Personalförmåner

Startat av DENNIS, 18 oktober 2009, 01:54:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kimpan

Ska man hårddra detta med förmånsbeskattning.... Ja alla bolag som tillhandahåller en gratis parkering... Det är också en förmån som egentligen skall upptas som en förmån och beskattas därefter...

Staffan Sävenfjord

Citat från: kimpan skrivet 18 oktober 2009, 21:50:30 PM
Ska man hårddra detta med förmånsbeskattning.... Ja alla bolag som tillhandahåller en gratis parkering... Det är också en förmån som egentligen skall upptas som en förmån och beskattas därefter...

Ja, så är det också på många företag. Det vill säga att det är bättre att betala för sin parkeringsplats än att beskattas för förmånen. När jag jobbade i centrala Göteborg fick vi betala 150 kronor per månad om vi ville ha en parkeringsplats. Det var det minsta skattemyndigheterna kunde tänka sig för att inte förmånsbeskatta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

#17
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2009, 22:10:52 PM
Ja, så är det också på många företag. Det vill säga att det är bättre att betala för sin parkeringsplats än att beskattas för förmånen. När jag jobbade i centrala Göteborg fick vi betala 150 kronor per månad om vi ville ha en parkeringsplats. Det var det minsta skattemyndigheterna kunde tänka sig för att inte förmånsbeskatta.


De där var väl något som fram för allt drabbade anställda på SJ, någon tyckte inte om att folk kunde stå gratis vid Centralen i Stockholm eftersom de är så fruktansvärt dyrt att stå på dem offentliga platserna utanför staketet (ock i hela innerstan) därför drabbade de även Sj anställda i övriga landet, så även anställda hos SJ i Hallsberg var tvungna att förmånsbeskatta parkeringsplats trots att de är gratis att stå överallt i Hallsberg.

Detta är ju framförallt ett storstadsproblem där de finns begränsat med platser och där de ändå kostar att stå överallt annars.

att bussförarna vid de lilla bussgaraget i norra dalarna (eller var som helst i landet) skulle betala för att parkera sina bilar på den leriga gården strax utanför byn är ju fullständigt befängt

Simon Bertilsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 oktober 2009, 22:10:52 PM
Ja, så är det också på många företag. Det vill säga att det är bättre att betala för sin parkeringsplats än att beskattas för förmånen. När jag jobbade i centrala Göteborg fick vi betala 150 kronor per månad om vi ville ha en parkeringsplats. Det var det minsta skattemyndigheterna kunde tänka sig för att inte förmånsbeskatta.


Fri parkering funkar på varuhus och andra platser. Varför skulle man inte kunna tillämpa fri parkering även där (utan beskattning)?

Jo

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 22:40:06 PM
De där var väl något som fram för allt drabbade anställda på SJ, någon tyckte inte om att folk kunde stå gratis vid Centralen i Stockholm eftersom de är så fruktansvärt dyrt att stå på dem offentliga platserna utanför staketet (ock i hela innerstan) därför drabbade de även Sj anställda i övriga landet, så även anställda hos SJ i Hallsberg var tvungna att förmånsbeskatta parkeringsplats trots att de är gratis att stå överallt i Hallsberg.

Detta är ju framförallt ett storstadsproblem där de finns begränsat med platser och där de ändå kostar att stå överallt annars.

att bussförarna vid de lilla bussgaraget i norra dalarna (eller var som helst i landet) skulle betala för att parkera sina bilar på den leriga gården strax utanför byn är ju fullständigt befängt

För att beskattning ska uppstå i det fallet krävs väl i så fall att alla SJ-anställda hade rätt att stå på alla SJ-parkeringar. Så att även personalen i Hallsberg kunde parkera på Centralens parkering. Man skattade alltså inte för förmånen att parkera gratis i Hallsberg.



Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 oktober 2009, 22:46:32 PM
Fri parkering funkar på varuhus och andra platser. Varför skulle man inte kunna tillämpa fri parkering även där (utan beskattning)?
Är det fritt att parkera för kunder eller finns avgiftsfria platser i närheten så blir det ingen beskattning. SJ skulle ju kunna tillämpa fri parkering för alla på deras parkeringar centralt i Göteborg och Stockholm och då skulle man undvika förmånsbeskattningen, dock skulle det väl aldrig finnas några lediga platser då :)

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 18 oktober 2009, 15:23:44 PM
Tjänstgörande förare åker så klart gratis på sin egen buss... ;)

Än så länge ja, men det kan man nog ändra på om man vill! ;)

Bengt Jönsson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 oktober 2009, 22:46:32 PM
Fri parkering funkar på varuhus och andra platser. Varför skulle man inte kunna tillämpa fri parkering även där (utan beskattning)?

Rent principiellt  ;D 8) så skvaulle det i dagens samhälle med klimathot etc. vara så att stora externhandelsplatser borde betala en extraskatt eftersom de erbjuder fria parkeringsplatser,en "förmån" som bara kan utnyttjas av "de  besuttna" som har bil....
*asgh*

Jante igen..

/B
f.d Skatteverkare

ch

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 20:55:24 PM
jante sverige har talat

det är ingen kostnad för någon att låta bussförare ha ett kort som går att använda även när dem inte jobbar. det är knappast så att de blir så mycket gratisåkande bussförare ute i lokaltrafiken att man måste sätta in extra tunnelbanevagnar eller extra bussar, de skapar snarare ett extra öga som finns i trafiken som något skull hända, någon som kanske kan hjälpa sina medresenärer om de händer en trafikolycka eller nått annat.

Bussförare ska åka gratis kollektivtrafik på icke arbetstid anser du alltså. Ska även andra yrkesgrupper ha rätt att nyttja jobbets produkt gratis på fritiden? Kanske nån som jobbar på ett slakteri ska få ta med kött gratis hem? Nån som jobbar på bilfirma köra jobbets bilar gratis? En som jobbar i mataffär äta gratis middag hemma varje kväll?

Det funkar tyvärr inte så.

Bengt Jönsson

Citat från: ch skrivet 19 oktober 2009, 07:42:07 AM
Bussförare ska åka gratis kollektivtrafik på icke arbetstid anser du alltså. Ska även andra yrkesgrupper ha rätt att nyttja jobbets produkt gratis på fritiden? Kanske nån som jobbar på ett slakteri ska få ta med kött gratis hem? Nån som jobbar på bilfirma köra jobbets bilar gratis? En som jobbar i mataffär äta gratis middag hemma varje kväll?

Det funkar tyvärr inte så.


Jo, det gör det faktiskt men inte i "Jante-Sverige"!  Nu var väl visserligen Jante dansk eller norsk men strunt samma.
I exv. Tyskland får ALLA anställda inom bilindustrin förmånligt köpa det egna företagets produkter.  Behåller sedan den anställde bilen en viss minsta tidsperiod behöver denne heller inte betala någon förmånsskatt på "fringisen".

Det är därför begreppet "Jahreswagen" finns för när tidsperioden löpt ut kan den anställde sälja bilen utan att behöva  betala någon förmånsskatt.  Därför är bilparken i exv. Tyskland betydligt nyare, säkrare och miljövänligare.

/B
f.d Skatteverkare

Jens

Att förmånsbeskattning är så känsligt i Sverige beror ju på de höga marginalskatterna, och att det då blir ytterligt lönsamt (allra helst för den som betalar statlig skatt) att i en muntlig överenskommelse avstå ett par tusenlappar i lön för att istället få "gratis" förmåner från arbetsgivaren, som då blir helt oskattad inkomst på samma sätt som svartarbete.

Staffan Sävenfjord

Citat från: homer skrivet 18 oktober 2009, 22:40:06 PM
De där var väl något som fram för allt drabbade anställda på SJ, någon tyckte inte om att folk kunde stå gratis vid Centralen i Stockholm eftersom de är så fruktansvärt dyrt att stå på dem offentliga platserna utanför staketet (ock i hela innerstan) därför drabbade de även Sj anställda i övriga landet, så även anställda hos SJ i Hallsberg var tvungna att förmånsbeskatta parkeringsplats trots att de är gratis att stå överallt i Hallsberg.

Detta är ju framförallt ett storstadsproblem där de finns begränsat med platser och där de ändå kostar att stå överallt annars.

att bussförarna vid de lilla bussgaraget i norra dalarna (eller var som helst i landet) skulle betala för att parkera sina bilar på den leriga gården strax utanför byn är ju fullständigt befängt

Ja, det var SJ det gällde i mitt fall. Men det gällde även många andra arbetsplatser i centrala Göteborg.
Det är så att där förmånen med fri parkering har ett värde där skall den beskattas. Om det är gratis att parkera på platsen i fråga finns det ju inget värde i förmånen. Jag betvivlar inte att du skriver om Hallsberg är rätt men det verkar rätt underligt. Frågan är om det hållit om det hade prövats.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 18 oktober 2009, 23:20:53 PM
Är det fritt att parkera för kunder eller finns avgiftsfria platser i närheten så blir det ingen beskattning. SJ skulle ju kunna tillämpa fri parkering för alla på deras parkeringar centralt i Göteborg och Stockholm och då skulle man undvika förmånsbeskattningen, dock skulle det väl aldrig finnas några lediga platser då :)


I Göteborg fungerade det inte ens på den tiden det var helt gratis bara för SJ-personal. Trots skyltning och att det behövdes P-tillstånd lärde sig snart många obehöriga att de kunde ställa sig där och att risken för att bli lappad var nära nog obefintlig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 oktober 2009, 09:10:45 AM
Man ska ju utgå från den kostnad som är normal för orten ifråga, jag hade i mitten på 2000 talet en debatt med skattemyndigheten rörande p-plats i Solna som värderades till sanslösa belopp, det ska även finnas plats i sådan omfattning att man kan använda den regelmässigt och man ska inte behöva använda bilen för resor i tjänsten regelmässigt.

Ett normalt pris för att parkera en arbetsdag i centrala Göteborg i dag ligger runt 100 kronor. Det jag talar om är 7-8 år sedan och säg att priset då var runt 50 kronor. Per dag. Det var det förmånsvärdet vi skulle blivit påförda om inte SJ börjat ta betalt för parkeringsplatserna. Det kostade alltså 150 kronor per månad och behövde man bilen till jobbet minst tre gånger i månaden var det intjänat. I mitt fall var det något mindre än det behovet som gällde, i övrigt åkte jag kollektivt. Jag valde dock att betala för parkeringsplats främst därför att man då visste att det så gott som alltid fanns en plats ledig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


michael k

Citathttp://www.skatteverket.se/infotext/arbetsgivare/parkering.4.18e1b10334ebe8bc80003065.html

helt sjukt >:(
tänk när skattevärket börjar röja i min kaffe/ölförsälgning på bussen ;D
samt dricksen inte att förglömma