PTS "nya" SL-bussar...

Startat av Fredrik Klint, 31 juli 2007, 19:31:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Såg dessa idag i Jordbro, visste jag inget om. Men de mer insatta kanske har vetat om det länge?


F.d. Connex 1832, bredvid står PJK148 (f.d. Connex 1839).

OSkar000

Det verkar som att alla carrus express-diggare kan vara lugna ett tag till då :) Har de kostat på dem SL-lack så får de nog nåt år till på sig innan det bär av österut.

Senast jag var i Linköping så såg jag i alla fall tre av Veolias Expresser stå nere i Barhällsdepån, en av dem är avställd men de andra ska vara i trafik enligt VV. Om de sen används eller ej vet jag inte, jag har inte sett nån av dem nere i Åtvidaberg under sommaren.

Nuvarande status, Östergötland:
1835, i trafik, Norrköping (??)
1836, avställd, obesiktad (körförbud), Linköping
1837, I trafik, Motala
1838, I trafik, Linköping

Rickardo

Citat från: Fredrik Klint skrivet 31 juli 2007, 19:31:37 PM
Såg dessa idag i Jordbro, visste jag inget om. Men de mer insatta kanske har vetat om det länge?


F.d. Connex 1832, bredvid står PJK148 (f.d. Connex 1839).


Snyggt! Stockholmarna får åka fint dom.. ;D
/Rickardo

Bussmicke

Absolut.
Man bor inte varsomhelst..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BadTab

Var i jordbro står dem? Vore kul att åka och ta en titt... 8)

Jonatan

Citat från: BadTab skrivet 01 augusti 2007, 12:22:34 PM
Var i jordbro står dem? Vore kul att åka och ta en titt... 8)

De snurrar annars dagligen på pendelersättning mellan Västerhaninge och Nynäshamn. Där kan du också se andra bussar som i princip hör hemma på museum... / J

Bussmicke

De kör ju pendelersättning 35, 35X
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Hur lyckas PTS köra med sin gamla 3003 när Fridströms inte fick köra med sin pärla?
Det var väll något om ålderskrav som satte punkt för Fridströms och numera Kvarnes buss, då verkar det märkligt att PTS kan fortsätta med sina antikviteter?
Det är iofs nostalgiskt att se gamla H25:or i trafik, men jag tvivlar på att resenärerna delar den uppskattningen...
//Fredrik

Peter Rost

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 augusti 2007, 09:38:23 AM
Hur lyckas PTS köra med sin gamla 3003 när Fridströms inte fick köra med sin pärla?
Det var väll något om ålderskrav som satte punkt för Fridströms och numera Kvarnes buss, då verkar det märkligt att PTS kan fortsätta med sina antikviteter?
Det är iofs nostalgiskt att se gamla H25:or i trafik, men jag tvivlar på att resenärerna delar den uppskattningen...
//Fredrik

Kanske  kan  bero  på  att  3003  är  av  årsmodell  1988. Hur  är  det  i  övrigt  med  ersättningstrafik  när  det  gäller  bussar  av  äldre  snitt. 20-årsgräns?

/Peter

Bussmicke

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 augusti 2007, 09:38:23 AM
Hur lyckas PTS köra med sin gamla 3003 när Fridströms inte fick köra med sin pärla?
Det var väll något om ålderskrav som satte punkt för Fridströms och numera Kvarnes buss, då verkar det märkligt att PTS kan fortsätta med sina antikviteter?
Det är iofs nostalgiskt att se gamla H25:or i trafik, men jag tvivlar på att resenärerna delar den uppskattningen...
//Fredrik

Kan tillägga att 3002 var ute på 35:an i eftermiddag..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Alltså kör man fortfarande med både 3002 & 3003 som båda med råge överskrider 16-årsgränsen.
Antar att de fått något slags dispens i väntan på nyare bussar då, för inte är det väl akut ersättning på Nynäsbanan?
//Fredrik

Kvarne

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 augusti 2007, 09:38:23 AM
Hur lyckas PTS köra med sin gamla 3003 när Fridströms inte fick köra med sin pärla?
Det var väll något om ålderskrav som satte punkt för Fridströms och numera Kvarnes buss, då verkar det märkligt att PTS kan fortsätta med sina antikviteter?
Det är iofs nostalgiskt att se gamla H25:or i trafik, men jag tvivlar på att resenärerna delar den uppskattningen...
//Fredrik

PTS 3002 är från 1986, systern är från 1988....Som konstaterats....Antar att de används som någon slags sista reserv..

Måste samtidigt ställa mig frågande till Peter Rosts påstående ang resenärena...
Jag tror inte de bryr sig nämnvärt om 3002 eller någon av Gladös vagnar kommer....
Visst, de skulle väll undra om någon 70-talare kom, men än så länge är de väl glada att det kommer någon buss, spela roll om den är från 80-90 eller 00-talet..? Pensionerärena kanske lära säga ett och annant, men annars vill jag iaf TRO att det inte kommer gnällas...


För att svara på Fredrik Gelin; Det som satte punkt för min älskade pärla var ju att den inte hade Luftfjädrad förarstol eller AC, vilket krävdes på Roslagsbaneersättningen.....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

KRNI

Citat från: Kvarne skrivet 03 augusti 2007, 09:15:01 AMMåste samtidigt ställa mig frågande till Peter Rosts påstående ang resenärena...

Jag som tyckte det var Fredrik som skrev det! Men men...
/KRNI

Peter Rost

Citat från: Kvarne skrivet 03 augusti 2007, 09:15:01 AM
PTS 3002 är från 1986, systern är från 1988....Som konstaterats....Antar att de används som någon slags sista reserv..

Måste samtidigt ställa mig frågande till Peter Rosts påstående ang resenärena...
Jag tror inte de bryr sig nämnvärt om 3002 eller någon av Gladös vagnar kommer....
Visst, de skulle väll undra om någon 70-talare kom, men än så länge är de väl glada att det kommer någon buss, spela roll om den är från 80-90 eller 00-talet..? Pensionerärena kanske lära säga ett och annant, men annars vill jag iaf TRO att det inte kommer gnällas...


För att svara på Fredrik Gelin; Det som satte punkt för min älskade pärla var ju att den inte hade Luftfjädrad förarstol eller AC, vilket krävdes på Roslagsbaneersättningen.....

Kvarne, Jag  har  inte  nämnt  något  om  "resenärer" i  mitt  senaste  inlägg  i  tråden  :-*

/Peter

Bussmicke

Som detta då?
Den är ju mer än 20 år..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.