Sundsvalls Omnibuss, Södra Ljungaverk, Bispgården-bussarna

Startat av persjolund, 05 augusti 2020, 17:01:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

persjolund

Hej alla,

Jag är ny på forumet.

Har särskilt intresse av Sundsvalls Omnibuss, Södra Ljungaverk, Bispgården-bussarna.

De två första drevs av min morfar J S Sjölund resp. mormor Viola Sjölund, den senare av min farmor och farfar Jenny och Otto Holmbom.

Om någon här på forumet har något att tillföra så vore det kul.

// Per

BD

Jag var i närheten av olycksplatsen när en Sundsvalls Omnibuss Scania-Vabis med lättmetallkaross och främre ingången framför framaxeln kolliderade med en treaxlig Z-registrerad Scania-Vabis 135 hk fjärrbil. Bussen fick sin vänstra sida ordentligt intryckt men lastbilen var fullt körbar. Polisen provkörde den och gjorde bromsprov som verkade att förlöpa väl. Kommer nu inte ihåg gatunamnen. Året bör ha varit ca 1953.  Sundsvalls Omnibuss hade sin verkstad i väster. Vad jag minns hade  Sundsvalls Omnibuss även några Volvo B513.

Södra Ljungaverks bussar vill jag minnas hade lackering i rött och svart medan de till Bispgården hade grön färg.

Vid någon skolavslutning i första halvan av 1950-talet gjorde klassen en resa med en av  Sundsvalls Omnibuss Scania-Vabis med ingång framför framaxeln till Furuvik. Under resan märkte jag att kopplingen emellanåt slirade varför jag tog plats framtill i dörrbrunnen och följde händelseutvecklingen. Slirningen tilltog allt mer men med knapp nöd kom vi fram till Sundsvall.