Huvudmeny

Senaste inlägg

#11
Bussnack / SV: Bilder från Hudiksvall (5 ...
Senaste inlägg av homer - 06 oktober 2024, 20:03:59 PM
väldigt trevliga bilder, speciellt kul att B12MA fortfarande rullar, är detta den sista i Sverige som är kvar?
#12
Bussnack / SV: Bilder från Hudiksvall (5 ...
Senaste inlägg av Erol - 06 oktober 2024, 19:59:45 PM
Jacob med C,
Citat från: Jacob med C skrivet 06 oktober 2024, 00:09:53 AMUndra om Byberg kommer att fortsätta sin trafik i Hudiksvall?

Vad jag fick veta innan jag slutade där, är att all personal hos Bybergs i X-trafik är avtackad
#13
Ämnen äldre än 30 år / SS H24 5450 på linje 7
Senaste inlägg av Gunnar D - 06 oktober 2024, 16:31:45 PM

H24 5450 på Nybroplan som förstärkning för spårvägslinje 7 från Djurgården 6 okt 1963.


På Norrmalmstorg i väntan på avgång mot Djurgården 6 okt 1963.
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar
#14
Bussnack / SV: Bilder från Hudiksvall (5 ...
Senaste inlägg av Sprinter - 06 oktober 2024, 05:07:06 AM
Skulle nog säga nej på det eftersom Mohlins vann all trafik i Hälsingland med start sommaren 2025.
#15
Bussnack / SV: Bilder från Hudiksvall (5 ...
Senaste inlägg av Jacob med C - 06 oktober 2024, 00:09:53 AM
Undra om Byberg kommer att fortsätta sin trafik i Hudiksvall?
#16
Bussnack / SV: Nobina vagnförteckning SL-...
Senaste inlägg av Per E - 05 oktober 2024, 17:29:00 PM
Stämmer. Jag läste fel rad i min lista. Sorry
#17
Bussnack / Bilder från Hudiksvall (5 bild...
Senaste inlägg av DEB - 05 oktober 2024, 16:58:15 PM
I Hälsingland rullar det fortfarande en stor andel äldre bussar av modeller som blivit sällsynta eller försvunnit helt från linjetrafiken i övriga landet. När jag var i Hudiksvall i slutet av september fanns det gott om 14-15-åringar i rullning, här nedan kommer ett axplock av dem.



Volvo 8500-boggier är kanske den vanligast förekommande vagntypen.



När Byberg & Nordin kör till Hudiksvall från Hassela och Bergsjö är det inte osannolikt att en Scala dyker upp.



Rätta mig om jag har fel, men är denna månne den enda bussen avsedd för regiontrafik som har stadsbussarnas färgsättning?



Som jag förstått det ensam kvar i sitt slag hos X-trafik. Jag kan inte komma på någon B12MA-ledvagn som fortfarande är kvar i linjetrafik söder om Hälsingland, men säkerligen en och annan längre norrut.



Även 8700-boggievagnar finns det några stycken av kvar, här strax utanför norra delen av Hudiksvalls tätort.
#18
Bussnack / SV: Nobina vagnförteckning SL-...
Senaste inlägg av ks - 05 oktober 2024, 11:39:44 AM
Citat från: Per E skrivet 03 oktober 2024, 17:57:39 PMJag saknar för övrigt
Omnilink II led 2514 i Tyresö

2514 är i Handen
#19
Svenska Omnibusföreningens forum / SV: SvOfs Höstmöte 2024
Senaste inlägg av Niclas 1987 - 04 oktober 2024, 17:19:15 PM
japp
#20
Ämnen äldre än 30 år / SV: Linjesträckning/Karta SJ b...
Senaste inlägg av Kristofer - 04 oktober 2024, 16:51:14 PM
Eftersom sajten trafikminnen.se inte finns kvar (den överlämnades 2013 till Spårvägsmuseet, som sedan dess slarvat bort den) så tillåter jag mig att citera från den sidan (arkiverad version):

CitatDen 1 december 1956 startade SJ:s busslinje 10 som en ersättning för persontågstrafiken. Sista tåget gick vid 00.30-tiden natten mot den 1 december och redan 05.40 gick första turen på linje 10 från Hässelby station till Norra Bantorget via Skälbyvägen - Barkarby torg - riksväg 12 - Spånga Kyrka - Bromsten - Sundbyberg - Huvudsta - Solnavägen - Torsgatan. Den första turen kördes av en gladlynt gotlänning vid namn Gösta Randleff.
Linjen trafikerades till en början bara av en enda buss på dagarna, vilket innebar 2 timmar och 10 minuter mellan turerna dagtid. I rusningen gick det fyra bussar till på linjen, så då kunde det vara 30 - 50 minuter mellan bussturerna.

Lördagar och söndagar gick kombinationslinjen 10/9 från Hässelby till Centrallasarettet Mörby (nuvarande Danderyds sjukhus).
På vardagarna gick linje 9 till sjukhuset, men på helgerna fanns olika kombinationer av linjer.
Det var en tur i vardera riktningen avsedda för trafikanter som skulle besöka släkt och vänner som var inlagda på sjukhuset.
Efter något år blev det två heldagsbussar på linje 10 och körtiderrna snabbades upp så att bussarna gick minst en gång i timmen.
I början på 1960-talet slogs linje 10 samman med SJ:s busslinje 4, som gick på sträckan Spånga station-Flysta-Mariehäll-Sundbyberg-Huvudsta-Norra Bantorget. Linjenumret 10 upphörde helt när "fyran" förlängdes till Hässelby.

Ingen karta, men jag hoppas att det är till hjälp ändå.