Intressant ledare i DN om spärrar, plankning mm

Startat av Nico, 06 september 2016, 20:26:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Finns säkert en grupp bilister där priset är avgörande och en nolltaxa skulle innebära ett byte. Den stora delen av bilister skulle med största sannolikhet dock ej byta bara på grund av en prissänkning.

När det gäller straffbeskattning eller dylikt av andra trafikslag för att få över bilister till kollektivtrafiken anser jag detta är fel väg att gå. För jag vill inte ha en kollektivtrafik som folk väljer för att man inte har något annat val utan jag vill ha en kollektivtrafik som folk väljer för att man anser att det är det bästa transportsättet. Tyvärr är det redan så idag att många väljer kollektivtrafiken för att man måste.

Lars_L

Citat från: BSB101 skrivet 08 september 2016, 17:11:39 PM
Finns säkert en grupp bilister där priset är avgörande och en nolltaxa skulle innebära ett byte. Den stora delen av bilister skulle med största sannolikhet dock ej byta bara på grund av en prissänkning.

När det gäller straffbeskattning eller dylikt av andra trafikslag för att få över bilister till kollektivtrafiken anser jag detta är fel väg att gå. För jag vill inte ha en kollektivtrafik som folk väljer för att man inte har något annat val utan jag vill ha en kollektivtrafik som folk väljer för att man anser att det är det bästa transportsättet. Tyvärr är det redan så idag att många väljer kollektivtrafiken för att man måste.

Fast det är ju väldigt få som "måste" åka bil i Stockholm för att inte kollektivtrafiken fungerar. Sedan är väl inte jag heller för att man ska straffa bilister. Det är väl mer ett konstaterade att vi inte kommer ha råd att göra kollektivtrafiken så attraktiv att alla bilåkare börjar åka kollektivt. I sådana fall får vi nog erbjuda dem att åka gratis limousine :) 

Det finns dock mindre saker vi skulle kunna göra i Stockholm för att förbättra där det finns kvalitetsbrister och där vi med relativt enkla medel skulle kunna få en bättre kollektivtrafik - har en rad sådana käpphästar, men som sammantaget inte innebär så stor påfrestning ekonomiskt.

Ett dilemma förblir dock att många av "bilåkarna" bor i villaområden där det inte går att få en rimlig beläggning på bussturerna om det ska bli så attraktivt så att de självmant ska välja att åka kollektivtrafik.

En vanlig kilometerkostnad för en busslinje ligger på ca 40 kronor per kilometer i stadstrafik. Tar vi en förortslinje, som exempel, som man vill ska ha en hög turtäthet för att bli attraktiv, kanske man når upp till ett genomsnitt på fem resenärer per tur.  Säg att linjen är 6 kilometer lång. Då har vi en kostnad på 240 kronor för den här turen, det vill säga 48 kronor per passagerare.   

Kostnaden per påstigande (alltså resa utan byte) ligger på drygt 20 kronor hos SL idag. De flesta (särskilt de som åker bil och bor i villaområden) behöver ju göra flera byten och åker längre än medelresenären. 20-kronor motsvarar ju också kostnaden för ett SL-kort om man åker fram och tillbaka till jobbet, utan byten.

Problemet är ju också att ju fler som åker kollektivt, ju mindre del blir ju vinsten av att finansiera det via skatten som en följd av att den del som inte åker, men som betalar för kollektivtrafiken blir mindre. Detta medför i sin tur att vi ändå måste höja skatten eller priset på SL-kortet om fler börjar åka kollektivt. Och detta endast för att kunna behålla den standard vi har idag.

Det är ju lätt att tycka kring hur kollektivtrafiken ska bedrivas och hur den ska göras attraktiv, men det är betydligt svårare att hitta en lösning som också går att finansiera. Varje tillkommande avgång som får en medelkostnad på mer än 20 kronor per påstigande, måste ju finanserias genom högre skatter, eller högre priser på SL-kortet. Alternativt att man drar ner på annan trafik. Svårare än så är det inte.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist