Huvudmeny

ASG Exact

Startat av 1896, 26 juli 2016, 16:30:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 29 juli 2016, 10:59:58 AM
Med ditt resonemang så skulle PDM 956 ha snittat 21860 mil/år

Ja, vad är det för konstigt i det? Om "bussarna" gick Mora-Stockholm en tur- och returresa fem dagar i veckan så stämmer det ganska bra med 21 860 mil per år - eller 100 mil om dagen. Mora-Stockholm är 45 mil.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

zjbus

Ok, ger mig men undrar ju vad de ska ha skrotet till som haft körförbud i 15 år, 24 år gammalt och då har rullat 160000 mil. Knappast ett fordon med något kulturhistoriskt värde heller.

Lars-Håkan_E

Miltalen är inga konstigheter, det finns vanliga bussar som nått upp emot 200 t mil också :-)

Antagligen finns inte dessa kvar annat än på papperet, det finns liknande exempel hos Bussnasare i Sthlm som har flera hundra tal skrotade o exporterade bussar kvar som avställda.

Tror det finns enstaka T124:or av nästa generation godsledbussar kvar i livet.

Ett tag stod det ett gäng av T113 o T124 på ett fält i Norra Sverige, tveksamt om några finns kvar där.

zjbus

Ok, ger mig för sakligheten  :)
Normalt är väl att man avregistrerar fordon som skrotas eller expoteras, inte konstigt att registreringsnumren är på väg att ta slut.
Ok men även dom är ju för gamla för yrkesmässig trafik nu.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 29 juli 2016, 10:59:58 AM
Med ditt resonemang så skulle PDM 956 ha snittat 21860 mil/år

Det skulle bli drygt 60 mil om dagen, om den rullat alla sju dagar i veckan. Dvs en 30-milstur, och sen retur hem igen.
Som jämförelse bestod ett vanligt arbetspass på Swebus Express i Uppsala att köra en 26-milatur Uppsala-Linköping och sedan hem. Många fordon kördes ju Malmö-Uppsala, och rullade då 68 mil (fördelat på tre förare) under en arbetsdag.

Mellan vilka destinationer gick dessa "godsledbussar" normalt?

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 29 juli 2016, 12:41:59 PM
Ok, ger mig för sakligheten  :)
Normalt är väl att man avregistrerar fordon som skrotas eller expoteras, inte konstigt att registreringsnumren är på väg att ta slut.
Ok men även dom är ju för gamla för yrkesmässig trafik nu.

Transportstyrelsen har meddelat att man avser att tvångsavregistrera fordon som stått avställda i ett visst antal år eller mer. Det lär alltså bli fler avregistreringar i framtiden. Och en långsam renoverare lär få finna sig att i förekommande fall registrera fordonet på nytt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

ASG Exact var ett "koncept" med ett linjenät över större delen av landet där Jale:s bilar(bussar) trafikerade, dvs inte bara t/fr Dalarna. Man körde gods åt vissa kunder med snabba utlovade leveranser. När detta startade var maxhastigheten för lastbil 70 km/tim men utöver det var nog Exact-omloppen lagda med få och korta stopp. Första bilen var en T112 sedan kom ett gäng T113 då konceptet sjösattes s a s. Efter åtta år var bilarna slutkörda(Crewcab-hytterna rostade rätt bra) och ersattes med T143:or. Då var det Danzas man körde åt men kunderna från Exact-tiden fanns väl kvar ytterligare en tid.
På T112/113 var det relativt bekvämt ordnat för 9 passagerare då man hade en vision om att även ta med bokade resenärer, vad man kanske inte räknat med var den byråkrati som då erfordrades eftersom långväga busstrafik fortfarande inte var avreglerad i början av 90-talet. De ersättande bilarna hade visserligen 9 passagerarplatser med de var inte speciellt lättåtkomliga, rena paragrafbilar alltså.
En kuriositet är att en av bilarna byggdes om till buss+släp, dvs man satt en vanlig vändskiva för att kunna koppla till/från trailern. Hur man tänkte då är svårt att veta men det är väl ungefär det som föreslås längre upp i tråden, man fick alltså köra 90 med dragfordonet men så fort trailern hängdes på så blev det 80 (buss+släp).

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 29 juli 2016, 12:41:59 PM
Ok, ger mig för sakligheten  :)
Normalt är väl att man avregistrerar fordon som skrotas eller expoteras, inte konstigt att registreringsnumren är på väg att ta slut.
Ok men även dom är ju för gamla för yrkesmässig trafik nu.

Här finns det ingen riktig logik hos Transportstyrelsen, tyvärr. Registreringsnumret som min gamla rostiga VW Jetta från 1984, kom på en fabriksny bil bara något år efter att den gått till skroten. Medan andra fordon som skrotas och exporteras stannar i registret i många år.
Transportstyrelsen borde även ta tag i saken att få bort icke existerande fordon som måhända inte avregistrerats "på korrekt vis", så hade man sluppit det stora besväret med att registret blir fullt.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2016, 13:42:26 PM
Transportstyrelsen har meddelat att man avser att tvångsavregistrera fordon som stått avställda i ett visst antal år eller mer. Det lär alltså bli fler avregistreringar i framtiden. Och en långsam renoverare lär få finna sig att i förekommande fall registrera fordonet på nytt.

Ojdå! Hoppas man får en varning innan! Då får man väl ställa på sina gamla veteranbilar åtminstone vart tredje/fjärde år eller så! Veteranfordon är ju oftast ändå skattefria, så man slipper betala en månads skatt för påställningen. Man får se till att skaffa en avställningsförsäkring bara.

zjbus

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2016, 13:42:26 PM
Transportstyrelsen har meddelat att man avser att tvångsavregistrera fordon som stått avställda i ett visst antal år eller mer. Det lär alltså bli fler avregistreringar i framtiden. Och en långsam renoverare lär få finna sig att i förekommande fall registrera fordonet på nytt.
Låter som ett väldigt bra beslut men är det inte så redan? Läser ju ibland i annonser om fordon som trillat ur registret.

Staffan Sävenfjord

Citat från: zjbus skrivet 29 juli 2016, 14:08:46 PM
Låter som ett väldigt bra beslut men är det inte så redan? Läser ju ibland i annonser om fordon som trillat ur registret.

Jo, jag tror att man börjat med den här utrensningen. Den lär dock inte bli klar på en dag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Man trodde ju att problemet skulle upphöra i o m att Kronkalle fick rätt att omgående utan vidare pappersväxling driva in 65 kronan för registerhållningsavgift från alla fordonsägare som inte betalade frivilligt men uppenbarligen har inte detta lett till att tillräckligt många avregistrerat de mängder av fordon som bara finns på papperet.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 juli 2016, 14:35:54 PM
Man trodde ju att problemet skulle upphöra i o m att Kronkalle fick rätt att omgående utan vidare pappersväxling driva in 65 kronan för registerhållningsavgift från alla fordonsägare som inte betalade frivilligt men uppenbarligen har inte detta lett till att tillräckligt många avregistrerat de mängder av fordon som bara finns på papperet.

Ibland sätter ju även byråkrati och krångliga regler stopp för avregistreringar. Det finns gott om tillfällen där avställda fordon gått som "skrotexport" (dvs utan att registreras in i det nya landet), där nåt saknat eller felaktigt påskrivet papper gjort att transportstyrelsen själva vägrat avregistrera fordonet. Vissa f.d ägare har fått bråka i månader för att få Transportstyrelsen att ta bort fordonen ur sitt register.

Själv köpte jag en gång en billig äldre bil. Billig pga att den en gång föll mellan stolarna under flytt mellan två EU-länder, och därefter inte går att registrera in. För att få det papper som krävs för inregistrering i Sverige måste man vara medborgare i det förra landet, samt vara skriven på en adress där. Samt äga bilen. Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det skulle visa sig att numera den inte går att återregistrera in därhemma heller.
Hade varit kul att kunna registrera in den som komplett och fullt fungerande bil, men då ett sådant äventyr lär kosta mer än dubbelt så mycket som bilens värde, får den nog bli reservdelar.