Bilar med släckta baklysen

Startat av Niklas Bygdestam, 23 augusti 2016, 22:39:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag måste säga att jag verkligen AVSKYR dessa bilar som rullar omkring med släckta baklysen. Och då menar jag de som är tända i fram men släckta i bak. De är fullständigt LIVSFARLIGA  >:( >:( >:(

Om bilar är helt släckta, dvs är släckta både fram och bak så märker bilföraren detta när bilen kommer ut på mörka vägen när det är mörkt ute. Och då tänder de strålkastarna och saken är klar. Men på dessa bilar där de lyser i fram men inte bak så märker inte föraren det. Jag har sett flera sådana bilar ute och rulla i mörker och de är helt livsfarliga. Det har även hänt att jag blinkat med helljuset för att de ska fatta, men nästan aldrig fattar de utan rullar vidare med dessa släckta baklysen. LIVSFARLIGT!  >:(

Måste det ske en DÖDSOLYCKA orsakat av detta innan vi får ett slut på detta elände?

Bilarna borde förbjudas och det borde påtvingas omkoppling för att få bort detta elände från våra vägar  >:(

När ska den här idiotiska lagen ändras?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 augusti 2016, 22:39:26 PM
Jag måste säga att jag verkligen AVSKYR dessa bilar som rullar omkring med släckta baklysen. Och då menar jag de som är tända i fram men släckta i bak. De är fullständigt LIVSFARLIGA  >:( >:( >:(

Om bilar är helt släckta, dvs är släckta både fram och bak så märker bilföraren detta när bilen kommer ut på mörka vägen när det är mörkt ute. Och då tänder de strålkastarna och saken är klar. Men på dessa bilar där de lyser i fram men inte bak så märker inte föraren det. Jag har sett flera sådana bilar ute och rulla i mörker och de är helt livsfarliga. Det har även hänt att jag blinkat med helljuset för att de ska fatta, men nästan aldrig fattar de utan rullar vidare med dessa släckta baklysen. LIVSFARLIGT!  >:(

Måste det ske en DÖDSOLYCKA orsakat av detta innan vi får ett slut på detta elände?

Bilarna borde förbjudas och det borde påtvingas omkoppling för att få bort detta elände från våra vägar  >:(

När ska den här idiotiska lagen ändras?

Detta är ju EU standard, i autoläge ska bakljusen tändas i tunnlar eller när det mörknar, så gör det på mina bilar.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 augusti 2016, 22:45:25 PM
Detta är ju EU standard, i autoläge ska bakljusen tändas i tunnlar eller när det mörknar, så gör det på mina bilar.


EU-standard eller inte. Släckta baklysen är inte lämpligare i Spanien än de är i Sverige. Det är lika farligt överallt :(

De bilar jag pratar om rullar alltså omkring med släckta baklysen i mörker. Alltså ingen automatik här inte. Eller så är det trasigt. Hur som helst, så här kan det inte fortsätta. Det kommer bli dödsolycka om vi inte får bort detta :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 augusti 2016, 22:53:08 PM

EU-standard eller inte. Släckta baklysen är inte lämpligare i Spanien än de är i Sverige. Det är lika farligt överallt :(

De bilar jag pratar om rullar alltså omkring med släckta baklysen i mörker. Alltså ingen automatik här inte. Eller så är det trasigt. Hur som helst, så här kan det inte fortsätta. Det kommer bli dödsolycka om vi inte får bort detta :(

I mörker ska halvljuset vara tänt och då tänds bakljusen också. Annars är det något fel på bilen.

Fredde

Alla bilar med DRL fram och släckta bakljus har dessvärre inte ljussensor. Detta leder till det som beskrivs här... Är föraren dessutom okunnig på fordonet hen framför blir inte saken bättre. Jag har DRL fram och släckta bakljus med ljussensor. Fungerar hur bra som hellst, behöver aldrig fundera på hur lamporna är tända, dessutom sparar det på xenonlamporna dagtid.

Bilar utan ljussensor är företrädelsevis vissa japanska och franska bilar. De är inte trasiga, de kräver manuellt omslag av ljusvredet.

Lars-Håkan_E

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 augusti 2016, 22:53:08 PM

EU-standard eller inte. Släckta baklysen är inte lämpligare i Spanien än de är i Sverige. Det är lika farligt överallt :(

De bilar jag pratar om rullar alltså omkring med släckta baklysen i mörker. Alltså ingen automatik här inte. Eller så är det trasigt. Hur som helst, så här kan det inte fortsätta. Det kommer bli dödsolycka om vi inte får bort detta :(

Eftersom det är just EU standard så har lilla Sverige inte stora möjligheter att förbjuda detta.

https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/darfor-maste-ha-sverige-acceptera-slackta-bakljus/

WalleW

Är inte den elektroniska automatiken fantastisk ändå...vilka framsteg den bidrar till.. :o !
Snart behöver fordonsföraren inte ikläda sig något som helst personligt ansvar för fordonets säkerhet när det gäller kommunikations-utrustningen, oavsett ljus- och/eller väderförhållanden... ::)...

Vilken lättnad! Då är han/hon dessutom helt befriad från det enormt fysiskt och mentalt ansträngande momentet att vrida på en strömbrytare... ;)

/   M v h   Walle

Ersa

#7
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 augusti 2016, 22:53:08 PM
EU-standard eller inte. Släckta baklysen är inte lämpligare i Spanien än de är i Sverige. Det är lika farligt överallt :(

Nu är ju detta (ytterligare) en tråd med enbart svenskt perspektiv. Men om vi tänker på ett helt Europaperspektiv måste vi vara medvetna om att varselljusens införande i hela EU (samt återkomst för oss) är en klar förbättring i hela södra halvan av Europa, där man hittills har kört med helt nedsläckta ljus runtom dagtid. Utan några som helst ljussensorer som tänt upp belysningen i tunnlar. Kör man med tänt halvljus dagtid i Sydeuropa, så blinkar mötande bilister på en, för att få en att släcka ljuset. Jag har själv provat i Portugal bara för några få år sedan. Samt att man kunde bli stoppad av polisen i Frankrike om man hade det (för dem då) helt okända 21W-varselljuset tänt dagtid på sin svenska Volvo 244 DL -77. För redan i instruktionsboken hade Saab och Volvo angett vilken säkring man skulle plocka bort inför resor till Frankrike och andra länder där tänd belysning var förbjuden dagtid.

Varselljus (då 21W-lampor) är ju något som vi var rätt ensamma om i Norden innan, som fabriksmonterade enbart på Volvo 240/740 och Saab 99/900 från mitten av 70-talet fram till mitten av 80-talet. Därefter började man av någon anledning med ständigt påslaget halvljus istället. På exportvarianterna av Saab och Volvo årsmodell 1975-87 satt det dock endast 5W-parkeringsljus på platsen där de Nordiskt sålda bilarna hade 21/5W-lamporna. 21W-varselljus återkom dock även på några svensksålda modeller från Mazda i några år under 90-talet.

Det jag personligen stör mig mest på är inte de nysålda bilarna, utan främst förarnas/ägarnas okunskap om det egna fordonet. Att de inte verkar förstå att de kör runt med helt nedsläckta bakstammar under t.ex kraftig dimma tidiga morgnar. Dimbakljusets nytta har man ju mer eller mindre aldrig haft koll på i det här landet, men utan bakljus blir ju bilarna tyvärr ännu mer osynliga i dimma.

HJP

#8
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 augusti 2016, 22:53:08 PM

EU-standard eller inte. Släckta baklysen är inte lämpligare i Spanien än de är i Sverige. Det är lika farligt överallt :(

De bilar jag pratar om rullar alltså omkring med släckta baklysen i mörker. Alltså ingen automatik här inte. Eller så är det trasigt. Hur som helst, så här kan det inte fortsätta. Det kommer bli dödsolycka om vi inte får bort detta :(
****
Jag håller helt med dig Niklas.
Nyligen körde jag bakom en sådan bil, i regn. Bakom bilen bildades en kraftig "vattendimma", vilken dolde bilen effektivt, i den rådande skymningen. Bilarna långt framför den syntes tydligt, med sina tända baklysen.
Det är långtifrån alla bilar som har baklysena tända i mörker, och jag begriper inte vitsen med detta "nya mode". Jag påpekade för en bekant, i vintras, att hon inte hade något bakljus på sin Toyota Prius. Hon kontaktade Toyota, som sa att hon måste slå på det manuellt när det mörknar. Hur många kommer ihåg att göra det? De sa också att orsaken till detta var att spara på glödlampor. Glödlampor är väl det lilla problemet, med bilar. Med dagens LED, bör det inte vara något problem alls. En LED lär hålla bilens livslängd.
Om baklyset tänds automatiskt, vid mörker, så bygger man bara in en extra felkälla, och en onödig konstruktion. Bättre vore, att Sverige införde "tända bakljus" i halvljusbegreppet. 

WalleW

#9
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2016, 10:38:49 AM
Det jag personligen stör mig mest på är inte de nysålda bilarna, utan främst förarnas/ägarnas okunskap om det egna fordonet. Att de inte verkar förstå att de kör runt med helt nedsläckta bakstammar under t.ex kraftig dimma tidiga morgnar. Dimbakljusets nytta har man ju mer eller mindre aldrig haft koll på i det här landet, men utan bakljus blir ju bilarna tyvärr ännu mer osynliga i dimma.

Citat från: HJP skrivet 24 augusti 2016, 14:27:10 PM
****
Om baklyset tänds automatiskt, vid mörker, så bygger man bara in en extra felkälla, och en onödig konstruktion. Bättre vore, att Sverige införde "tända bakljus" i halvljusbegreppet. 

Hear, hear !!!

Koll på grejorna, var det..!
Var ner en sväng till Sumpan idag, kyrkogården samt hälsade på i Råsta-garaget och lämnade några ex av Färdskrivaren. På hemvägen, vid trafiksignalen i korsningen Bagartorp - Enköpingsvägen, blev det rött.
Hamnade bakom en relativt stor SUV (Audi, BMW eller MB). Plötsligt börjar dörren till lastutrymmet öppnas i värdig och majestätisk takt. Vid omslaget till grönt gasade föraren på så kraftigt att väskor, kassar och kartonger spreds ut över körbanan. Han hann nästan ända upp på bron över järnvägen innan han upptäckte vad som hade hänt... Pinsamt...
Fel på automatiken eller tveksam placering av brytaren..?

/   M v h   Walle

Henke

Skulle aldrig ens tänka tanken på att köra utan bakljus på min bil.  Har inställt så det alltid är på när motorn går,  fram sköter automatiken själv vilken belysning som är, varselljus eller halvljus beroende på hur ljust/mörkt det är.  Tycker det är fult dessutom när det inte lyser bak.  Och nog syns man bättre även dagtid när lyset är på.    Borde vara lag på det.

HJP

Citat från: Henke skrivet 26 augusti 2016, 15:43:42 PM
Och nog syns man bättre även dagtid när lyset är på.    Borde vara lag på det.
****
Ja, jag minns när halvljuslagen infördes (på 1960-talet?). Då tyckte många att det var löjligt. "Ser man inte en bil med släckta lysen dagtid, så ska man inte ha körkort", kunde det heta. Senare visade det sig att olyckorna minskades, när man hade tända lysen.
När vi nu, i många år, vant oss vid tända fram-, och baklysen, så blir det något av en omvänd effekt, när vissa bilar "släcker" baklyset. Jag kan inte heller se någon rimlig orsak till detta fenomen. Bara dumt.

Staffan Sävenfjord

Det var 1977 som lagen att vägfordon skulle ha halvljus eller varselljus tänt även på dagen kom. På järnvägen infördes motsvarande bestämmelse redan 1966. Greyhoundbussarna skall enligt uppgift ha infört halvljus dagtid redan 1959 och drog erfarenhet att antalet olyckor minskade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Citat från: HJP skrivet 26 augusti 2016, 16:55:35 PM
****
När vi nu, i många år, vant oss vid tända fram-, och baklysen, så blir det något av en omvänd effekt, när vissa bilar "släcker" baklyset. Jag kan inte heller se någon rimlig orsak till detta fenomen. Bara dumt.

Ja men så är det ju...
Dessvärre är det ju också så att några fordonskategorier och -märken sticker ut mer än andra i ämnet "släckt belysning", och det gäller även belysning framåt. Till exempel husbilar (som blir allt fler i moderiktiga gråa färgtoner), motorcyklar, USA-vans och mindre distributionsbilar samt personbilar av "finare" märken som saknar varselljus i form LED-kedjor.
Sällan har jag mött så många "släckta" motorcyklar som denna sommar.
Ett ljus i detta mörker ( :D) är i alla fall att det är mycket sällan man ser svensk-registrerade bussar utan föreskriven belysning framåt. Självklart tycker jag också att bakljusen ska lysa i och med LED-lampornas intåg på fordonsmarknaden.

Enn upplysande detalj:
Jag tycker att busstillverkare ska fundera på är en vettig nedåtriktad belysning kring hjulen så att man kan se var man "sätter" dem när man backar eller manövrerar i trånga utrymmen. Kloka åkare monterar/beställer sådan belysning på sina lastbilar, oavsett fram- eller torpedbyggda... 8)

/   M v h   Walle


HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2016, 17:47:37 PM
Det var 1977 som lagen att vägfordon skulle ha halvljus eller varselljus tänt även på dagen kom. På järnvägen infördes motsvarande bestämmelse redan 1966. Greyhoundbussarna skall enligt uppgift ha infört halvljus dagtid redan 1959 och drog erfarenhet att antalet olyckor minskade.
****
Jasså var det så sent som 1977. Jag trodde det var ungefär samtidigt med järnvägen.
Tack för upplysningen - ett passande uttryck i sammanhanget ;)