STOP borde få heta STOPP i Sverige!

Startat av Stefan K, 04 mars 2011, 18:42:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

När det nya vägmärket för STOPP infördes i början på 1970-talet så sades, har jag för mig, att texten skulle vara internationell.
Men det finns ju många länder som skriver texten på sitt eget språk på skyltarna och formen på den åttakantiga skylten är dessutom unik. Alltså borde vi i Sverige kunna skriva STOPP med versaler.
Den mest internationella symbol har väl Israel som har en handflata som symbol tror jag.

Här ett exempel från Wadi Rum i Jordanien



the0fiskis

skapa en facebookgrupp  ;D

seriös nu...
för mig spelar det ingen roll om det står stop istället för stopp.

Stefan K

Jo , seriöst - det är viktigt att varje land får skriva texter på sitt eget språk, istället för på engelska.
Sedan vi fick en språklag för två år sedan har detta blivit än mer viktigt!

SimonB

Citat från: Stefan K skrivet 04 mars 2011, 19:14:51 PM
Jo , seriöst - det är viktigt att varje land får skriva texter på sitt eget språk, istället för på engelska.
Sedan vi fick en språklag för två år sedan har detta blivit än mer viktigt!

Viktigt?!
Kan du definiera vad ordet "viktigt" betyder för dig, och varför du anser att det är så viktigt att förändra ett välkänt vägmärke som fyller sin funktion på ett utmärkt sätt?

mil

Vid  Ljungsbro då man kommer från Fornåsa och skall ut på 34an står det STOPP målat på vägen

HJP

#5
Citat från: SimonB skrivet 05 mars 2011, 13:18:57 PM
Viktigt?!
Kan du definiera vad ordet "viktigt" betyder för dig, och varför du anser att det är så viktigt att förändra ett välkänt vägmärke som fyller sin funktion på ett utmärkt sätt?
****
Förändringen gjordes när man slopade det gamla vägmärket, där det stod STOPP, och införde STOP-märket. Det protesterades mycket då, men det hjälpte inte.
Hade man inte gjort stavningsförändringen då, så hade denna diskussion aldrig uppstått.

HJP

Freke

#6
Det borde inte stå något alls. Piktogram, som vägskyltar, ska vara starka nog att klara sig utan text. Möjligtvis en handflata i stället för STOP.

Stefan K

Håller med dig!
Piktogram skall klara av att visa det som alltså inte skall behöva skrivas.
Någon som har en bild på handflate-stoppskylten. Tror, som sagt, att det är Israel som har den!
Orsaken kan vara att de annars skulle behöva ha skrivit stopp på tre språk; hebreiska, arabiska och engelska.

IngemarJ


Olof Lagerkvist

Citat från: Stefan K skrivet 06 mars 2011, 16:31:39 PM
Håller med dig!
Piktogram skall klara av att visa det som alltså inte skall behöva skrivas.
Någon som har en bild på handflate-stoppskylten. Tror, som sagt, att det är Israel som har den!
Orsaken kan vara att de annars skulle behöva ha skrivit stopp på tre språk; hebreiska, arabiska och engelska.

Ja, fast det finns länder med ännu fler officiella språk där det ändå bara står "STOP" på skylten, Sydafrika är ett exempel. 6 officiella språk plus ett antal officiella minoritetsspråk. Skulle bli lite trångt på skylten.  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Lars


Mr G


Shanghai


Costa Rica

Så här kan det också se ut. Jag tror alla begriper vad skyltarna betyder.
吉先生

HJP

Citat från: Lars skrivet 07 mars 2011, 07:52:32 AM
Det finns flera, i Indien bara en röd åttkantig tavla

http://www.indiandrivingschools.com/mandatory-signs.html
****
Det vore naturligtvis bra om man kunde enas om ett internationellt utseende, då skulle den indiska tavlan vara fullt tillräcklig. En stoppande hand, kanske gör att man ser tavlan lättare.
Det enda jag tycker i sammanhanget, är att om det står STOPP så ska det stavas STOPP, och inte STOP, eftersom det är ett svenskt vägmärke, och på svenska är "stop" något helt annat. Ingen, som förstår STOP, kan missförstå STOPP.

HJP

Alexei

Frågan är hur många svenskar vet att det egentligen skall stavas stopp, i synnerhet bland personer under 50?  :P

Efter att ha sett stop skylten så många gånger skulle jag tro att stavningen det de-facto ändrats till "stop".
Engelskans starka ställning i Sverige lär också ha påverktat.
När jag gick på lågstadiet, 1982-1985, fick jag lära mig att det egentligen skulle vara stopp, men fick intrycket att det var ett kuriosum. Så här snart 30år senare, hadde jag nästan räknat med att SAOL accepterat "stop".


Muk

Citat från: Alexei skrivet 08 mars 2011, 22:41:31 PM
Frågan är hur många svenskar vet att det egentligen skall stavas stopp, i synnerhet bland personer under 50?  :P

Efter att ha sett stop skylten så många gånger skulle jag tro att stavningen det de-facto ändrats till "stop".
Engelskans starka ställning i Sverige lär också ha påverktat.
När jag gick på lågstadiet, 1982-1985, fick jag lära mig att det egentligen skulle vara stopp, men fick intrycket att det var ett kuriosum. Så här snart 30år senare, hadde jag nästan räknat med att SAOL accepterat "stop".



Jag kommer också ihåg det där med att man lärde sig att läsa, men när man bokstaverade texten på "stop"-skylten fick man hör att det egentligen stavades med två p. Mycket förvirrande för ett litet barn.  ;D