Köer på motorvägar - plats för utryckningstrafik?

Startat av Stefan K, 07 februari 2011, 19:42:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Är lite nyfiken på vilka riktlinjer och trafikregler som gäller här hemma och i andra länder, framförallt Tyskland. Hur skall trafikanter agera för att ordna ett utryckningsspår/nödspår på motorvägen?
Har för mig att i vissa länder skall man utrymma mitten och i andra länder använda vägrenen!

Peter C


Intressant! Har varit med om en utryckning på autobahn i kö (Stau) j***ar va snabbt vänsterfilen utrymdes! Vi turister va väl sist att byta fil  :)
Trots att jag åkt igenom Tingstadstunneln många ggr. va det första gången en ambulans kom upp i i backspegeln häromveckan, visade sig gå väldigt bra då alla tömde mittenfilen! Gick väldigt smidigt till vill jag säja.

Nico


Motorvägar brukar nog generellt vara ganska lätta, värre är det i städer med massa rödljus och annat som gör det svårt för bilar som händelsvis är i vägen att kunna flytta sig. Annars tycker jag just tyskarna brukar vara duktiga på att utnyttja vägrenen. Vid ett tillfälle norrgående mellan München och Nürnberg så var jag med om ett hastigt totalstopp bara en bit längre fram.

I samband det så gick en polisbil (deras Autobahnpolizei är ganska vassa och långt ifrån det man såg i kalkonserien Cobra 11) en bit framför ut och tvärnitade i vägrenen. Direkt efter började den backa i hög fart, mot trafiken, medan en del av taket lyfte sig så att det bildade en skylt. Där lyste då ordet Stau samt gula blixtljus. Man kan definitivt säga att det inte var någon som missade den infon. Vet dock inte om det var något man hade på prov eller om systemet är kvar för det kan ändå inte ha varit helt säkert för poliserna skulle jag tro.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nor1

Jag är mer nyfiken på hur man skall göra på "ett" delen på en 2+1 väg med räcke, som snåla Sverige verkar jävligt förstjust i.  ???

Riksväg13

Citat från: Nor1 skrivet 11 februari 2011, 19:49:08 PM
Jag är mer nyfiken på hur man skall göra på "ett" delen på en 2+1 väg med räcke, som snåla Sverige verkar jävligt förstjust i.  ???

Bra fråga! Har ett minne av att det var en snubbe som hade en polisbil i utryckning bakom sig på en sådan väg. Snubben blev så stressad att han fick bryta mot hastighetsbegränsningen för att inte hindra polisbilen. När det blev tvåfiligt så släppte han förbi polisbilen och återgick till lagstadgad hastighet. Men han åkte ändå på böter för fortkörning. Det blev ett liv kring det, men sedan vet jag inte mera.

Finns det någon prejudicerande dom kring sådana saker? Fri väg åt utryckningsfordon kontra hastighetsbegränsning.

New_options

på "två+en-vägar" skickar man alltid styrkor från två håll för att någon av dem ska hamna på "rätt" sida. Och har man utryckningsfordon bakom sig på den smala delen får man lugnt köra vidare så gott det går. Det handlar ju trots allt inte om några längre sträckor. Är det en polisbil eller ambulans brukar de kunna tråckla sig förbi förutsatt att bilarna som är "i vägen" håller sig stilla och hjälpligt ur vägen. Ofta finns det dessutom goda chanser att svänga av på fickor, vägren eller liknande

the0fiskis

eller höjer man hastigeheten tills det blir 2fillig
det brukar vara(vissa) en lite bredare vägren

mushkot

Citat från: Riksväg13 skrivet 11 februari 2011, 20:38:41 PM
Bra fråga! Har ett minne av att det var en snubbe som hade en polisbil i utryckning bakom sig på en sådan väg. Snubben blev så stressad att han fick bryta mot hastighetsbegränsningen för att inte hindra polisbilen. När det blev tvåfiligt så släppte han förbi polisbilen och återgick till lagstadgad hastighet. Men han åkte ändå på böter för fortkörning. Det blev ett liv kring det, men sedan vet jag inte mera.

Finns det någon prejudicerande dom kring sådana saker? Fri väg åt utryckningsfordon kontra hastighetsbegränsning.
Det var en ambulans som låg precis bakom, och sedan en MC-polis bakom denna. Att han åkte fast berodde på att polisen ansåg att bilisten hade flera tillfällen att köra åt sidan (typ P-ficka), men inte gjort detta.

New_options

Det var en billist som blev av med kortet sedan han kört för fort och inte gjort några försök alls att komma åt sidan/ur vägen trots att på den aktuella sträckan fanns ett tiotal utmärkta möjligheter att vara ur vägen utan att bryta mot lagen. Och ambulansen låg inte direkt bakom utan ca 150 meter bakom bilen som senare stoppades av mc-polisen

JDS

Citat från: Nor1 skrivet 11 februari 2011, 19:49:08 PM
Jag är mer nyfiken på hur man skall göra på "ett" delen på en 2+1 väg med räcke, som snåla Sverige verkar jävligt förstjust i.  ???

Tja... Ställa sig så nära räcket det går, så att utryckningsfordonet kommer förbi?

Susanne

Då jag var i Tyskland 1998 och åkte från Berlin mot Hamburg på autoban så hade det inträffat en olycka längre fram.
De framförvarande bilarna la sig åt sidan så mitten vart fri och varningsblinkers sattes på den sista bilen i kön, vi gjorde självklart samma sak. Och allt flöt på smidigt.

Peter C


En annan incident jag varit med om inträffade i Warzawa, då uttnyttjades gångbanan brevid väldigt effektivt!