Olycka - aldrig mer mössa..!

Startat av WalleW, 12 december 2015, 12:52:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

WalleW

I morse vaknade jag till en vacker solig morgon här i norra Roslagen. Lagom kallt, minus fyra och rimfrost, d v s läge för ratt-müff på...

Under förmiddags-kaffet förvånas jag lite över de yngre generationerna som jag ser ta sina lördags-promenader på vägen en bit bort. Nästan ingen av de vuxna har mössa på huvudet, men håller desto oftare händerna för öronen, troligen som skydd för den relativa kylan i luften eller kanske prat i mobilen.
Att de inte har mössa på sig tror jag dock inte beror på att de har hört den Albert Engstöm-historia om ros-piggarna på ön som jag kom att tänka på nar jag såg de barhuvade. Historien gick ungefär så här, fast då på den speciella gamla roslags-dialekten som främst kännetecknas av att bokstaven "h" tas bort eller läggs till framför vokaler i tal-språket som i övrigt har "bak-tung" betoning :

Det var nästan 15 grader kallt, snö i luften, och nordan drog isande kall fram över den snötäckta viken när gubben Österman, rejält påpälsad med virad halsduk kring öronlapps-mössan, träffade Söderman vid ångbåts-bryggan. Söderman hade ingen mössa på sig och Österman blev lite upprörd:

- Är du tokig du, Söderman? Gå ute utan mössa i det här vädret!
- Ja, du Österman... Och så får det bli nu... Efter olyckan ska jag aldrig mer ha vinter-mössan på mig...
- Olyckan ?  Vad för olycka ?
- En hemsk olycka...så förskräcklig!  Förra veckan när jag gick ner till bryggan öppnade Westerman fönstret och ropade om jag ville komma in på en sup...
- Ja..och vad hände då...?
- Jag hörde det inte !!! :o...

/   Trevlig Lucia-helg önskar Walle

BengaB40

Hej Walle! Oj vad många supar jag måste ha gått miste om i livet! Som tränande inför Lidingö-och marathon-lopp i alla vädertyper året runt blev huvud- luvan en del av den naturliga klädseln. Var definivt inte accepterat i övriga sociala sammanhang under förra seklets tre/fyra decennier, men kunde konstatera vid ett besök i hufvudstaden i veckan att den är helt anammad i nutid! Have a nice Lucia med luva, det blir visst lite kallare nu!  Hälsn. BengaB40 

Nisse Bökelund

Hej.
Och med dagens mode är det nog många supar som gått förlorade
eftersom så många går med toppluvan eller lopptuvan som vi kallar den
nerdragen över öronen både sommar som vinter.  :D

Många Lucia hälsningar Nisse.