Anställdas tidrapporter ändrades av vd (WÅAB- TRSM)

Startat av homer, 08 augusti 2016, 16:25:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

homer

http://www.skargarden.se/anstalldas-tidrapporter-andrades-av-vd/

En för buss snack läsarna bekant företagsnamn och VD...

Någon som är förvånad?  nej trodde väl inte de...

Staffan Sävenfjord

Vd-n i fråga är vd i TRSM Group 1, alltså det företag som körde bussar Stockholm-Arlanda i konkurrens med Flygbussarna och som plötsligt upphörde med den trafiken.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Att man ändrar i efterhand i tidrapporter är tyvärr ganska vanligt även i bussbranschen, det gör nog de flesta mindre åkare.

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 augusti 2016, 18:42:11 PM
Att man ändrar i efterhand i tidrapporter är tyvärr ganska vanligt även i bussbranschen, det gör nog de flesta mindre åkare.

Det där är ju svårt att undvika, framförallt vad gäller beställningstrafik enligt min mening. En måste ju titta på rimligheten i det antal timmar som chaufförerna rapporterar in. Har varit med om mycket märkligt genom åren..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

eldani

Om man läser på Skärgården hemsida så verkar det var väldigt turbulent inom företaget. Vd för TRSM att inom kort sparka ett tiotal anställda på ångfartygen och hon har sagt (Jag struntar i facket och allting annat. Jag kan betala dem. De ska ut härifrån, sedan spelar det ingen roll vad facket säger, ska vd Anette Schilde enligt uppgift till Skärgården ha sagt till en medarbetare. ) Om det stämmer så är det förjävligt. Sen har vd gjort en polisanmälan om en händelse om bord på S/S Norrskär men polisens insatsledare på plats själv kritisk till vad dom gjorde där. (Är det en allvarlig sak man hävdar, som polisen avsätter många resurser till och som sedan inte visar sig ha någon grund, så kan man bli föremål för en motanmälan.
Nu görs just en sådan polisanmälan mot rederiet, på inrådan av polisen själva. Målsägare i anmälan är staten.
)
Det som är med kursiv stil är från artiklarna om ni vill läsa artiklarna så vins en länk så är det först om dom som skulle få sparken och den andra är om polisanmälan.

http://www.skargarden.se/9684-2/

http://www.skargarden.se/trsm-polisanmals-for-falsklarm-och-hemfridsbrott-pa-norrskar/

Lars-Håkan_E

Citat från: Sundås skrivet 08 augusti 2016, 18:56:12 PM
Det där är ju svårt att undvika, framförallt vad gäller beställningstrafik enligt min mening. En måste ju titta på rimligheten i det antal timmar som chaufförerna rapporterar in. Har varit med om mycket märkligt genom åren..

Det sköter man ju knappast på vd nivå, annat än i fåmansföretag.

Tidrapporter attesteras ju av driftchef eller liknande och dylika frågor klaras ju av där, de fåtal konstigheter som passerar den nivån klaras normalt av på nästa nivå, lönekontoret.

Om man från vd och ägare sitter och stryker ner tid för att spara pengar utan samråd är det allvarligt men inte alls ovanligt tyvärr.

Sundås

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 08 augusti 2016, 20:35:17 PM
Det sköter man ju knappast på vd nivå, annat än i fåmansföretag.

Tidrapporter attesteras ju av driftchef eller liknande och dylika frågor klaras ju av där, de fåtal konstigheter som passerar den nivån klaras normalt av på nästa nivå, lönekontoret.

Om man från vd och ägare sitter och stryker ner tid för att spara pengar utan samråd är det allvarligt men inte alls ovanligt tyvärr.

Ah, du tänker så. Jo, då håller jag med dig. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

BSB101

Om man börjar ändra i tidrappoteringen är väl det naturliga att man pratar med den anställda först? Att fylla i fel kan vem som helst göra. Har själv gjort det vid några tillfällen när man haft bråttom och man lyckas trycka på en tangent extra.

homer


BSB101

Citat från: homer skrivet 12 augusti 2016, 12:56:39 PM
http://www.skargarden.se/trsm-far-ny-vd/

VD'n avgår, alla verkar nöjda och glada för den här gången...

I artikeln går att läsa följande:
Fredag den 29:e juli
Ett dussin poliser kliver ombord på S/S Norrskär kring midnatt, efter att ha fått in en anmälan om obehöriga ombord. Efter inspektion avfärdas anmälan och polisen lämnar platsen utan att någon åtgärd vidtagits.
Stämmer detta? Att omkring tolv poliser skulle åka ut på ett larm till en skärgårdsbåt vid midnatt låter osannolikt. Speciellt om man på plats anser att ingen åtgärd behövs.



Micke A

Ja, det stämmer tyvärr att det kom ca 12 poliser ombord Norrskär då man fått larm av dåvarande rederiledning att det förekom "olagligt intrång" på henne.
Det var två besättningsmedlemmar från Storskär som satt och pratade med kollegor på Norrskär.