Scania-Vabis BF 76 som modell i skala 1:87 från ONE:87

Startat av LYR, 25 januari 2016, 23:50:57 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

1896

Hur bär man sig åt för att lägga en beställning på denna modell ?

LYR

#16


Ännu är inte bussarna klara för produktion - en del mindre justeringar ska göras, men under tiden vi väntar
kan vi i eftermiddagens sol, studera några detaljer hur bussarna tar sig ut.
Alla backspeglar sitter ännu inte på plats. Lägg märke till den smäckra bagagehyllan, som varsamt kan avlägsnas bara genom ett par piggar,
den väl återgivna genombrutna bakre stötfångaren är mycket realistisk
och genom bakrutan ser vi stolarnas ryggstöd med de blanka handtagen..... släpvagnskopplingen är också bra återgiven.
Olika linjenummer m.m. tillkommer att bifogas som dekaler.

/LYR





zjbus

Är det aktuellt med tillverkning av någon släpvagn också, 8681 etc.?
Mvh zjbus

HJP

Citat från: zjbus skrivet 28 juli 2016, 20:24:56 PM
Är det aktuellt med tillverkning av någon släpvagn också, 8681 etc.?
Mvh zjbus
****
En lättbyggd byggsats finns här:
http://web.comhem.se/~u47753879/produkter.html


zjbus

Citat från: HJP skrivet 28 juli 2016, 20:53:01 PM
****
En lättbyggd byggsats finns här:
http://web.comhem.se/~u47753879/produkter.html
Tänkte på någon mer tidsenlig till BF:aren samt lackad och klar.
Mvh zjbus

Greger Larsson

Det här ser ju bra ut, det blev ett lyft för inredningen när den gråa färgen kom till på stolarnas (metall-)överdel.
Lite funderingar dock när det gäller märkningen, här kan säkert någon annan bidra med åsikter:
-inventarienumret till vänster på fronten känns fel, hittar inga bilder där det förekommit på den här busstypen
-SJ-märkets placering är ovanlig(men har förekommit), man fick i så fall sätta märket på en plåt som nitades på den korrugerade sidan

I leveransutförande verkar inv nr ha suttit längst ner på frontluckan: bild i samlingsportalen
Men nu ska modellen vara i 70-talsutförande och då verkar inv nr ha flyttats upp till ungefär bakom backspegelfästet och placeringsortens signatur lagts till under numret.
Däremot verkar oftast det äldre SJ-emblemet blivit kvar på sin plats längre ner på den släta delen av karossidan även under 70-talet.


LYR



I Roslagen sågs denna SJ-buss vid bommarna strax efter bron... - kunde det möjligen vara en  provkörning inför leverans  i måndsskiftet augusti-september?
/LYR

Björn Forslund

Läckert! Hoppas firman tar fram en klassisk B635/SKV (som SvOf:s 2828) nästa gång, med dörrar på valfri sida platsar en sådan från slutet av 50-talet fram till 80-talet.

LYR


Vid en tur i Roslagen hittade bussarna varandra.
/LYR

Nico

Trevliga dioramor, BF76:an passar in snyggt bland de övriga klenoderna. Var och inhandlade ett exemplar idag med den nyare SJ-loggan (frimärket) och med hopfälld skolbusskylt. Mitt ex har inv.nr 0381 och reg.nr AUS 570. Då jag inte är kalenderbitare så har jag ingen aning om var den rullat i verkligheten, men det är ju mindre viktigt. Undrar även hur stor upplagan kan vara, men med tanke på antalet olika reg.nr, inv.nr, SJ-märkning och skolbusskyltvarianter så är det nog inte alltför få som ändå gjorts.

Rent utseendemässigt så får den godkänt på de flesta punkter. Det som fortfarande irriterar mig är fälgarna då jag verkligen tycker att de är alldeles för grova och plastiga varför de tyvärr skämmer hela modellen en del. I synnerhet då i förhållande till i övrigt väldigt smäckra detaljer. Backspeglarna är ju så tunna att de knappt går att hantera... varför en extra uppsättning följer med vilket är bra. Sätter man på speglarna så kan dock inte modellen läggas tillbaka i asken. I övrigt på minussidan blir att det är lite väl pillrigt att få dit linjenumret och den lilla klarplastskivan som ska täcka nummerkrukan är lätt att tappa bort... och den får man bara en utav. Får väl se vad man kan göra åt hjulen, men å andra sidan vill jag själv helst hålla modellerna i min samling så original som möjligt.

Sedan kan man fundera lite kring priset oxå. Varje modell kostar 850:- vilket ändå är lite i högsta laget för en modell tillverkad i Kina, men en får rymmas inom budgeten. Inget negativt om kinatillverkat sedan , men en tanke med att tillverka där är ju att hålla ned priset. Nu landar modellen mellan Jecos kinatillverkade CF för 495:- och deras Capitol som ju kvalade in på 1245:-. Fast då får man även betänka att den senare var tillverkad av tjeckiska VV-Model som håller en hög klass. Trots det så är deras priser inte alltid så blodiga och Jecos Capitol gjordes i en relativt liten upplaga.

Nu får jag nog dock snart börja se till att lägga in även alla bussmodellerna i databasen. Har fuskat en del med just dessa och det börjar bli bli lite svåröverskådligt nu då bara bussmodellerna är omkring 80-90 stycken, men det är å andra sidan ett angenämt problem.  :)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

LYR



Bron vid Elmsta har en intensiv busstrafik - i båda riktningarna...
/LYR

Björn Forslund

Tjusigt. Inhandlade just en sådan med samma målning i One:87:s monter på MJ-Hobbymässan igår. Till mässpris, så passa på idag om ni är sugna och i närheten av Älvsjömässan.

Greger Larsson

Gråa fälgar blev ju klart bättre än cremevita, den breda fälgkanten blir mindre tydlig helt enkelt.
Hade f ö en diskussion vid marknaden i Gävle med ONE:s företrädare angående placering av märkning och numrering på bussen. Han hade dock redan en bestämd utfattning hus detta skulle se ut.. Såg i ett annat forum att en person påpekat att skolskyltarna inte är rätt på 60- och 70-talsvarianterna(ett korrekt påpekande för de fällbara skolskyltarna kom på 80-talet) men även där så ansåg man att det är rätt som det är.