Nya Volvo V90 - en flopp?

Startat av Niklas Bygdestam, 15 juni 2016, 01:13:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2016, 16:57:13 PM
Jaha, den blev polisbil ändå. Den kanske mest är till för större tätorter och städer? Annars har ju den svenska polisen (framförallt utanför städerna) ju alltid insisterat på riktiga kombibilar med rejäla innerutrymmen och gärna fyrhjulsdrift. Här i Roslagen har Volkswagens större modeller nu blivit de vanligaste inköpen, sedan de äldre Saab 9-5 kombi, Volvo V70 och XC70 börjat fasats ut.

VW Touareg och Mercedes ML verkar förekomma flitigt, ingen XC90 hittills.

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 19 juni 2016, 16:57:13 PM
Jaha, den blev polisbil ändå. Den kanske mest är till för större tätorter och städer? Annars har ju den svenska polisen (framförallt utanför städerna) ju alltid insisterat på riktiga kombibilar med rejäla innerutrymmen och gärna fyrhjulsdrift. Här i Roslagen har Volkswagens större modeller nu blivit de vanligaste inköpen, sedan de äldre Saab 9-5 kombi, Volvo V70 och XC70 börjat fasats ut.

Återstår att se om det blir fler, allt beror på utvärderingar som polisen gör. Denna är byggd på en av Volvos testbilar, vilket en liten dekal i bakrutan övre högra hörn avslöjar.
Man kan ju bygga den på D5 AWD eller T6 AWD, vilket bör fungera för de flesta utryckningar.

Detta är den enda nya XC90 i utryckningsversion jag har sett tillhör räddningstjänsten i Uppsala: https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13244243_10154232488747427_2062446735498939510_o.jpg

Merikarhu

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 juni 2016, 17:23:51 PM
VW Touareg och Mercedes ML verkar förekomma flitigt, ingen XC90 hittills.

Mercedes ML som polisbil i Sverige? Det skulle jag gärna se bild på.

/Merikarhu

Taunusch

VW Touraeg och Mercedes ML har varit och är fortfarande sällsynta bilar hos polisen - åtminstone i målade versioner.

Svensk Utryckningsfordon har ett galleri av en hel del olika sorters målade polisbilar genom åren: http://utryckningsfordon.se/polis-och-tull/

Ersa

Citat från: Taunusch skrivet 28 juni 2016, 00:39:52 AM
VW Touraeg och Mercedes ML har varit och är fortfarande sällsynta bilar hos polisen - åtminstone i målade versioner.

Åtminstone två st Touraeg finns hos Norrtäljepolisen, och de verkar användas flitigt då det mestadels är dessa man ser användas runtom i kommunen. Ibland kan man se någon V70, men det är inte särskilt ofta det inträffar numera.

Lars-Håkan_E

Citat från: Taunusch skrivet 28 juni 2016, 00:39:52 AM
VW Touraeg och Mercedes ML har varit och är fortfarande sällsynta bilar hos polisen - åtminstone i målade versioner.

Svensk Utryckningsfordon har ett galleri av en hel del olika sorters målade polisbilar genom åren: http://utryckningsfordon.se/polis-och-tull/

ML har Gränspolisen någon och Touareg verkar ha ersatt XC70 på landsbygdsstationeringarna, Gotland har liksom Norrtälje ett par stycken vardera.

Niklas Bygdestam

För att återgå till civila Volvo V90 igen. Bilmodellen har nu faktiskt funnits ändå nu ett par månader. Jag har faktiskt inte sett en enda ute som tillhör privatperson. När Volvo V70 av senaste generation var ny så såg man snabbt att det dök upp en och annan. Även i övrigt när Volvo släppt ut en ny bil har man snabbt brukat se något exemplar sedan ute och rulla ganska snabbt. Men inte den här gången. Kan det vara så att den kundkrets i Sverige som under årens lopp hållit sig till 245, senare 745 därefter V70 osv nu inte längre är intresserade?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 augusti 2016, 01:45:18 AM
För att återgå till civila Volvo V90 igen. Bilmodellen har nu faktiskt funnits ändå nu ett par månader. Jag har faktiskt inte sett en enda ute som tillhör privatperson. När Volvo V70 av senaste generation var ny så såg man snabbt att det dök upp en och annan. Även i övrigt när Volvo släppt ut en ny bil har man snabbt brukat se något exemplar sedan ute och rulla ganska snabbt. Men inte den här gången. Kan det vara så att den kundkrets i Sverige som under årens lopp hållit sig till 245, senare 745 därefter V70 osv nu inte längre är intresserade?

Den har så sakta börjat levereras, det kommer inom en snar framtid dyka upp fler och fler. Man börjar med en "Intro"-modell (fullutrustad med största dieselmotorn), precis som med XC90. Även hyrbilsfirmor som har beställt S/V90 kommer få dem under hösten/våren. De minsta motorerna (tex. D3/D3 AWD) har produktionsstart v.46 och leverans kring årsskiftet. Så i början av 2017 kommer än fler synas här och var...

Walter

Jag tycker man ser fler och fler. Det tar alltid tid när de ställer om produktionen till nya modeller att få upp tempot. Under Vadaloppets sommarvecka i Sälen har det funnits ett antal bilar i området även om det förvisso är sponsring från Volvo.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

En bekant som är motorjournalist kvitterade ut en för omfattande testkörning igår. Återstår att se vad det skriftliga betyget i tidningen blir.

Sen även om den svenska kundkretsen skulle svika V90:n just i början, så gör det väl knappast från eller till för den totala försäljningen. Visst är det symbolmässigt viktigt att toppa försäljningsstatistiken i hemlandet, men då hemmamarknaden är en så liten del av helheten är den knappast viktigt för totalekonomin. Rent allmänt är det annars intressant att Volkswagen håller sig kvar bland de översta i den svenska nybilstoppen, trots avgasskandalen.

Mikey

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 augusti 2016, 01:45:18 AM
För att återgå till civila Volvo V90 igen. Bilmodellen har nu faktiskt funnits ändå nu ett par månader. Jag har faktiskt inte sett en enda ute som tillhör privatperson. När Volvo V70 av senaste generation var ny så såg man snabbt att det dök upp en och annan. Även i övrigt när Volvo släppt ut en ny bil har man snabbt brukat se något exemplar sedan ute och rulla ganska snabbt. Men inte den här gången. Kan det vara så att den kundkrets i Sverige som under årens lopp hållit sig till 245, senare 745 därefter V70 osv nu inte längre är intresserade?

Lite får du nog lugna dig, man har väl precis lyckats få ut demobilar till handlarna. Min lokala Volvohandlare fick S90/V90 nu i veckan.. Samma med bilar för motorjournalister etc, och det går väl nästan åt de första månadernas produktion bara för att fylla upp dessa runt om i världen, och dessa bilar tycker jag att jag ser ute på vägarna till och från. Känns konstigt om du inte har gjort det än? Antalet privatpersoner som har fått sina hittills är nog inte mer än en handfull. Men det kommer, ge det kanske 3 månader till så kommer du se dem nästan överallt när leveranserna till riktiga kunder drar igång :) En snabb titt på olika forum säger att leveransdatum om man beställer en idag ligger strax efter årsskiftet, så att kundkretsen är helt "ointresserade" skulle jag inte tro.

Björn Ax

Var faktiskt inte hos en handlare i förra veckan och kollade när leverans skulle vara om man beställde en V90 nu.

Enligt han så skulle bilen då levereras i Februari/Mars.