Swebus tar upp kampen om trafiken Cityterm.-Arlanda / Swebus konkurerrar med flygbussarna

Startat av Klaverdörr, 20 maj 2010, 09:13:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas1968

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 maj 2010, 19:59:12 PM
Prissättningen är "optimal", vad folk är villiga att betala. Taxi kostar 495:-, AEX 240:- och Bussen 99/89:-, tanken var ju förut att ligga på knappt hälften av vad AEX tar.

Vad gäller Uppsalalinjen så är 45:- för en enkelresa sannolikt lika med eller t.om under produktionskostnaden om man inte har en extremt hög kabinfaktor, men här kan man ju köra billigt eftersom bussarna annars skulle göra en obetald tomkörning i många fall. T/Fr Arlanda finns det inget egenintresse för SwX att genom ett priskrig öka marknadsandelen på bekostnad av lönsamheten (Jfr Skavsta), det är bättre att köra 100 turer med vinst än 200 med förlust.
Varför skulle Swebus köra en massa obetalda tomkörningar Stockholm-Uppsala? Är turerna inte lönsamma så ställer man väl in dem i stället?

Krille

Hade tänkt prova Swebus igår istället för flygbussarna. Klockan var ca 10 när jag gick fram till biljettkassan.
Fick då veta att nästa buss går vid klockan 12... Ok? Seriöst?
Mitt flyg avgick 12.45 så det fick bli gamla vanliga flygbussarna i allafall.

/K

Jonas1968

Citat från: Marc skrivet 26 maj 2010, 21:42:05 PM
Resereportage:
Måndag 24 maj
Klockan är strax efter 15, då ett antal större maskiner landar på Arlanda  T5.
Bagagebanden är fyllda till bredden av en blandning av charterresenärer och turister. Utanför i ankomsthallen väntar en liten samling "mottagningskomitéen", bortom denna är det första man ser Swebus nya område vid dörren ut mot taxislingan. Tydlig skyltning och klart budskap är det första som ögat når. Swebus har två damer på plats, som båda flyr fältet mot fikarast då dörren från tullfiltret öppnas och folksamlingen närmar sig. Var köps biljett? Inga automater syns till? Ingen skylt heller? Sista utvägen blev föraren! Visst kan man köpa ombord, när väl biljettmaskinens grekiska meny är förstådd.
135SEK för vuxen, 115SEK för rabatterade...men då väskan redan låg i bagaget fanns ingen reträtt!
Restid: 55min

Nåja, vad jag vill komma till är att det tar ett tag att lära en gammal hund att sitta. När väl logistiken och förarna är intrimmade (så att de hittar bussfilerna längs E4an) så kan detta bli intressant att följa.
HPL inne på Arlanda ligger bra till och med bemanning på det centralt belägna infoområdet så har man nog goda chanser!

Vid köp ombord så är alltså Swebus dyrare än Flygbussarna.

Krille

Citat från: Jonas1968 skrivet 01 juni 2010, 14:48:48 PM
Vid köp ombord så är alltså Swebus dyrare än Flygbussarna.

Finns mao ingen som helst anledning att åka med Swebus? Nu kör ju FAC direkt vissa avgångar också.

/K

Ersa

Citat från: Krille skrivet 02 juni 2010, 16:39:37 PM
Finns mao ingen som helst anledning att åka med Swebus? Nu kör ju FAC direkt vissa avgångar också.

Gratis trådlöst internet, toalett och AC i alla vagnar, samt inga bagagehyllor inne i bussen tycker nog vissa resenärer är bra argument för att välja Swebus.

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 01 juni 2010, 14:48:48 PM
Vid köp ombord så är alltså Swebus dyrare än Flygbussarna.

Ska jag vara helt ärlig förstår jag faktiskt inte varför man ens har kvar ombordförsäljningen på bussar mellan Arlanda och Cityterminalen. Båda dessa stora bemannade resecentrum passar ju väldigt bra att placera en massa biljettautomater på.

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 02 juni 2010, 16:50:45 PM
Ska jag vara helt ärlig förstår jag faktiskt inte varför man ens har kvar ombordförsäljningen på bussar mellan Arlanda och Cityterminalen. Båda dessa stora bemannade resecentrum passar ju väldigt bra att placera en massa biljettautomater på.
Problemet med biljettautomater är ju att dom kan krångla och då är det bra att möjligheten att köpa ombord finns. Dessutom stannar ju flygbussarna på vissa mellanstationer typ Järvakrog. Finns det automater även på alla mellanstationer?

Ersa

Citat från: Jonas1968 skrivet 03 juni 2010, 10:57:50 AM
Problemet med biljettautomater är ju att dom kan krångla och då är det bra att möjligheten att köpa ombord finns. Dessutom stannar ju flygbussarna på vissa mellanstationer typ Järvakrog. Finns det automater även på alla mellanstationer?

På dylika mellanstationer stannar ju även SL-bussar, och på dessa kan du ju sedan flera år inte köpa något alls ombord. Varför ska man kunna köpa biljett ombord på flygbussarna om samma resenärer (inkl turister) inte kan köpa biljett ombord på alla vanliga linjetrafikbussar? Hur ofta spontanåker man till en flygplats? Bussbiljetten till/från flygplatsen köper man väl i samma veva som man beställer sin flygbiljett, dvs ett par dagar innan resan, eller är jag helt fel ute nu?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 03 juni 2010, 12:52:31 PM
På dylika mellanstationer stannar ju även SL-bussar, och på dessa kan du ju sedan flera år inte köpa något alls ombord. Varför ska man kunna köpa biljett ombord på flygbussarna om samma resenärer (inkl turister) inte kan köpa biljett ombord på alla vanliga linjetrafikbussar? Hur ofta spontanåker man till en flygplats? Bussbiljetten till/från flygplatsen köper man väl i samma veva som man beställer sin flygbiljett, dvs ett par dagar innan resan, eller är jag helt fel ute nu?
Nu går väl som jag förstår Swebus direkt, utan några stopp, vilket är den stora fördelen. Däremot hör jag till dem som aldrig bokar biljett innan. Mycket beroende på just att man aldrig vet om planet är försenat etc. Därför måste man ju alltid vara beredd att hoppa in i en taxi eller ta tåget etc. Biljettautomater tycker jag dock fungerar utmärkt och det är man ju van med överallt i dag, så det tycker jag inte är konstigt. Sedan ska det ju inte vara som har varit fallet med SL:s att det inte går med utländska kreditkort - då är ju vitsen borta. Både på Arlanda och i CT finns det ju också biljettförsäljning över disk (eller iaf möjlighet till det genom de gemensamma funktionerna för den delen), så möjligheten bör ju finnas, sedan om det ska kosta mer är väl en annan femma! Och att inte lura folk till bussen och tro att man skall betala där är ju bara en marknadsföringssak!

Ersa

Nördfakta: 6771 är en av få MAN-vagnar i denna serie som inte har ett flygplan på sidan.
Nya vanliga Swebuslacken således.

Janne B

Jag är inte så förtjust i konkurrens när  Swebuss går in i rusningstid och skummar grädden medan flygbussarna
får ta ansvar för trafik även på tider när beläggningen inte är så stor.

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne B skrivet 11 juni 2010, 08:35:56 AM
Jag är inte så förtjust i konkurrens när  Swebuss går in i rusningstid och skummar grädden medan flygbussarna
får ta ansvar för trafik även på tider när beläggningen inte är så stor.

/Janne

Vad jag vet har Flygbussarna ingen plikt att köra. Det är en kommersiell bedömning som avgör när de skall göra. I värsta fall kan naturligtvis konkurrensen leda till att Flygbussarna också får dra ner på sin tid när efterfrågan är liten. Men man kan också vända på det: det gör kanske inte så mycket att Swebus konkurrerar när det är mycket resande. Det vore mer förödande om de också gjorde det när det är lite resande.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne B

Vad jag vet har Flygbussarna ingen plikt att köra. Det är en kommersiell bedömning som avgör när de skall göra. I värsta fall kan naturligtvis konkurrensen leda till att Flygbussarna också får dra ner på sin tid när efterfrågan är liten. Men man kan också vända på det: det gör kanske inte så mycket att Swebus konkurrerar när det är mycket resande. Det vore mer förödande om de också gjorde det när det är lite resande.

Så är det naturligtvis i en avreglerad och kommersiell värld. Sen om det är till konsumentens bästa alla gånger kan ju diskuteras.
Om tex flygbussarna kan hålla en bra trafik i lågtrafik och nätter bl.a beroende på att dom tar överskott från dom bra trafiktimmarna så är det ju postivt för konsumenten. Det är ganska trevligt när man kommer till Arlanda kl. 03 på morgonen och det står en flygbuss och väntar.

Men jag håller med, det finns flera sidor av detta.

Omnilasse

Citat från: Janne B skrivet 11 juni 2010, 11:58:32 AM

Så är det naturligtvis i en avreglerad och kommersiell värld. Sen om det är till konsumentens bästa alla gånger kan ju diskuteras.
Om tex flygbussarna kan hålla en bra trafik i lågtrafik och nätter bl.a beroende på att dom tar överskott från dom bra trafiktimmarna så är det ju postivt för konsumenten. Det är ganska trevligt när man kommer till Arlanda kl. 03 på morgonen och det står en flygbuss och väntar.

Men jag håller med, det finns flera sidor av detta.
Så är det förstås och nu har ju FAC också svarat med att ha direktbussar till Arlanda, däremot verkar man väl inte priskonkurrera just nu. Flygbussarna har ju just den konkurrensfördelen att kunna säga att man har trafik dygnet runt. Att förboka biljett till Swebus, upptäcka att planet är 30-minuter sent och få vänta 2,5 timme på Arlanda om planet kommer in efter 9.30, det gör man bara en gång. Denna grupp är inte heller lika priskänslig som Skavstaresenärerna. Jag tror inte heller att toalett, eller att ha internet på buss, är någon stor konkurrensfördel. Har själv försökt använda datorn på buss några gånger, och det kräver onekligen ett visst tålamod. Swebus har ju dock ett namn och kan väl vinna en del av swebusexpresskunderna som kan åka på en biljett för hela resan. Men att då ha timmestrafik på söndagar är ganska meningslöst. Det är helt enkelt för sällan för att någon ska tycka det är värt att passa in tiderna (om man känner till alternativet med 10-minuterstrafik vill säga). Tror också att Flygbussarnas nattrafik är relativt lönsam. Oftast är det charterplan som kommer in på natten och de har dels många sittplatser, dels många busskunder (jämfört med typiskt affärsflyg). Att ha två-tre tjänster på natten (eller vad man har), kan nog ganska lätt dra in sina kostnader, om än kanske marginalen är något sämre än i högtrafik. Tror nog att Swebus måste vara rätt uthålliga om man ska göra någon vinst på trafiken. En fördel kan väl dock vara att man vet att Swebus alltid går direkt, medan det kan vara svårt att hålla reda på när FAC kör med direktturer. 10 kronors prisskilnad är också för lite för att motivera extra väntetid. Det är ju ändå så att den "snåla" tycker att flygbussarna är för dyra oavsett, då de tar buss och pendeln till stan. Så den mest priskänsliga gruppen når man ändå inte...