Huvudmeny

Livsnerven.....

Startat av Nicklas Vasa, 06 augusti 2007, 16:03:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

I början av -90-talet satte Dalatrafik in turer, som dotterbolaget körde, parallelt med GDG/Swebus Express Grängesberg-Falun och omvänt, vem var det då som var vrång ? GDG/Swebus som försökte sköta sin linje, eller Dalatrafik som tvingade till sig lokalresenärer ?

Knut

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 13 augusti 2007, 14:27:53 PM
Sant, Swebus express får inte ta resenärer lokalt i Dalarna heller, det har varit så sedan GDG miste trafiken -89. Få se om Dalatrafik mjuknar nu när Swebus fått tillbaka trafiken i länet.....
Men det är ju samma sak, lokalbussar och expressbussar kan ju komplettera varandra, om bolagen kan samarbeta.....
Det du ber om her er jo besvart i flere innlegg. LHM vil IKKE la dette skje slik jeg har forstått noen av svarene du har fått. Vi har samme problemet i Norge med ekspressbusser som ikke kan ta med "lokal"trafikk. Av 4 ruter på samme strekning er det bare en som tar med seg reisende innen fylkene på en gitt strekning. Dette gjelder flere veier ut av Oslo
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ulrik Berggren

Lite märkligt detta... Och inte kommer SwX upp på Resplus heller om man söker på förbindelser Ör - Ks utan det blir byte i Karlskoga hur man än gör. Vad hände förresten med Expressbussguiden? Förr var den en del av resplusguiden men detta samarbete tycks ha upphört.

Personligen tycker jag att man borde kunna köpa in sig på expressbussarna från THMs sida, precis som man gör på SJs fjärrtåg.

/UB

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 14 augusti 2007, 12:54:44 PM
Lite märkligt detta... Och inte kommer SwX upp på Resplus heller om man söker på förbindelser Ör - Ks utan det blir byte i Karlskoga hur man än gör. Vad hände förresten med Expressbussguiden? Förr var den en del av resplusguiden men detta samarbete tycks ha upphört.

Personligen tycker jag att man borde kunna köpa in sig på expressbussarna från THMs sida, precis som man gör på SJs fjärrtåg.

/UB

Då förstår jag inte hur du hur sökt. Visst får man fram förbindelserna med Swebus Express om man söker Örebro-Karlstad. Expressbussguiden är numera inarbetad i den stora resplusguiden. Vilket jag trodde alla skulle tycka vara bra.
Västtrafik köper in sig på Swebus Express för sina periodkort till exempel så visst går det. Och precis som på tågen gäller Swebus Express kontanttaxa om man inte har periodkort. Även Regionen runt 24 timmar räknas som periodkort.
Vad jag kan se utifrån Swebus Express tidtabeller är det generellt bara i Blekinge län, Hallands län, Kalmar län, Värmlands län och Dalarnas län som resor med Swebus Express inte är tillåtna.
Dessutom gäller att det inte är tillåtet inom Västra Götaland på linje 820 - men det berör tre hållplatser Göteborg, Uddevalla Torp och Tanumshede Rasta. Den regeln kan lika väl vara gjord av Swebus Express för att man skall slipp ansvaret vid förseningar för dessa regionala resenärer. Någon större marknad för sådana lär inte finnas.
Andra undantag är Södertälje-Stockholm (antagligen också på Swebus Express initiativ för att man skall slippa masstillströmning vid pendeltågsstörningar) och lokala resor inom Uppsala.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulrik Berggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 14:47:59 PM
Då förstår jag inte hur du hur sökt. Visst får man fram förbindelserna med Swebus Express om man söker Örebro-Karlstad. Expressbussguiden är numera inarbetad i den stora resplusguiden. Vilket jag trodde alla skulle tycka vara bra.


Ja det låter ju bra det där om det stämmer. Jag gjorde sökningen Borlänge - Karlstad i mitten av juni, och då fick jag vänta 45 minuter i Ör på en LT-länsbuss mot Karlskoga för vidare byte til en Värmlandstrafikbuss mot Ks, trots att det gick en SwX-buss en kvart tidigare utan byte till Ks. Förklara det den som kan...

/UB

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 15 augusti 2007, 16:06:59 PM
Ja det låter ju bra det där om det stämmer. Jag gjorde sökningen Borlänge - Karlstad i mitten av juni, och då fick jag vänta 45 minuter i Ör på en LT-länsbuss mot Karlskoga för vidare byte til en Värmlandstrafikbuss mot Ks, trots att det gick en SwX-buss en kvart tidigare utan byte till Ks. Förklara det den som kan...

/UB

Det  är klart att det stämmer. Jag kollade innan jag skrev. Har dessutom kollat detta med Samtrafiken vid ett tidigare tillfälle. Om du berättar vilken tid du sökte så kanske det också går att reda ut varför den här förbindelsen inte kom upp. Om inte annat kan jag kolla med min kontakt på Samtrafiken.
I mitten av juni? Gällde det resa före 17 juni är det möjligt att Swebus Express inte var med i Resplus då. Men från den version som gäller från 17 juni är de i alla fall med.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ulrik Berggren

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 augusti 2007, 16:29:54 PM
Det  är klart att det stämmer. Jag kollade innan jag skrev. Har dessutom kollat detta med Samtrafiken vid ett tidigare tillfälle. Om du berättar vilken tid du sökte så kanske det också går att reda ut varför den här förbindelsen inte kom upp. Om inte annat kan jag kolla med min kontakt på Samtrafiken.
I mitten av juni? Gällde det resa före 17 juni är det möjligt att Swebus Express inte var med i Resplus då. Men från den version som gäller från 17 juni är de i alla fall med.



Detaljer: Borlänge Centralstation - Karlstad Centralstation, Torsdag 16 Augusti 2007 Total restid: 04:49 

  Avresa Ankomst Färdmedel Anm. Riktning

--------------------------------------------------------------------------------

  12:00 
Borlänge Centralstation 14:01 
Örebro Centralstation Tåg 7571 (Tågkompaniet)  Mjölby station

--------------------------------------------------------------------------------

  14:45 
Örebro Centralstation 15:35 
Karlskoga busstation Buss 504 (Länstrafiken)  Karlskoga busstation

--------------------------------------------------------------------------------

  15:40 
Karlskoga busstation 16:05 
Kristinehamn station Buss 500 (Värmlandstrafik)  Karlstad busstation

--------------------------------------------------------------------------------

  16:19 
Kristinehamn station 16:49 
Karlstad Centralstation Tåg 18923 (Värmlandstrafik)  Karlstad Centralstation

--------------------------------------------------------------------------------

 
Köp Resplusbiljett för denna resa hos SJ (www.sj.se, 0771-757575), Veolia Transport (www.veolia-transport.se, 0771-26 00 00), Tågkompaniet (www.tagkompaniet.se, 0771-444111) eller din resebyrå. 
« Tillbaka

Om du går in på Swebus express hemsida ser du att det går en buss 14:35 från Örebro som är i Ks 16:15.

Det sjuka här är dessutom att de vill att man ska byta till tåg (ett tåg som inte gick i mitten av juli (jag skrev fel ovan)) o Kristinehamn när bussen går till Karlstad.

/UB, som skippar resplus när han planerar resor inkluderande SwX i fortsättningen

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 16 augusti 2007, 09:06:30 AM
Detaljer: Borlänge Centralstation - Karlstad Centralstation, Torsdag 16 Augusti 2007 Total restid: 04:49 

  Avresa Ankomst Färdmedel Anm. Riktning

--------------------------------------------------------------------------------

  12:00 
Borlänge Centralstation 14:01 
Örebro Centralstation Tåg 7571 (Tågkompaniet)  Mjölby station

--------------------------------------------------------------------------------

  14:45 
Örebro Centralstation 15:35 
Karlskoga busstation Buss 504 (Länstrafiken)  Karlskoga busstation

--------------------------------------------------------------------------------

  15:40 
Karlskoga busstation 16:05 
Kristinehamn station Buss 500 (Värmlandstrafik)  Karlstad busstation

--------------------------------------------------------------------------------

  16:19 
Kristinehamn station 16:49 
Karlstad Centralstation Tåg 18923 (Värmlandstrafik)  Karlstad Centralstation

--------------------------------------------------------------------------------

 
Köp Resplusbiljett för denna resa hos SJ (www.sj.se, 0771-757575), Veolia Transport (www.veolia-transport.se, 0771-26 00 00), Tågkompaniet (www.tagkompaniet.se, 0771-444111) eller din resebyrå. 
« Tillbaka

Om du går in på Swebus express hemsida ser du att det går en buss 14:35 från Örebro som är i Ks 16:15.

Det sjuka här är dessutom att de vill att man ska byta till tåg (ett tåg som inte gick i mitten av juli (jag skrev fel ovan)) o Kristinehamn när bussen går till Karlstad.

/UB, som skippar resplus när han planerar resor inkluderande SwX i fortsättningen

Du har lyckats hitta en förbindelse där det inte fungerar. Varför är svårt att säga, kanske Swebus Express glömt rapportera in den avgången till Samtrafiken. Men söker du på avgången klockan 14.00 så blir det Swebus Express Örebro-Karlstad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)