanialastbil med ny hytt. Denna modell är precenterad.

Är det någon som kan precisera mera exakt årtal.
Sedan är jag medveten om att det ibland sålts bilar med äldre hytter. Dvs en äldre hyttmodell har sålts fastän en nyare finns att tillgå.

WalleW

#1
Citat från: S Svensson skrivet 30 september 2016, 20:56:13 PM
Jag sitter och funderar på det här med lastbilshytter.
Vad jag kan se på bilder hade Scania frambyggda lastbilar olika hytter. Det jag funderar på är när det byttes modell på hytterna. Cirka 1971-80 fanns det en hytt som var slät framtill.
På 80 talet förekommer en modell med förändringar och denna hytt vill jag minnas gick till 1998.

Din första del-fundering:
Det fanns två frambyggda hytt-varianter efter den "bulliga" LB/LBS 76-modellen. En större i både dag- och sov-utförande för LB/LBS 110-, 111-, 140- och 141-modellerna samt en mindre i endast dag-utförande (förlängda brandbils-hytter undantagna) för LB/LBS 80-, 81-, 85- och 86-modellerna. Den senare hytten satt också i anpassat utförande på torped-modellerna L/LS 140 och 141.

1981 (?) lanserades en helt ny plattform (82,112 och 142)  med de nya frambyggda hytterna i G, P och R-serien, som i stort bestod av standardiserade gemensamma  hytt-komponenter. Även torped-modellerna T 82, 112 och 142 hade de flesta av dessa hytt-komponenter. Konceptet följde även med i 3-serierna.

/   M v h   Walle

Henke

1988 kom 3-serien
1996 kom 4-serien
2005 kom 5-serien
2016 kom 6-serien

3-serien är en vidareutveckling av 2-serien
5-serien är en vidareutveckling av 4-serien

Skillnaden mellan  t.ex 4-serien och 5-serien kan jämföras med skillnaden mellan en Omnilink från 2005 och en Omnilink från 2011. En okunnig/ointresserad ser ingen större skillnad. Men självklart är det ändå viss skillnad, både interiört och exteriört.


Clabbe

När L 140 skapades, tog man en L 80 hytt och gjorde en glasfiberhuv över motorn.

WalleW

Citat från: Clabbe skrivet 01 oktober 2016, 13:09:00 PM
När L 140 skapades, tog man en L 80 hytt och gjorde en glasfiberhuv över motorn.

Ursäkta om jag är lite petig, men L 80 hade "päronhytten" vid den tiden. det var LB 80-hytten man anpassade till L/LS 140-/141-modellerna.
I och med det helt plana hyttgolvet trollade Scania dessutom fram marknadens rymligaste hytt.
Jag har ägt två LS 141:or och trivdes väldigt bra med dem. Hytterna i Volvos då nya N 7-, N 10- och N12-serie kändes ännu trängre än föregångarnas Nyströms-hytter.
Flobys vil-hytt tyckte jag också bra om. Ljudet när man stängde dörrarna på en Floby-hytt var näst intill vackert, om man nu får vara lite nördig i sammanhanget.. :)...

/   M v h   Walle