Nya Volvo V90 - en flopp?

Startat av Niklas Bygdestam, 15 juni 2016, 01:13:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Jag har tagit mig en titt på nya Volvo V90. Detta som ska vara den nya Volvokombin som bland annat ska efterträda V70. Men den ska också föra arvet vidare från bland annat den klassiska 245:an eller till och med Duetten. Se länk:

http://teknikensvarld.se/wp-content/uploads/2016/03/volvo-v90-t6-awd-2017-01-700x457.jpg

Själv tycker jag bara att bilen är ful. Den ser inte ut som en Volvo längre. Snarare som en "dålig kopia" av vissa tyska bilar. Den påminner faktiskt också om Saab 9-5 kombi. Men snygg? Nej, inte ett dugg enligt min smak i alla fall.

Vad stör mig mest då med denna? Jo bakluckan. Varför helskotta gjorde Volvo en vinklad baklucka? Den raka bakluckan på V70, 245, 745 osv var ju mer eller mindre Volvos "varumärke". Det kännetecknade en Volvokombi. Det var mycket därför som många som ville ha en kombi köpte just en Volvo, inte Audi, Ford, BMW, VW Passat eller vad man nu kan komma på. Tack vare den raka bakluckan blev bilen rymlig i bak. Det var detta som gjorde den idealisk att ha barnvagnar i den, eller hunden. Det var också detta som gjorde den perfekt som tjänstebil för olika hantverkare. De kunde förvara en massa i bilen. Den blev idealisk för detta. Volvokombi ska helt enkelt ha rak baklucka. Så är det bara. Så vill kunderna ha det. Det borde Volvo ha fattat. Det var också den raka baklyckan som gjorde att man kände igen den att det var just ven Volvo och ingen Audi eller VW Passat eller något annat. Den utmärkte sig på vägarna både i Sverige och i andra länder med detta. Och man kände igen att det var just en Volvo tack vare den raka bakluckan.

Men vad har Volvo hittat på nu? Jo nu har man alltså lagt ner produktionen av V70, den sista med rak baklucka. Istället ska man tvinga kunder som efterlyser en Volvokombi att köpa nya V90 med vinklad baklucka. Volvo har påstått att de skulle ha varit tvungna att bygga med vinklad baklucka? Tvungna enligt vem? För att konkurrera med tyska bilar? Men vilken tysk köper en dyr Volvo som bara liknar en Audi? När de dessutom i Tyskland får en Audi för lägre pris än för en Volvo. Och i Sverige då? Vi har vant oss med Volvo med rak baklucka och tycker oss ha nytta av dessa. Nu försvinner de och ersätts av något som inte ser ut som en Volvo och inte är lika praktiskt heller.

Det har genom photoshop gjorts manipulerade bilder som visar hur nya Volvo V90 hade sett ut med rak baklucka. Den hade då set ut som en Volvo om denna hade tillverkats så. Och den hade fått behålla fördelarna. Men nu blev det inte så.

Nej, jag anser att nya Volvo V90 bara är en flopp. Ful och inte ens längre praktisk :(
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2016, 01:13:05 AM
Vad stör mig mest då med denna? Jo bakluckan. Varför helskotta gjorde Volvo en vinklad baklucka? Den raka bakluckan på V70, 245, 745 osv var ju mer eller mindre Volvos "varumärke". Det kännetecknade en Volvokombi. Det var mycket därför som många som ville ha en kombi köpte just en Volvo, inte Audi, Ford, BMW, VW Passat eller vad man nu kan komma på. Tack vare den raka bakluckan blev bilen rymlig i bak. Det var detta som gjorde den idealisk att ha barnvagnar i den, eller hunden. Det var också detta som gjorde den perfekt som tjänstebil för olika hantverkare. De kunde förvara en massa i bilen. Den blev idealisk för detta. Volvokombi ska helt enkelt ha rak baklucka. Så är det bara. Så vill kunderna ha det. Det borde Volvo ha fattat. Det var också den raka baklyckan som gjorde att man kände igen den att det var just ven Volvo och ingen Audi eller VW Passat eller något annat. Den utmärkte sig på vägarna både i Sverige och i andra länder med detta. Och man kände igen att det var just en Volvo tack vare den raka bakluckan.

Den vinklade bakluckan på nya V90 (ej att förväxla med förra V90:n, som var en 945) finns faktiskt där bl.a pga påstådd tradition! Dock inte den tradition du tänker på, utan för att man i reklamsammanhang gärna vill betona traditionen till P1800ES samt C30. Däremot väljer man tyvärr att "glömma bort" att nämna länken mellan dem: 480ES. Pinsamt med selektivt minne! ;D
Dessutom är den mycket enklare att hålla ren. Jämför en klassisk halvkombi med sluttande baklucka, t.ex Saab 99/900 som alltid hade rena blanka bakrutor som inte ens behövde torkare, medan Volvos kombibilar 145, 245 och 745 alltid var rejält smutsiga baktill och där bakrutetorkaren ofta lade av pga att elmotorn blev utsliten efter några år av konstant arbete. Jag antar att vinkeln på nya V90ns bakruta är uträknad att vara mycket mer aerodynamisk än bakdelarna på dagens V40 och V70.

Anders Noren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2016, 01:13:05 AM
Tack vare den raka bakluckan blev bilen rymlig i bak.

Jag håller sällan med dig när du resonerar om järnvägsvagnar, men nu har du helt rätt om V90 och volvokombin. (Fast när jag tänker efter så är ju traditionen sedan 240 att bagageutrymmet blir mindre för varje ny modell, åtminstone enligt mina föräldrar som körde 240, 740 och V70.)

I praktiken bryr jag mig inte eftersom jag inte är typen som har bil.

Lars-Håkan_E

Citat från: Anders Noren skrivet 15 juni 2016, 11:41:16 AM
Jag håller sällan med dig när du resonerar om järnvägsvagnar, men nu har du helt rätt om V90 och volvokombin. (Fast när jag tänker efter så är ju traditionen sedan 240 att bagageutrymmet blir mindre för varje ny modell, åtminstone enligt mina föräldrar som körde 240, 740 och V70.)

I praktiken bryr jag mig inte eftersom jag inte är typen som har bil.

Den gamla "Herrgårdsvagnen" med stort oömt lastutrymme finns inte längre bland vanliga personbilar, då får man köpa en hantverkarbil i Caddyklassen.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 15 juni 2016, 11:55:10 AM
Den gamla "Herrgårdsvagnen" med stort oömt lastutrymme finns inte längre bland vanliga personbilar, då får man köpa en hantverkarbil i Caddyklassen.

Caddy Life Maxi! Då får man en smidig bil i normallängd med dubbla fällbara baksäten och skjutdörrar på bägge sidor, samt en hel del lägre bränsleförbrukning än en Volvo. :)

pegee

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 juni 2016, 01:13:05 AM

Själv tycker jag bara att bilen är ful. Den ser inte ut som en Volvo längre. Snarare som en "dålig kopia" av vissa tyska bilar.
Den påminner faktiskt också om Saab 9-5 kombi. Men snygg? Nej, inte ett dugg enligt min smak i alla fall.

Vad stör mig mest då med denna? Jo bakluckan. Varför helskotta gjorde Volvo en vinklad baklucka? Den raka bakluckan på
V70, 245, 745 osv var ju mer eller mindre Volvos "varumärke".

Om tycke och smak skall man inte diskutera. Det står var och en fritt att tycka vad man vill.
Men jag tror att Volvos baklucka har fått den formen för att man idag har en helt annan målgrupp. Familjen med barnvagn,
ungarnas cyklar, ett par säckar cement till bygget är ett passerat stadium. Idag är kravet att golfbagen skall gå in. Det räcker!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 15 juni 2016, 14:22:36 PM
Caddy Life Maxi! Då får man en smidig bil i normallängd med dubbla fällbara baksäten och skjutdörrar på bägge sidor, samt en hel del lägre bränsleförbrukning än en Volvo. :)

Nackdelen med dessa är att isoleringen är sämre än i en vanlig personbil även om det är bättre i Life jmf med en vanlig Caddy, i övrigt så instämmer jag.

Vill man ha den vanliga personbilskomforten tillsammans med större lastutrymme även om man behöver 5 sittplatser är det nog Galaxy/Sharan mfl man ska satsa på.

latmasken

Tycker som trådskaparen.
Bakdelen har inga fräscha linjer och formen är väldigt mkt audi. Till och med BMW är mer kombi.
Förutom bakdelen så ser hela bilen klumpig ut. Inte "dynamiskt" utseende.
Trist eftersom alternativet XC90 är så ohyggligt dyr.
Kanske dags att byta bilmärke efter 25 år med Volvo

Mikey

Volvo har definitivt tänkt igenom vad de har gjort och tagit det bästa beslutet ur ett marknadsperspektiv. Antalet kombiköpare som verkligen har behov av en helt rak baklucka i det verkliga livet är nog försvinnande få, det är bara väldigt många som klagar av nostalgiska skäl... Tvärtom så har den raka bakluckan på V70 varit något av modellens handikapp, speciellt när det gäller försäljningar utomlands. Den var helt enkelt inte vacker, utan var för klumpig och skåpbilslik. Och med alla dagens utvecklingskostnader och stora produktionskedjor så kan man inte längre leva enbart på ett litet land som Sverige, utan för att ha någon chans att överleva så måste man ta fram en produkt som fungerar även i andra länder vilket man har gjort med V90. Volvo står ju dessutom på egna ben nu och får betala allt själv, dom har inte en Ford Mondeo i verktygslådan längre som dom kan ta och sätta en ny rumpa på. Både i Sverige och i utlandet har V90 fått väldigt bra rubriker, bl.a. för att äntligen vara en Volvo som är snygg. V60 var även den på rätt väg, och sin lutande bakruta till trots har den blivit en braksuccé. Trots alla liknande kommentarer som kom när den var ny... Dessutom är nya V90 en längre bil än V70, så golvytan i bagaget har blivit större.

För den normala familjen fungerar en kombi med något sluttande ruta lika bra till vardags. I min familj t.ex har vi en kombi av annat märke med sluttande ruta, och aldrig någonsin har vi tänkt "Gud vad vi verkligen behöver en rak baklucka nu". Cyklar, cementsäckar, resväskor, brädor mm. Allt går in. Är det något vi inte har fått in så hade det ändå inte gått in om vi hade rak ruta, utan då krävs släpkärra. Det enda jag kan komma på som kan bli svårt är om man kör en tvättmaskin. Men gör man det på regelbunden basis eller fyller bilen så mycket att det inte får plats i en "normal" kombi så behöver man ändå någonting större än en kombi. Och det finns massor av val ute på marknaden, man behöver inte köpa en fullfjädrad familjebuss med 7 platser. I lägre budgetklasser som är oömma och baseras på hantverkarbilar finns t.ex VW Caddy, Dacia Logan. Peugeot Partner och många fler. Av modeller som är helt och hållet baserade på personbilar med bibehållen komfort finns till exempel VW Touran, Citroen Picasso och BMW 2-serie Gran Tourer som erbjuder stora och kantiga lastrum.

Nä, någon flopp blir det nog inte. Om de däremot hade byggt bilen med helt rak bak som visats på vissa photoshopade bilder så hade den dock blivit det. Ser ju inte klok ut, i alla fall ur utlänningars perspektiv.

Anders Noren

Mitt största problem med modellen är det breda dollargrinet med sin lätta framåtlutning. Lite hajlikt. Alla pressbilder ser ut att vara fotade med vidvinkel.

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 16 juni 2016, 19:39:20 PM
För den normala familjen fungerar en kombi med något sluttande ruta lika bra till vardags. I min familj t.ex har vi en kombi av annat märke med sluttande ruta, och aldrig någonsin har vi tänkt "Gud vad vi verkligen behöver en rak baklucka nu". Cyklar, cementsäckar, resväskor, brädor mm. Allt går in. Är det något vi inte har fått in så hade det ändå inte gått in om vi hade rak ruta, utan då krävs släpkärra. Det enda jag kan komma på som kan bli svårt är om man kör en tvättmaskin. Men gör man det på regelbunden basis eller fyller bilen så mycket att det inte får plats i en "normal" kombi så behöver man ändå någonting större än en kombi.

Jag kan inget annat än att hålla med. Jag växte upp i en villa på landsbygden långt från närmaste kollektivtrafik, och vi klarade oss perfekt med en tredörrars halvkombi som saknade både bakdörrar och dragkrok. Det var aldrig några bekymmer med att packa den ens för långa semesterresor. Föräldrarna fram, ungarna i baksätet, katten i bur samt allt bagage i bagaget, alternativt på takräcket. Jag kan inte ens minnas att vi reflekterade över behovet att dra ett släp en enda gång.
Många andra barnfamiljer i byn, med 2-3 barn klarade sig alldeles utmärkt med bilar som Volvo 244 och VW Jetta, då de t.o.m. ansåg att fällbara baksäten (som vi hade i vår halvkombi) var helt onödiga. Det som de packade gick ju alltid in bak i deras 4-dörras sedaner.
ICA-handlaren i byn köpte en ny 245:a vartannat år, då han använde den i tjänsten. Men då han i princip aldrig fällde upp baksätet en enda gång hade han lika gärna kunnat klara sig med en Caddy om butiken levt kvar än idag.

Men en enda gång har jag faktiskt behövt den fulla längden i en 245:a. Det var då jag inhandlade ett komplett avgassystem till min Saab V4, vilket levererades i princip ett stycke från återförsäljaren. Då tog det långa avgasröret nästan i vindrutan och bakluckans ruta samtidigt, på kompisens vita 245 DL -76. ;D

yngrot

Håller med rätt mycket av trådskaparens inlägg..  tycker inte någon ny Volvo är varken snygg eller praktisk  har en granne som köpt ny V40  och den är väldigt liten invändigt  och när man backar ser man ju inte något ut genom de väldigt små rutor som numera är standard  på i stort sett alla bilar.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredde

Jag tycker att V90 är snygg. Den är med all sannolikhet också minst lika komfortabel som nya XC90, som jag har testat lite.

Dessutom passar den bra som polisbil  8)

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160613/volvo-v90-som-polisbil-forsta-exemplaret-visas-upp

WalleW

Citat från: yngrot skrivet 19 juni 2016, 12:12:07 PM
har en granne som köpt ny V40  och den är väldigt liten invändigt  och när man backar ser man ju inte något ut genom de väldigt små rutor som numera är standard  på i stort sett alla bilar.

Nu retas jag bara lite:
Men den har väl utvändiga backspeglar..? ;)

/   M v h   Walle

Ersa

Citat från: Fredde skrivet 19 juni 2016, 13:18:06 PM
Jag tycker att V90 är snygg. Den är med all sannolikhet också minst lika komfortabel som nya XC90, som jag har testat lite.

Dessutom passar den bra som polisbil  8)

http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20160613/volvo-v90-som-polisbil-forsta-exemplaret-visas-upp

Jaha, den blev polisbil ändå. Den kanske mest är till för större tätorter och städer? Annars har ju den svenska polisen (framförallt utanför städerna) ju alltid insisterat på riktiga kombibilar med rejäla innerutrymmen och gärna fyrhjulsdrift. Här i Roslagen har Volkswagens större modeller nu blivit de vanligaste inköpen, sedan de äldre Saab 9-5 kombi, Volvo V70 och XC70 börjat fasats ut.