Hur vanligt är det att arbetsgivaren tar betalt för personalparkeringen?

Startat av KG, 17 april 2012, 21:45:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Citat från: KG skrivet 17 april 2012, 21:45:19 PM
Det finns även alternativ till parkering som är gratis, dock får man gå en bit längre.

Vad är det för parkeringsregler som gäller på gatorna runt depån? Vad är det för adress på depån?

lil-sis

Depån ligger ute på en åker utan omgivande gator. Det närmsta är parkeringarna som tillhör Business Park-området och så parkeringen vid idrottshallen Allianshallen.

KG

Precis, själva depån ligger i ett mycket oattraktivt område när det gäller parkring. Finns helt enkelt ingen som vill parkera där ute för det finns inget att besöka. Närmast men ändå över 500 meter bort ligger Allianshallen och Postterminalen. Allianshallen har gratis parkering för deltagare och publik till matcherna. Går man lite närmre city har vi Business Park och där måste man väl ha tillstånd att stå i alla fall. Sedan kommer ju några smågator i Fyrislund där man får parkera gratis. Därefter de stora köpcentran i boländerna som också är gratis, men kanske har restriktioner på tider.

Taunusch

Följ utvecklingen och se hur gatumarken utanför den blivande depån regleras.  Kommer det inte upp någon skyltning så är det parkering 24 timmar som gäller i så fall.

KG

Citat från: Taunusch skrivet 21 april 2012, 18:10:02 PM
Följ utvecklingen och se hur gatumarken utanför den blivande depån regleras.  Kommer det inte upp någon skyltning så är det parkering 24 timmar som gäller i så fall.

Gatan utanför är tyvärr avdelad med refug i mitten och endast ca 3 meter bred. Alltså råder parkeringsförbud hela vägen till Allianshallen.
Den är dessutom den ojämnaste nya vägen jag någonsin sett, ser man den på avstånd ser den ut som en berg och dalbana.
Utfarten från rondellen i riktning mot depån ser även väldigt tight ut för en boggibuss... Återstår att se hur många fronter vi slår sönder där.
Men det är ju en annan historia.  ::)

Taunusch

Citat från: KG skrivet 21 april 2012, 18:17:22 PM
Gatan utanför är tyvärr avdelad med refug i mitten och endast ca 3 meter bred. Alltså råder parkeringsförbud hela vägen till Allianshallen.

Vad heter den gatan?

KG

Citat från: Taunusch skrivet 21 april 2012, 18:21:29 PM
Vad heter den gatan?

Norra depågatan tror jag, men den finns inte på några kartor än. Inte heller på någon sattelitvy.

Taunusch

Jag har kollat lite på gatorna runt där jag tror att ni menar att depån ska byggas.

Vad jag kan se så finns ingen annan reglering än att fordon inte får parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.

Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap.
49 a § På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.



Olof Lagerkvist

Citat från: Clabbe skrivet 18 april 2012, 13:11:17 PM
På Centralsjukhuset i Karlstad, får de anställda betala per timme på spec personalparkeringar, måste ha transponder och det är bommar vid in/ut passering.

Jag, eller rättare sagt kollegan i rummet intill, gjorde ett liknande system för några andra ställen för några år sedan. De anställda checkar in och ut på personalparkeringen med personalkortet (eller i några fall på en touchskärm i receptionen) och parkeringstiden som systemet summerar ihop ligger till grund för en förmånsberäkning som kommer med i nästa löneutbetalning. Det blir alltså inte mer förmånsskatt än för tiden man verkligen använt parkeringen. Ingen krånglig administration, allt sköter sig självt.

Intressant? Skicka mig ett P M så kan jag vidarebefordra till någon lämplig kontaktperson. Det kan vara bra att känna till när (inte om) Skatteverket knackar på och börjar med revision av förmåner av olika slag.

(Inte menat som "reklam" egentligen, utan bara för att nämna att lösningar finns. Det finns säkert andra än företaget där jag jobbar som kan ordna sådant här också, för den delen.)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

lil-sis

Depån är väl nästan klar, så den håller på att byggas :-)

Citat från: Taunusch skrivet 21 april 2012, 18:43:00 PM
Jag har kollat lite på gatorna runt där jag tror att ni menar att depån ska byggas.

Vad jag kan se så finns ingen annan reglering än att fordon inte får parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.

Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap.
49 a § På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag.


bjorn_k

Hur kör man för att komma dit? Har sett byggningen på håll från UBP men ite haft tid att undersöka närmre... (dvs=alldeles för kort rast i Uppsala)

KG

Citat från: bjorn_k skrivet 23 april 2012, 17:07:16 PM
Hur kör man för att komma dit? Har sett byggningen på håll från UBP men ite haft tid att undersöka närmre... (dvs=alldeles för kort rast i Uppsala)

Du kör Rapsgatan mot Allianshallen och fortsätter bara rakt tills vägen slutar i en rondell, då tar du första avfarten och vips ligger depån på vänster sida.