Miljözon Stockholm/Uppsala och Norrtälje/Norrorts bussar

Startat av buskörare, 22 november 2020, 18:09:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Jag blev lite nyfiken när jag läste om miljözonen som "drabbar" Valhallavägen från nästa år. Sitter och funderar på hur det drabbar våra bussar. Mig veterligen är det bara MAN som har Euro6 hos oss. Tydligen ska bussar av årsmodell 2013 få köras hela nästa år också, trots att det är euro5 i dom. Men våra VDL står som årsmodell 2012 i Transportstyrelsens fordonsuppgifter.
Betyder det att alla norrorts bussar utom MAN förbjuds köra på Valhallavägen från nästa år? Nån som har lite koll?




EDIT: Rubriken korrigerad/utökad så det tydligt syns att tråden gäller två trafikområden och deras två berörda miljözoner. /Admin

homer

#1
Om det är Euro 5 så ja, då blir de stopp.

Valhallavägen har för övrigt alltid legat inom miljözonen som inte är något nytt påfund för tung trafik, nu har dock datumet för att porta alla fordon som inte uppfyller Euro 6  kommit.

(rättar mig själv, Vallhallavägen har kanske legat utanför miljözonen innan norra länken fanns?

B10M

Dubbeldäckarna på linje 676 är också Euro 5 enligt transportstyrelsen.

homer

Just vad gäller dubbeldäckarna antar jag att Nobina får hosta upp vad de kostar att konvertera till Euro 6, hur ska man annars lösa det? det blir spännande att se.

Ulf Berlin

Man kanske gör undantag för sträckan Roslagstull-Östra Station p g av bussbolagens problem...
(Hur är det med Arrivas bussar som utgår från"nerifrån stan")/Ulf

Fredde

Känns inte skäligt att undanta vissa företag pga deras problem...

Fredrik Gelin

Det lär inte bli några undantag, då måste man kanske bevilja undantag även till Medborgarplatsen, Fridhemsplan och Vattugatan och det är staden förmodligen inte intresserad av.
Gissningsvis får entreprenörerna således själva stå för uppgradering till Euro 6 på de bussar som behövs.
Jag gissar att staden och möjligen även TF  kan hänvisa till att det varit känt från början att bussarna inte skulle klara miljözonen hela avtalsperioden.
Gas- och etanoldrivna bussar får dock fortsätta gå i miljözonen ett tag till, men det hjälper nog inte Nobina och Arriva så mycket.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Fordon som är registrerade under 2013 och är klassade för Euro 5 får genom 8 års regeln användas under 2021, fordon registrerade under 2014 (nu någon har Euro 5:or från det året) får användas under 2022.

Är fordonet däremot registrerat under 2012 och tidigare är det 2020 som gäller för en Euro 5:a


homer

Det som blir speciellt är ju att de 4 trafikområden som nu befinner sig i någon form av Limbo i och med avbrutna upphandlingar alla kör ganska mycket trafik innanför miljözonen men alla områden har en gammal vagnpark.

I det normala tillståndet hade vi ju redan haft ett svar på vem som vunnit  och troligen skulle nya bussar redan vara beställda.

Trafikstarten för alla 4 området var ju dock inte planerad förrän till nästa sommar så någonstans borde ju Både Nobina, Arriva och Keolis ha räknat med att de skulle vara minst 1 halvår som deras bussar inte skulle få köras inom zonen


Vad gäller Keolis så har dom många gasbussar i båda avtalet och kan så klart skapa omlopp som enbart eller till mycket stor del får köra dessa linjer, även en del Etanolbussar finns väl också kvar i både Nyboda och Eriksberg, 700 linjerna till Fridhemsplan köpte ju Keolis nya Ledbussar till för några år sedan så dessa får ju fortsätta köra.

Arriva har ju nyligen beställt ganska mycket nya MAN till bla 670 så problemet borde väl inte vara jättestort för dem eller?

Nobina får väl om dom nu vill fortsätta köra dubbeldäckarna konvertera samtliga eller helt enkelt köra med vanliga boggi eller ledbussar för sådana finns väl att flytta runt inom firman? tex skulle man ju kunna flytta dubbeldäckarna till Tyresö (till Gullmarsplan behövs inte Euro 6) och flytta Tyresös blåa Scania Citywide ledbussar som har Euro 6)till Norrtälje.


buskörare

Även om vi har flera blå MAN, så har vi fortfarande kvar 11 B9:or (som enligt rykten ska bort innan nyår) och strax över 10 Scania. Så fortfarande är problemet stort vad jag kan se. Sen är det inte bara 670 som går där, utan även trängsellinjerna 624C, 628 C, 608 och 680. Som tjänsterna ser ut nu, måste det gå kortvagn på vissa 680 eftersom samma buss kör 681 på samma omlopp och den linjen har viktgräns.
Jag tvivlar inte på att Arriva och Nobina har koll på grejerna, men är nyfiken på hur det verkligen ser ut.

buskörare

Tydligen ska Arriva uppgradera ett antal bussar.

Fredrik Gelin

Ironiskt nog får entreprenörerna i Stockholmstrafiken nu uppgradera bussar som tidigare byggts om från etanol till diesel (RME/HVO) som kunnat gå i miljözonen utan uppgradering om de fortfarande gått på etanol. Å andra sidan är kostnaden för uppgradering av dieselmotorerna lägre än kostnaden för att köra på etanol.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


Walter

Visste man inte om tidpunkten för stopp för Euro5 när avtalet upphandlades?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredrik Gelin



Citat från: homer skrivet 22 november 2020, 23:19:00 PM
Det som blir speciellt är ju att de 4 trafikområden som nu befinner sig i någon form av Limbo i och med avbrutna upphandlingar alla kör ganska mycket trafik innanför miljözonen men alla områden har en gammal vagnpark.

I det normala tillståndet hade vi ju redan haft ett svar på vem som vunnit  och troligen skulle nya bussar redan vara beställda.

Trafikstarten för alla 4 området var ju dock inte planerad förrän till nästa sommar så någonstans borde ju Både Nobina, Arriva och Keolis ha räknat med att de skulle vara minst 1 halvår som deras bussar inte skulle få köras inom zonen


...
Nobina får väl om dom nu vill fortsätta köra dubbeldäckarna konvertera samtliga eller helt enkelt köra med vanliga boggi eller ledbussar för sådana finns väl att flytta runt inom firman? tex skulle man ju kunna flytta dubbeldäckarna till Tyresö (till Gullmarsplan behövs inte Euro 6) och flytta Tyresös blåa Scania Citywide ledbussar som har Euro 6)till Norrtälje.

Coronaviruset kanske gör att det är så få som reser med 676 att det går att köra med vanliga boggi- och ledbussar, men i normalfallet lär det bli svårt att ersätta dubbeldäckarna med mindre bussar.

Jag har för mig att det har skrivits här på forumet att dubbeldäckarna dessutom är bundna till just Norrtälje vilket gör det svårt att byta ut dem mot andra bussar även om det rent teoretiskt kanske skulle gå att byta med exempelvis Upplands dubbeldäckare som troligen inte behöver Euro 6, men då kanske det finns andra krav som sätter käppar i hjulen.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


homer

SL hade väl inte krav på dubbeldäckare i upphandlingen E19B eller vad nu norrtälje kallades 2011, men så klart att kravet kan ha skrivits in senare...