Följer ett stort antal bussförare (på Instagram) som kör åt Hochbahn i Hamburg och såg idag att de spärrat av första dörrparet på bussarna. En bra och pragmatisk lösning tycker jag. Idag när jag var ute i SL-trafiken så använde två av förarna samma lösning.
Även på ett par platser i Norge har man från högre instans infört samma sak, dvs. framdörren används inte. Kruxet är väl om föraren oxå ska visera, men å andra sidan kanske det snart är så få resenärer att det tillfälligtvis inte spelar någon direkt roll om det viseras eller inte.
Annars var det ju så det gjordes ibland när det var smällkallt på vintrarna och man inte ville släppa ut den lilla värme som fanns vid förarplatsen. Folk fick kliva på genom mittdörren och sedan komma fram och typ stämpla. Det senare kommer man väl dock inte att göra nu.
Har införts i många områden i Europa redan. I Norge, Danmark, Tyskland, Polen, Österrike, Slovenien... Även kapacitetsbegränsningar (till exempel endast sittande passagerare eller max ett visst procent av fordonens kapacitet). I merparten av områdena förväntar man sig ändå att passagerare har giltig biljett.
Jo, Sverige och Tyskland och Benelux-länderna är väldigt strikta med att påstigning ska ske genom framdörren i vanliga fall.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Borde verkligen redan vara infört redan i Sverige. Dessutom borde alla bussförare äldre än 60 år stanna hemma för sin egen skull
Du är alltid ditt eget skyddsombud.../Ulf
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
SL inför påstigning bak från och med imorgon.
verkar gälla redan från nu.
https://sl.se/sv/info/nyheter/corona/
Notera att
"Fortfarande gäller att alla ska ha en giltig biljett i SL-trafiken. De resenärer som inte kan blippa sin reskassa på bussen, uppmanar vi därför att köpa en app-biljett."
Med andra ord, om man en resenär inte köper en app-biljett, så måste den gå fram i bussen och blippa.
Nja, jag gör inte den tolkningen. Man kan, och ska, inte blippa framme hos föraren.
Det är "bara" en uppmaning att lösa app-biljett, således är det mer eller mindre ett krav på giltig biljett som inte kommer att efterlevas.
// Niclas
Instämmer med Niclas tolkning här. Vitsen är ju att förarna ska exponeras så lite som möjligt. De enda som fortfarande kommer få använda framdörren är barn och personer med olika funktionsnedsättningar.
Även i Värmland tar man till åtgärder: https://www.varmlandstrafik.se/sa-gor-vi-for-att-du-ska-resa-sakert-i-var-trafik/
Om man ändå ska blippa fram hos föraren så försvinner ju hela poängen.
Ska bli intressant att betrakta detta imorgon. Finns ju gott om nitiska förare i SL-trafiken som öppnar en framdörr trots kö av folk utanför och ändå har 100% giltig biljett. Man får ju hoppas att de prioriterar deras egna hälsa fram att kolla biljetter nitiskt...
Den främre dörren på alla bussar i hela Sverige måste stängas av – för att skydda chaufförerna från att smittas av coronaviruset.
Kravet kommer från Kommunals ordförande Tobias Baudin.
Samtidigt uppmanar Storstockholms Lokaltrafik alla resenärer att stiga på bussen vid bakdörrarna och sprida ut sig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/b52BQv/kriskravet-stang-framre-dorren-pa-alla-bussar (https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/b52BQv/kriskravet-stang-framre-dorren-pa-alla-bussar)
Citat från: DL skrivet 16 mars 2020, 21:06:59 PM
Om man ändå ska blippa fram hos föraren så försvinner ju hela poängen.
Ska bli intressant att betrakta detta imorgon. Finns ju gott om nitiska förare i SL-trafiken som öppnar en framdörr trots kö av folk utanför och ändå har 100% giltig biljett. Man får ju hoppas att de prioriterar deras egna hälsa fram att kolla biljetter nitiskt...
Man ska inte blippa, vet inte var du fått de ifrån, ingen ska fram till förare för att blippa nånting
Det var inte min tolkning utan Niclas ovan. Som sagt, jag åkte med två förare redan igår och behövde inte blippa fram.
DL, vad pratar du om?
Din skrivelse går ju precis tvärs emot just det jag tolkade. Läs mitt inlägg igen..
// Niclas
Sorry börjar bli trött. Menade det Igel skrev på sidan 1.
Redan på vägen hem från jobbet igår tillämpade föraren på 607an det där
En hel del förare gjorde det på eget bevåg redan långt tidigare än så. Istället för att bråka om det så insåg de flesta (även högre upp) att det var det smartaste att göra, givet situationen.
I Tyskland ställde de in all kollektivtrafik .. Men om det är en bra ide vete katten
Men om man ställer in all kollektivtrafik så stannar ju samhället så vet ej vad tyskarna håller på med för hur ska då all sjukhus personal ta sig till jobbet om man inte har bil??
Kollektivtrafiken i Tyskland verkar gå i stort sett som vanligt.
Citat från: yngrot skrivet 17 mars 2020, 08:37:48 AM
I Tyskland ställde de in all kollektivtrafik .. Men om det är en bra ide vete katten
Källa på det?
Citat från: yngrot skrivet 17 mars 2020, 08:37:48 AM
I Tyskland ställde de in all kollektivtrafik .. Men om det är en bra ide vete katten
Var har du fått det ifrån? Så vitt jag kan hitta rullar allt på
Berlin https://www.bvg.de/
Hamburg https://www.hochbahn.de/hochbahn/hamburg/de/Home
Frankfurt https://www.rmv.de/c/de/start/
Angående Tyskland hörde jag det på en Tv sändning . Möjligen var det längre fram i tiden.. tyvärr såg jag inte hela inslaget..
Mer info från SL om att inte blippa biljett.
"Gå inte fram till föraren för att blippa biljetten. De resenärer som kliver på bak i bussen och inte har en biljett ska köpa en app-biljett. Om man helt saknar möjlighet att köpa biljett i appen men har SL-kort med reskassa som täcker priset för en enkelbiljett kommer man inte att få tilläggsavgift vid en eventuell biljettkontroll."
Källa SL
https://sl.se/sv/info/nyheter/corona/
// Niclas
Även LLT stänger sina framdörrar.
LLT: Så påverkas lokaltrafiken av Corona (https://www.llt.lulea.se/sa-paverkas-lokaltrafiken/)
Citat från: yngrot skrivet 17 mars 2020, 11:28:57 AM
Angående Tyskland hörde jag det på en Tv sändning . Möjligen var det längre fram i tiden.. tyvärr såg jag inte hela inslaget..
Man sätter precis som många andra länder in restriktioner, byter tidtabeller och ställer in vissa linjer. Men att hela kollektivtrafiken i Tyskland skulle stänga ner kan jag inte hitta nånstans.
Även på pendeltågslinjerna med konduktörer i SL land är det omedelbart inställt./Ulf
(Detta skulle ha skett den 1 april,men nu blir det nyss...)/Ulf
Och sedan spärra av dom främsta sätena närmast föraren annars har det ingen verkan om folk kliver på i bak och går och sätter sig längst fram.
Västtrafik har gått ut med att det är ok från 18/3 att inte använda framdörr och att platser närmast föraren kan spärras . hur det ska lösas är en annan femma ..
https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/nyhetsarkiv/corona/
Lite hänvisning !
På landet är det nog så att det skall gå anskaffa biljett. Har fått den uppfattningen att det inte alltid finns något Hemköp eller servicekiosk att handla i.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
I Gävleborg pågår det just nu rätt hårda påtryckningar på X-trafik att de ska förbjuda påstigning fram. Bland annat kör en förare med gasmask, oklart ur effektivt det är dock.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/lennart-kor-buss-med-gasmask-vill-att-framdorren-sparras-av (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/lennart-kor-buss-med-gasmask-vill-att-framdorren-sparras-av)
Om inte annat så är det nog betydligt farligare för hälsan såtillvida att man med gasmask på kan bli störd av den.
Risken är nog därför högre, statistiskt sett, för att vederbörande omkommer pga kollision med något snarare än att han avlider av coronavirus.
Varianten som syns i inslaget skyddar ju annars inte heller ögonen så oavsett vad så är han ändå utsatt för ev. droppsmitta.
Masken känns mer ett ställningstagande eller "statement" än en faktisk lösning på problemet... Sen är det ju kul att X-Trafik prioriterar biljettvalidering före förarnas och passagerarnas hälsa.
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
CitatFör vår del hade det inneburit att vi inte kan ta betalt, säger Marie Nordmark, avdelningschef på Xtrafik.
Det är så hänsynslöst att man storknar. Med samma argument kan vi avskaffa alla smittskyddsåtgärder i samhället som hindrar någon från
att ta betalt.
Myndigheterna och trafikbolagen inser verkligen inte magnituden på den kris vi går igenom just nu, och ingenting pekar på att detta är över inom några månader. Det är förståeligt att man måste ha en inkomst, men att använda det som motargument mot samhällskyddande åtgärder är minst sagt upprörande.
idag har jag kört första gången med påstigande bak och jag tycker det är väldigt bra åtgärd när läget är som det är.. vi är ju utsatta både för smitta och även hot och våld..
https://www.bussmagasinet.se/2020/03/covid-19-umea-stanger-dorren/
Wupperthal i Tyskland har ju gått ett steg längre och helt täppt till fram mot föraren med hel dörr i plast..
Citat från: vincentjkpg skrivet 23 mars 2020, 14:52:05 PM
Myndigheterna och trafikbolagen inser verkligen inte magnituden på den kris vi går igenom just nu, och ingenting pekar på att detta är över inom några månader.
Man ska nog inte dra alla myndigheter eller trafikbolag över en kam då det varierar hur man handskas med den uppkomna samhällsstörningen.
"Rev bort coronatejp – hostade chaufför i ansiktet" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/rev-bort-coronaavsparrning-hostade-chauffor-i-ansiktet
Tyvärr finns det dårar till allting. Hoppas han får kännbart straff
https://www.fri-kopenskap.se/article/view/709540/willys_installerar_plexiglas_i_alla_butiker_pa_tva_veckor
Axfood har satt upp plexiglas i sina butiker. Men det är inte på något sätt heltäckande utan i de butiker jag varit inne i bara plexiglas just framför kassapersonalen.
Finns det några bussförare som sitter bakom plexiglas idag? Hur är det i Göteborg, är några av förarna inglasade eller är det bara spårvagnsförarna som sitter bakom glas/plast?
Bussförare i Göteborg har i de flesta fall glas/plexi ovanför grinden
Och samma var det i de nio MAN som Borås Lokaltrafik köpte av GS. Det talades om när de var nya här att plastkupan skulle tas bort men så blev det aldrig.
Jeg har kjørt regionstrafik i Oslo området. Fungerer bra med påstigning bak. Men noen ganger må man åpne framdør om noen kunde har spørsmål.
Vi har avsperret bussen med sperrebånd mellom seterad 1 og 2. Jeg har vært av de som kontrollerer billetter hos påstigende, men det ble det slut på da det ble påstigning bak. Vi fikk beskjed om at vi skulle bruke billettmaskin for å telle påstigende på alle avg, det har jeg ikke gjort, da det er telleutstyr over dørene. Hva som skjer fremover vet jeg ikke, kjørte mitt siste skift i går og er ute av bussen som arbeidsplass
Citat från: yngrot skrivet 27 mars 2020, 17:33:21 PM
Tyvärr finns det dårar till allting. Hoppas han får kännbart straff
Blir på sin höjd dagsböter om personen ens blir dömd för något.
Citat från: vincentjkpg skrivet 27 mars 2020, 14:34:06 PM
"Rev bort coronatejp – hostade chaufför i ansiktet" https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/rev-bort-coronaavsparrning-hostade-chauffor-i-ansiktet
Det där
borde beroende på omständigheterna kunna rubriceras som antingen ofredande, misshandel eller vållande till annans död.
Tycker det räcker med misshandel eller grov misshandel, för det är nämligen det som döms ut om nu gärningsmannen skulle bli dömd...
Precis som om du medvetet smittar någon med en könssjukdom...
http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=1968:231
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Alla bussförare som tror att en offentlig arbetsgivare skulle vara så mycket bättre och bry sig om personalen på ett mycket bättre sätt...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7453045&fbclid=IwAR1ZOucTIEtA4RDt7zHBKrJrJHyCc_NZSJkNlE_PDwVDps4f4_3R7-aelk4
Känns ju som att man har haft en bra tid på sig att antingen sätta plexiglas runt förarplatsen eller flytta bak kortläsarna i bussen.
Sen tillämpar ju vissa län påstigning genom mitt-dörren men att vissa kunder ändå ska gå fram till föraren och köpa/aktivera biljett.
Citat från: homer skrivet 15 april 2020, 22:24:16 PM
Alla bussförare som tror att en offentlig arbetsgivare skulle vara så mycket bättre och bry sig om personalen på ett mycket bättre sätt...
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=7453045&fbclid=IwAR1ZOucTIEtA4RDt7zHBKrJrJHyCc_NZSJkNlE_PDwVDps4f4_3R7-aelk4
Menar du att i alla län utanför Västmanland, är det arbetsgivarna/operatörerna som beslutat om stängda framdörrar? Inte regionerna/huvudmännen?
Jag trodde sånt beslut låg på huvudmannen, oavsett om den heter SL, UL eller VL.
Citat från: Jo skrivet 16 april 2020, 00:41:06 AM
Känns ju som att man har haft en bra tid på sig att antingen sätta plexiglas runt förarplatsen eller flytta bak kortläsarna i bussen.
Vad som är bra med/gott om tid är relativt. Ska det sättas upp plexiglasskydd, flyttas kortläsare eller annat i ett antal tusen bussar, av olika modeller och med olika utföranden runt förarplats, så är det inget som görs i en handvändning. Dels måste man i många fall utreda trafik- och brandsäkerhetskrav och här vill sannolikt även Transportstyrelsen ha ett ord med i laget. Även kostnader för utredning och anskaffning av utrustning och montering mm. måste hanteras och efter det så ska jobbet utföras av någon certifierad (vilka inte är så många). Arbetena tar oxå oftast en viss tid, normalt mer än man tror, och sedan gäller det även att utrustning finns i lager så det inte måste köpas in med leveranstider som följd etc. Beroende på om beställaren sedan styrs av regler om offentlig upphandling, befintliga ramavtal eller inte osv. så får man alltså se hur man ev. skulle gå tillväga.
Sedan kan somligt få andra följder. Finns rapporter, bl.a. från UK, som visat att när förarna "glasats in" så har hot- och våldssituationerna i vissa fall ökat och/eller ändrat karaktär. T.ex. så skedde överfall istället oftare i anslutning till avlösningar, där föraren var tvungen att lämna sin skyddade plats. Våldet var även i flera fall grövre osv. då förarna tyvärr själva delvis eskalerat situationer då de initialt känt sig trygga bakom skyddsväggen. Finns alltså många parametrar att ta hänsyn till. Blir det fel så kan en åtgärd i vissa fall även göra mera skada än nytta. Här tycker jag personligen att detta med att inte öppna framdörren och sedan bara stängsla av sittplatserna allra längst fram ändå är en s.k. gyllene medelväg.
Angående plexiglas sätts det för närvarande upp på Arrivas stadsbussar i Helsingborg och Halmstad, men inga maskiner har så vitt jag vet behövt flytta på grund av det.
Inget fel i det, men bara för att det fungerar där så behöver det inte fungera överallt. Sannolikt är det som görs i Helsingborg och Halmstad även projekterat sedan tidigare (min spekulation) och berör totalt sett även förhållandevis få fordon.
Citat från: Ersa skrivet 16 april 2020, 05:42:15 AM
Menar du att i alla län utanför Västmanland, är det arbetsgivarna/operatörerna som beslutat om stängda framdörrar? Inte regionerna/huvudmännen?
Jag trodde sånt beslut låg på huvudmannen, oavsett om den heter SL, UL eller VL.
Det är en arbetsmiljöfråga, alltså arbetsgivarens ansvar, att sen SL "godkänt" manövern är givetvis positivt då de inte skapar dålig stämning mellan högsta beställare och arbetstagaren som sitter i frontlinjen.
dom trafikavtal där huvudmannen har sagt nej och entreprenören accepterat beslutet är bara tragiskt och visar på dåligt ledarskap anser jag givetvis skulle skånska trafikföretagen stängt sina framdörrar oavsett vad skånetrafiken tycker om saken
Det vore ju väldigt förvirrande för resenärerna om de olika operatörerna har olika rutiner, och införde dem olika dagar. Speciellt i län som Uppsala och Stockholms, där folk vanligtvis inte har något intresse för vilken operatör som kör var.
I såna här lägen vore det i huvudmännens intresse att agera snabbt och tydligt, oavsett om operatören/operatörerna är privatägda eller offentligt ägda.
Citat från: Nico skrivet 16 april 2020, 16:07:56 PM
Inget fel i det, men bara för att det fungerar där så behöver det inte fungera överallt. Sannolikt är det som görs i Helsingborg och Halmstad även projekterat sedan tidigare (min spekulation) och berör totalt sett även förhållandevis få fordon.
Att detta skulle vara planerat sedan tidigare tror jag inte då fordonen i Helsingborg är relativt nya och jag skulle tro att detta gjorts innan trafikstarten förra sommaren om det vore planerat. Dessutom att Arriva förlorar Halmstads-trafiken i sommar gör att jag tror ännu mindre på att det skulle vara planerat. Iallafall rör det sig väl om cirka 130 (?) fordon som det byggs till i. Cirka 90 i Helsingborg och troligen minst 40 (?) i Halmstad, men jag har inga exakta siffror över bussarna där uppe.
Min spekulation bygger på att Arriva i olika sammanhang pratat om denna typ av skydd sedan 2017 och tydligen tänkte prova dem i vissa fordon när möjlighet gavs. Det är då därför jag antar att man hållit på och projekterat detta ett tag och inte bara tagit det ur luften. Möjligen då att pandemin aktualiserat och skyndat på somligt om det ändå var så att skydden fanns tillgängliga... för detta är normalt inget som någon leverantör lagerhåller i flera hundra exemplar och som sedan bara, på i stort sett volley, köps in av en enskild kund och installeras rakt av. En fordonsägare har inte heller alltid rätt att göra vad de vill utan denna typ av skydd lär behöva godkännas av t.ex. Transportstyrelsen, Bilprovningen mm. Skydden får ju inte sitta så de skymmer sikt, blockerar ljud, skapar farliga islagsytor vid ev. kollision, förhindrar nödutrymning m.fl. parametrar.
Ett antal om 130-140 bussar inom två relativt avgränsade områden är sedan inte speciellt många utan även det tycker jag personligen pekar i riktning mot något slags pilotprojekt. Arriva har väl annars omkring 800-900 bussar i Sverige och skulle man utrusta samtliga dessa bussar med skydd av akrylplast (beteckningen Plexiglas är egentligen ett s.k. handelsnamn) så talar vi sannolikt miljonbelopp för materielanskaffning och monteringsarbete. Möjligen att Arriva budgeterat för bussarna i Helsingborg och Halmstad sedan tidigare, men med tanke på hur oroliga de flesta företag är för sina ekonomier just nu så har jag svårt att tro att man bara helt ur det blå skulle köpa in och montera dessa skydd i nuläget. Vare sig då i bussar inom ett mindre område eller i hela deras svenska bussflotta. Vi får dock se hur det utvecklas. Har i nuläget inte hört att det talas om detta konkret på något annat håll i landet.
Det kan du ha rätt i. Att man gör det på fordonen i Halmstad tyder väl även på att man planerar att flytta de till andra trafikområden sen efter sommaren?
Sen får vi se om fler operatörer följer efter med detta, då jag vet att det har varit på tal hos Nobina Malmö, men blev inget av det efter vad jag hört.
På X-trafiks bussar i Gävleborg är det sedan 14/4 ej tillåtet att kliva på i fram. Just nu sätts plexiglas upp på samtliga förargrindar (likt det som förekommer i Göteborg) för att förbereda för att i framtiden kunna börja släppa på passagerare i framdörren.
Jönköpings Länstrafik är eventuellt på gång med plexiglas. Stadstrafiken har ca 105 bussar. Framdörrarna har varit stängda länge nu.
Edit: Tillagt en stark reservation, inget beslut är fattat.
"Skånetrafiken har tidigare hotat att inleda förhandlingar om avtalsbrott om bussföretagen stänger framdörrarna på eget bevåg."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/nu-stanger-bussforetag-framdorrarna-utan-tillstand
"Två chaufförer och ytterligare en anställd på bussföretaget Keolis har dött i sviterna av covid-19."
https://sverigesradio.se/artikel/7454861
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=7454916
Här i Västerås tog man i början bort sittdynorna på sätena allra längst fram och man kunde heller inte köpa biljett/ladda kort hos föraren. Sen i fredags är en plastskedja
uppsatt som spärrar av sätena längst fram i bussen och kortläsaren fram i bussen skall flyttas bakåt till mittdörren. Tills detta är gjort åker man utan avgift ingen bussar som ännu har kortläsaren kvar hos föraren.
När Christer Holmgren säger:
CitatHan uppger också att 25 procent av KLT:s bussar endast har en dörr.
– Om man ska stänga den enda dörren som finns, kan bussarna inte användas. Vi välkomnar ett beslut från Arbetsmiljöverket, men det får inte bli ett Stockholmsbeslut, säger Holmgren.
https://www.bussmagasinet.se/2020/04/skyddsombud-begar-stod-fran-arbetsmiljoverket-om-klt-bussar/
Vad menar han då? Vilka bussar i Kalmar län har bara dörr som är placerad vid föraren?
kanske mindre minibussar typ färdtjänst...
sen undrar jag vad han menar med ett stockholmsbeslut... som om de skulle vara dåligt att stänga dörren bara för att stockholm har gjort de?
Citat från: homer skrivet 23 april 2020, 19:37:26 PM
kanske mindre minibussar typ färdtjänst...
Ja tänkte att det kunde va nåt sånt han menade men har inte hört att man dragit in färdtjänst i resten av Sverige? Alltså jag förstår att Christer bara varit 23 dagar på jobbet och aldrig arbetat med kollektivtrafik förut men det här känns ju bara konstigt.
Citat från: homer skrivet 23 april 2020, 19:37:26 PM
sen undrar jag vad han menar med ett stockholmsbeslut... som om de skulle vara dåligt att stänga dörren bara för att stockholm har gjort de?
Äh, det är nog bara gammalt hederligt Stockholmsförakt.
Om Stockholmare har gjort något så ska det motarbetas in i det sista för det kan ju inte vara bra ::)
// Niclas
Sen kan man ute i landet ofta missa att en förändring skett i många län i Svelaland inklusive ett par län i Götaland, men man låser sig ändå mentalt enbart till huvudstaden, för att det är enkelt och bekvämt att ogilla beslut från sin huvudstad, samtidigt som man har dålig koll på övriga län i Mälardalen. Se bara på alla som än idag hävdar att det är "olagligt" att inte upphandla, trots att Västmanlands län kör i egen regi.
Åt andra hållet kan ordet "Stockholmsbeslut" inom Stockholms län ju istället betyda att SL tar ett beslut i totalt motsatt riktning jämfört med alla andra Svealandslän. T.ex gällande inköp av biljettsystem, och zoner inom länen.
Citat från: vincentjkpg skrivet 23 april 2020, 20:03:15 PM
Ja tänkte att det kunde va nåt sånt han menade men har inte hört att man dragit in färdtjänst i resten av Sverige? Alltså jag förstår att Christer bara varit 23 dagar på jobbet och aldrig arbetat med kollektivtrafik förut men det här känns ju bara konstigt.
Fast man har linjelagd närtrafik/landsbygdstrafik som körs med mindre bussar som större modeller av MB sprinter eller Renault Master och liknande. Dock är ju ofta dörren inte direkt framme vid förarna i alla fall på dessa, ibland finns ju ofta manuell framdörr/bildörr framför bussdörren. Jag kan dock inte se svårigheten att stänga framdörrarna på stadsbussarna för att det finns närtrafikbussar och minubussar på lander med bara en dörr.
Och i Blekinge vill man öppna framdörren igen.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7458507
Ibland undrar man om visa ens tänker? Visst att förlora intäkter är inget kul men lite mer långsiktigt måste man tänka. Corona är inget som kommer gå över på någon vecka eller så. Med andra ord får man nog se till att titta på lösningar som säkrar både intäkterna och förarnas hälsa.
vad många verkar missa är ju att resandet har minskat kraftigt, jag kan iof inte tala om hela landet men hos SL är ju säkert 2/3 borta från trafiken så de spelar inte så stor roll om folk betalar eller inte, biljettintäkterna skulle vara nära noll iallafall, för troligen är de inte sällanresenärerna som använder kollektivtrafiken just nu utan dom som absolut inte har något annat alternativ och som alltid åker.
Citat från: homer skrivet 24 april 2020, 21:09:29 PM
vad många verkar missa är ju att resandet har minskat kraftigt, jag kan iof inte tala om hela landet men hos SL är ju säkert 2/3 borta från trafiken så de spelar inte så stor roll om folk betalar eller inte, biljettintäkterna skulle vara nära noll iallafall, för troligen är de inte sällanresenärerna som använder kollektivtrafiken just nu utan dom som absolut inte har något annat alternativ och som alltid åker.
Jag tror nog att minskningen är minst lika stor i övriga delar av landet. I länen utanför storstadsregionerna består ju största delen av resenärerna i normalfall av av gymnasieelever medan Stockholm även har många vuxna arbetspendlare. Även de arbetspendlare som i vanliga fall åker kollektivt utanför storstadsregionen har ju ofta minst en bil i hushållet som man kan använda.
Länstrafiken Norrbotten har flyttat ut biljettläsaren till precis innanför framdörren. Passagerarna köper biljett eller blippar där och går sedan in genom bakdörren.
Ja,så kan man ju göra om det inte är så många som åker ;)
Detta gäller väl knappast stadsbusstrafiken?/Ulf
Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Varför skulle det inte funka om det är många som åker?
LLT har biljettläsare för både busskort och appbiljett vid framdörren och mittdörren. I Piteå åker man gratis sedan 20 mars.
För att det tar längre tid vid påstigningen om resenärerna ska göra denna"rundpall".../Ulf
Tiden för påstigning har mestadels att göra med andel förbetalda kort mot enkelbiljetter. I Umeå var det i andra hälften av 00-talet väldigt långa lastningstider vid varenda hållplats pga väldigt hög andel billiga enkelbiljetter. Detta även i lågtrafik, helt utan virussituation.
Jag ser inga problem med denna lösning i Norrbotten, förutsatt att man bara blippar snabbt och sen sätter sig.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 april 2020, 18:52:27 PM
För att det tar längre tid vid påstigningen om resenärerna ska göra denna"rundpall"...
Rundpall skulle jag inte kalla det. Biljettläsaren sitter precis innanför dörren så man står utanför och blippar och går sen bak. Det tar inte längre tid än normalt.
Låter som en smidig lösning, skulle gärna se det i fler regioner