Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Strömblad skrivet 26 september 2010, 22:35:05 PM

Titel: Bränsleförbrukning
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 26 september 2010, 22:35:05 PM
Någon som har koll på ungefär hur mycket bränsle en buss förbukar / mil? Naturligtvis skiljer det beroende på vilken trafik bussen går i och vilken typ av buss det är... Men det kanske finns publika uppgifter om detta?
Vore intressant att se skillanden diesel / etanol /gas.
/J
Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: Karsten skrivet 26 september 2010, 23:12:17 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 26 september 2010, 22:35:05 PM
Någon som har koll på ungefär hur mycket bränsle en buss förbukar / mil? Naturligtvis skiljer det beroende på vilken trafik bussen går i och vilken typ av buss det är... Men det kanske finns publika uppgifter om detta?
Vore intressant att se skillanden diesel / etanol /gas.
/J

Dieselkärror i SL-trafik brukar dra 3,5-4 liter per mil, såvida det inte är en B12 förstås.. ;)
Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: ch skrivet 26 september 2010, 23:13:40 PM
Rent generellt kan man säga att en gas- alternativt etanolbuss drar mest då det är de bränsleslag som ger minst energi.

Sen följer bensin. Bäst energiuttag ger diesel.


Om man sätter bensin som 1.0 i energiuttag, där 1 liter bensin ger en viss förflyttad sträcka, så krävs det mindre mängd diesel för att flytta fordonet samma sträcka. Etanol och gas kräver mer mängd bränsle för att förflytta samma sträcka. Det rör väl sig om ca 25% mer?


Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: ch skrivet 28 september 2010, 18:57:53 PM
Och då får vi inte glömma Lars att det krävs en dieseldriven tankbil som forslar dit entanolen, sen krävs det en dieseldriven tankbåt som forslar etanolen från Brasilien också. Miljövänligt? Nope.
Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: Optimal skrivet 29 september 2010, 02:46:50 AM
Fick höra att SL har svensk tillverkad etanol? Stämmer det? Hur går det isåfall ihop  ????
Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: ch skrivet 29 september 2010, 08:57:12 AM
Problemet med etanol är att det krävs stora mängder grödor, vilket påverkar ekosystemet också. Så etanol är riktigt uruselt ur miljösynpunkt. Än värre är RME, rapsolja. RME släpper i stadstrafik ut mer än diesel och bensin ihop, men anses ändå vara ett miljöbränsle.

Gas är också ett luddigt begrepp, är det biogas eller naturgas t.ex? Biogas är att man tar tillvara på gasångor vid t.ex förbränningsverk, krematorier etc, sånt som istället skulle ha släppts ut i luften genom skorstenen tar man tillvara på och kan sälja som bränsle. Naturgas innebär att man borrar efter gas i t.ex havet utanför Norge, och det är alltså inget förnyelsebart drivmedel och därför lika dåligt som bensin och diesel ur den synvinkeln.

E85, etanol, är alltså 85 procent etanol och 15 procent bensin. Vanlig 95 oktanig bensin skulle kunna heta E15 då jag har för mig att det är 15 procent etanol i bensin sen några år tillbakaq.

Problemet med E85 är att det följer bensinpriset då det till 15 procent innehåller bensin. Den gas som säljs av företaget Fordonsgas följer också bensinprisets prisutveckling trots att gasen inte har nåt som helst med bensin att göra. Det gör att när t.ex skatten på bensin höjs så höjs bensinpriset och då höjer Fordonsgas sitt pris på gas trots att det inte har påverkats. Om man jämför med några västsvenska städer där man har egen gasstation som ej är kopplad till Fordonsgas så är det en rejäl prisskillnad. Ett exempel är Lilla Edet där de har en gasstation där gasen ett tag kostade 30-50% mindre än vad den kostade i Göteborg. Anledningen angavs vara att kommunen inte ville tjäna pengar på gasen utan ville att fler skulle använda den. Fordonsgas ägs av två elföretag, varav det ena är kommunala Göteborg Energi. Med andra ord så är Göteborgs kommuns inställning att man ska tjäna pengar på gasen, höjs priset på andra bränsleslag så höjer de också fastän de inte har fått ökade kostnader. Om man istället hade tagit ut verklig kostnad + omkostnader + viss marginal så hade man haft ett riktigt bra konkurrenskraftigt bränsle som fler hade vågat satsa på.
Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: Ersa skrivet 29 september 2010, 09:07:55 AM
Enligt färddatorn på Swebus Scania OmniExpresser brukar de dra 2,4-2,6 l/mil vid den dagliga blandade körningen. Fast sanningen kan ju vara en annan mot vad färddatorn visar.
Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: bussberth skrivet 01 oktober 2010, 05:27:25 AM
scania omnilink i Sundsvall dra i snitt 4,5 l/mil.
ledvagnarna drar 6l/mil
Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: Danne B. skrivet 01 oktober 2010, 16:17:05 PM
Volvo B10BLE Säffle -95 i trafik vid Arlanda drar c:a 4-4,5 liter milen...!

//Danne
Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 01 oktober 2010, 21:51:18 PM
Diesel B9 i Täby drar ca3-5liter/mil beroende på förare och körning.
Etanolscaniorna brukar ha svårt att komma under 7liter milen och 8-9liter/mil är inget märkvärdigt för dessa trots att det ofta är landsvägskörning de går på...
//Fredrik
Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 01 oktober 2010, 21:53:18 PM
En förare på Nobina sa till mig att ledbussarna i Umeå kan dra upp till 14l etanol/mil, kan de verkligen stämma?
Titel: SV: Bränsleförbrukning
Skrivet av: Ersa skrivet 01 oktober 2010, 22:02:56 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 01 oktober 2010, 21:53:18 PM
En förare på Nobina sa till mig att ledbussarna i Umeå kan dra upp till 14l etanol/mil, kan de verkligen stämma?

Ödlund har ju kommenterat just precis OmniCity-ledbuss med etanolmotor längre upp.