Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Ted Selander skrivet 19 augusti 2007, 17:22:05 PM

Titel: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 19 augusti 2007, 17:22:05 PM
Nu är flyttarna i full gång. Så här är det tänkt när det är färdigt inför morgondagens trafikstart.

Till Råsta från
Nynäshamn: 4504
Handen: 6953-59, 6968-69, 6971
Norrort: 4167-73, 4185-86
Norrtälje: 4175, 4177-78, 4229-30

Från Råsta till
Hornsberg: 2753-58
Handen: 4921-28, 4930-33

Kvar i Råsta (tillfälligt inhyrda)
4896-99, 4966-71

/Ted
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Robban skrivet 19 augusti 2007, 17:26:30 PM
Jaha då Ted då blir det dåligt med H33 kvar i handen då  :'(
Dom (H33) som blir kvar är väl dom få vagnar från andra Busslinkområden som kom för ett tag sen tex 4553 osv fast dom är ju lika tråkiga å trötta som 71xx vagnarna....

Robban
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Oskar A skrivet 19 augusti 2007, 17:53:26 PM
Citat från: Ted S skrivet 19 augusti 2007, 17:22:05 PM
Nu är flyttarna i full gång. Så här är det tänkt när det är färdigt inför morgondagens trafikstart.

Till Råsta från
Nynäshamn: 4504
Handen: 6953-59, 6968-69, 6971
Norrort: 4167-73, 4185-86
Norrtälje: 4175, 4177-78, 4229-30

Från Råsta till
Hornsberg: 2753-58
Handen: 4921-28, 4930-33

Kvar i Råsta (tillfälligt inhyrda)
4896-99, 4966-71

/Ted


Tack för listan. Kan man tolka det som att det "bara" är de 7 kortvagnarna som inte hinner levereras medan alla de 24 stycken B9S är klara för trafik?
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 19 augusti 2007, 18:00:14 PM
Citat från: Oskar A skrivet 19 augusti 2007, 17:53:26 PM
Tack för listan. Kan man tolka det som att det "bara" är de 7 kortvagnarna som inte hinner levereras medan alla de 24 stycken B9S är klara för trafik?

Nej, det saknas även tre ledbussar från Säffle.

/Ted
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Kvarne skrivet 19 augusti 2007, 18:35:41 PM
Citat från: Ted S skrivet 19 augusti 2007, 17:22:05 PM
Nu är flyttarna i full gång. Så här är det tänkt när det är färdigt inför morgondagens trafikstart.

Till Råsta från
Nynäshamn: 4504
Handen: 6953-59, 6968-69, 6971
Norrort: 4167-73, 4185-86
Norrtälje: 4175, 4177-78, 4229-30

Från Råsta till
Hornsberg: 2753-58
Handen: 4921-28, 4930-33

Kvar i Råsta (tillfälligt inhyrda)
4896-99, 4966-71

/Ted


Tack för listan! Synd på 69xx från Handen som är i fint skick. Vet inte om det berode på Veolias ovilja att ta hand om vagnarna men de jag åkt var INTE roliga att åka med. Sönderskurna, nerklo**rade, rispade rutor etc...Hoppas Busslink kan ändra detta nu!
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: virtual1 skrivet 19 augusti 2007, 22:16:57 PM
Citat från: Ted S skrivet 19 augusti 2007, 17:22:05 PM
Nu är flyttarna i full gång. Så här är det tänkt när det är färdigt inför morgondagens trafikstart.
Kvar i Råsta (tillfälligt inhyrda)
4896-99, 4966-71

/Ted


Var tar de vägen sen är det tänkt? Busslink tar inte alls över dem eller?
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 19 augusti 2007, 23:26:41 PM
Citat från: Ted S skrivet 19 augusti 2007, 17:22:05 PM
Nu är flyttarna i full gång. Så här är det tänkt när det är färdigt inför morgondagens trafikstart.

Till Råsta från
Nynäshamn: 4504
Handen: 6953-59, 6968-69, 6971
Norrort: 4167-73, 4185-86
Norrtälje: 4175, 4177-78, 4229-30

Från Råsta till
Hornsberg: 2753-58
Handen: 4921-28, 4930-33

Kvar i Råsta (tillfälligt inhyrda)
4896-99, 4966-71

/Ted


Nja, en liten tryckfelsnisse fick du med :)
4931 är en kort Omnilink, den kommer Busslink inte att köpa och således hamnar den inte heller i Handen.
// Anders
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 20 augusti 2007, 03:09:23 AM

Citat från: virtual1 skrivet 19 augusti 2007, 22:16:57 PM
Var tar de vägen sen är det tänkt? Busslink tar inte alls över dem eller?

Tråkigt nog verkar det vara som så att Veolia får behålla dem när det sista nya levererats. Personligen tycker jag det är synd för B12:orna var goa vagnar att köra. Hade dem ofta schysst nog. Främst på tjänster med 509/540, men även på annat.


Citat från: Kvarne skrivet 19 augusti 2007, 18:35:41 PM
Tack för listan! Synd på 69xx från Handen som är i fint skick. Vet inte om det berode på Veolias ovilja att ta hand om vagnarna men de jag åkt var INTE roliga att åka med. Sönderskurna, nerklo**rade, rispade rutor etc...Hoppas Busslink kan ändra detta nu!

Tja, man får väl se för tråkigt nog så beror nog en hel del även på klientelet i stort. Det där med att man inte ska ha fötterna på sätena, äta mat, dricka läsk/öl osv. har inte slagit igenom och även om man säger till så händer inget då de flesta är medvetna om att de inte riskerar något med att svina ned. T.ex. så är det många av oss som misstänker att de nya blåa ledvagnarna till 179:an tyvärr kommer att se trista ut ganska fort.

Sedan var det väl si och så med underhållet och i synnerhet de sista månaderna. Extra kul var det ju (inte) med luckor där inte ens säkerhetslinan var ordentligt fastsatt... även om det i vissa fall ledde till en del praktiskt och kreativt tänkande som gjorde att man fick motionera hjärnan lite för var gör man av något som är stort som en badkarssida så det samtidigt ligger säkert och någorlunda ur vägen.  :o  ;)


(http://www.jernbane.co.uk/mrbilder/Kista%2020070723%20%5Ba%5D.jpg)


(http://www.jernbane.co.uk/mrbilder/Kista%2020070723%20%5Bb%5D.jpg)


(http://www.jernbane.co.uk/mrbilder/Kista%2020070723%20%5Bc%5D.jpg)



Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 20 augusti 2007, 09:40:14 AM
Citat från: Ted S skrivet 19 augusti 2007, 17:22:05 PM
Nu är flyttarna i full gång. Så här är det tänkt när det är färdigt inför morgondagens trafikstart.

Till Råsta från
Nynäshamn: 4504
Handen: 6953-59, 6968-69, 6971
Norrort: 4167-73, 4185-86
Norrtälje: 4175, 4177-78, 4229-30

Från Råsta till
Hornsberg: 2753-58
Handen: 4921-28, 4930-33

Kvar i Råsta (tillfälligt inhyrda)
4896-99, 4966-71

/Ted


Fint! Tack för listan!

Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Bussmicke skrivet 22 augusti 2007, 02:20:35 AM
Nu har man att bita.
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 02 september 2007, 16:07:28 PM
Hej,

Även f.d. trängselvagnen Busslink 6620 (Volvo B9S) verkar ha omplacerats från Täby till Råsta. Den körde på linje 515 mellan Odenplan och Sundbyberg idag.
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Magnus_J skrivet 02 september 2007, 17:07:01 PM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 02 september 2007, 16:07:28 PM
Hej,

Även f.d. trängselvagnen Busslink 6620 (Volvo B9S) verkar ha omplacerats från Täby till Råsta. Den körde på linje 515 mellan Odenplan och Sundbyberg idag.

det går lite olika vagnar fram och tillbaka just nu. nån 38XX vagn skulle gått upp till Täby idag men startade inte.
kanske är tillfälligt.
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 02 september 2007, 17:16:56 PM

Som jag förstått så håller Busslink även på med att fixa till de värsta skadorna på en del av de  övertagna vagnarna, bl.a. då plåtskador på en del fordon. Det innebär att det av och till verkar leda till en viss vagnbrist vilket då tillfälligt löses med en del låne- och bytesvagnar från andra garage. Detta är ju en av fördelarna med att ha en viss stordrift.  ;)
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 02 september 2007, 18:26:40 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 02 september 2007, 17:07:01 PM
det går lite olika vagnar fram och tillbaka just nu. nån 38XX vagn skulle gått upp till Täby idag men startade inte.
kanske är tillfälligt.

Citat från: Nico skrivet 02 september 2007, 17:16:56 PM
Som jag förstått så håller Busslink även på med att fixa till de värsta skadorna på en del av de  övertagna vagnarna, bl.a. då plåtskador på en del fordon. Det innebär att det av och till verkar leda till en viss vagnbrist vilket då tillfälligt löses med en del låne- och bytesvagnar från andra garage. Detta är ju en av fördelarna med att ha en viss stordrift.  ;)

Ok, det förklarar saken. Vi får se om det dyker upp fler f.d. Täbyvagnar på Råstalinjer framöver. Tack för uppgifterna!
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Magnus_J skrivet 03 september 2007, 16:51:28 PM
Nicklas har kanske merinfo vad det lider, men det samlas väl regionalvagnar på ett ställe.. eller hur det nu var ;)

det dröjer väl innan den slutliga listan är klar  ::) ;D
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 03 september 2007, 17:01:35 PM
Ämnet heter ...slutliga(?)...

Bussplaceringen är färskvara, kan bekräfta senaste rockaden.

Från Täby till Råsta:
6620-27

Från Råsta till Täby
3863-70

/Ted
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Carl W skrivet 03 september 2007, 17:08:47 PM
Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:01:35 PM
Ämnet heter ...slutliga(?)...

Bussplaceringen är färskvara, kan bekräfta senaste rockaden.

Från Täby till Råsta:
6620-27

Från Råsta till Täby
3863-70

/Ted

Vad är anledningen till denna rockad?
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 03 september 2007, 17:13:27 PM
(http://wb085861.bahnhofbredband.se/Busslink_3866_Helenelund_070903.jpg)

Förklarar varför 3866 var ute och snurrade på 178 idag då!
/J
PS Undrar om taxichaffisen firar att det är 40 år sedan högertrafiken infördes genom att köra lite vänstertrafik  ;D DS
PS2 Undrar när SL ska fixa till skyltarna med pendeltågsavgångarna DS
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 03 september 2007, 17:19:52 PM
Citat från: Carl W skrivet 03 september 2007, 17:08:47 PM
Vad är anledningen till denna rockad?

Överskott på omlopp som kräver regionalstandard (full-AC, bälten, gardiner m.m.)

/Ted
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 03 september 2007, 17:21:31 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 03 september 2007, 17:13:27 PM

Förklarar varför 3866 var ute och snurrade på 178 idag då!
/J

Det var ju inte ett så lyckat, på en linje med sjua i mitten...

/Ted
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 03 september 2007, 17:35:04 PM
Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:21:31 PM
Det var ju inte ett så lyckat, på en linje med sjua i mitten...
/Ted

Jaja, man får låtsas att den är blå! Mycket mer lyckat (om man överhuvudtaget kan snacka om lyckat i samma mening som man nämner B9S  ;) ) med den vagnen på 178 än de gamla Vaxholmsvagnarna 567x-568x med en bakdörr i alla fall...  ;)
/J
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 september 2007, 17:37:10 PM
Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:01:35 PM
Ämnet heter ...slutliga(?)...

Bussplaceringen är färskvara, kan bekräfta senaste rockaden.

Från Täby till Råsta:
6620-27

Från Råsta till Täby
3863-70

/Ted

Och jag som bara hade 3863+3869 kvar att knäppa i Råsta..
Nåja, nu har man fått anledning att göra nya Råstaresor..
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 03 september 2007, 20:02:14 PM

Men det än onekligen lite så att man känner att det blir lite lustigt ibland beroende på vad som finns tillgängligt för stunden. Just nu verkar vi ha ett visst överskott på ledvagnar på Råsta (Niclas eller Ted vet nog mera i detalj) vilket ger en del udda situationer. Flera avgångar på olika linjer som normalt sett inte går med ledvagn (annat än i undantagsfall) har nu t.ex. rullat på i en mängd. I går på t.ex. 504 och även 523 som hade flera avgångar med både B9S och OmniLink-leder. Vid ett tillfälle igår kväll satt både jag och kollegan åt andra hållet med varsin B9S (själv hade jag totalt 4 st) och det kändes lite som over kill.  :D
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 03 september 2007, 20:58:31 PM
Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:19:52 PM
Överskott på omlopp som kräver regionalstandard (full-AC, bälten, gardiner m.m.)

/Ted

Vilka Råstalinjer är det som kräver regionalvagnar (förutom 179)?

/Måns
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 03 september 2007, 21:31:12 PM

Såvitt jag vet så är det inga i Råsta. Inte heller 179 även om någon ansvarig verkar anses att det behövs (det som behövs där är mera av en stadsbuss, med genomgående dubbla dörrar och få sittplatser, fastän med mera kräm i drivningen för att även klara 70-väg å uppåt). Däremot finns det väl en del sådana krav i Täby varför en del B9S med regionalstandard då flyttats dit från Råsta som jag fattat det... och inte tvärtom.  ;)  :D
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 03 september 2007, 21:39:02 PM
Citat från: Nico skrivet 03 september 2007, 21:31:12 PM
Såvitt jag vet så är det inga i Råsta. Inte heller 179 även om någon ansvarig verkar anses att det behövs (det som behövs där är mera av en stadsbuss, med genomgående dubbla dörrar och få sittplatser, fastän med mera kräm i drivningen för att även klara 70-väg å uppåt). Däremot finns det väl en del sådana krav i Täby varför en del B9S med regionalstandard då flyttats dit från Råsta som jag fattat det... och inte tvärtom.  ;)  :D

Enligt uppgifterna i tråden flyttas 8 vagnar med regionalstandard till Råsta (6620-6627) medan Täby får 8 vagnar med linjestandard (3863-3870) i utbyte. Med andra ord kan knappast behovet av regionalstandard vara orsaken till flytten (även om Täby fortfarande har fler regionalvagnar än man behöver).

/Måns
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 03 september 2007, 23:07:18 PM

Tja, såvitt jag förstått så är det tvärtom. Det står inte heller något någonstans i tråden om att 6620-6627 skulle ha regionalstandard utan det står bara att de byts mot 3863-3870. Se citatet.

Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:01:35 PM
Ämnet heter ...slutliga(?)...

Bussplaceringen är färskvara, kan bekräfta senaste rockaden.

Från Täby till Råsta:
6620-27

Från Råsta till Täby
3863-70

Vad som är vad framgår alltså inte och jag har i alla fall för mig att 3863-3870 har regionalstandard, dvs. bälten, AC osv. och därför drar jag slutsatsen att 6620-6627 inte har det och att 38-vagnarna behövs i Täby för omlopp med regionalstandard.
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Karsten skrivet 03 september 2007, 23:14:59 PM
Citat från: Nico skrivet 03 september 2007, 23:07:18 PM
Tja, såvitt jag förstått så är det tvärtom. Det står inte heller något någonstans i tråden om att 6620-6627 skulle ha regionalstandard utan det står bara att de byts mot 3863-3870. Se citatet.

Vad som är vad framgår alltså inte och jag har i alla fall för mig att 3863-3870 har regionalstandard, dvs. bälten, AC osv. och därför drar jag slutsatsen att 6620-6627 inte har det och att 38-vagnarna behövs i Täby för omlopp med regionalstandard.


Men faktum är att 66-vagnarna är utrustade enligt regionalkrav, med läslampor, höga ryggstöd och gardiner. Detta saknar 3863-3870 och det är därför de inte är reginalvagnar.
Jag ifrågasätter inte heller sanningshalten i det Ted skriver, det vore korkat. Däremot framgår inte varför de skiftas, det verkar bakvänt. Eller har Råsta regionalkrav på linjer som vi inte känner till?
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 03 september 2007, 23:17:33 PM
Citat från: Karsten skrivet 03 september 2007, 23:14:59 PM
Men faktum är att 66-vagnarna är utrustade enligt regionalkrav, med läslampor, höga ryggstöd och gardiner. Detta saknar 3863-3870 och det är därför de inte är reginalvagnar.
Jag ifrågasätter inte heller sanningshalten i det Ted skriver, det vore korkat. Däremot framgår inte varför de skiftas, det verkar bakvänt. Eller har Råsta regionalkrav på linjer som vi inte känner till?
---
Om man smäller in en toa ( och ev. en starkare motor) i en B9S kan man ju alltid köra en Spanientur ;D
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Magnus_J skrivet 04 september 2007, 07:23:26 AM
Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:01:35 PM
Ämnet heter ...slutliga(?)...

så klart den gör, fel av mig  :)
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 04 september 2007, 07:26:04 AM
Citat från: Karsten skrivet 03 september 2007, 23:14:59 PM
Men faktum är att 66-vagnarna är utrustade enligt regionalkrav, med läslampor, höga ryggstöd och gardiner. Detta saknar 3863-3870 och det är därför de inte är reginalvagnar.
Jag ifrågasätter inte heller sanningshalten i det Ted skriver, det vore korkat. Däremot framgår inte varför de skiftas, det verkar bakvänt. Eller har Råsta regionalkrav på linjer som vi inte känner till?

Rätt slutsats ovan. Linjerna 516 och 526 har regionalkrav. Bytet görs för att säkra tillgången på bussar som fyller kraven.

/Ted
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 04 september 2007, 12:38:07 PM
Aha, där ser man. Blir ändå lite överraskad med tanke på vad som tidigare tursatts på just dessa linjer ibland.  :D

Måste dock ändå säga att jag är lite konfunderad. På andra linjer talas det i linjebeskrivningen om t.ex. regionalstandard (t.ex. 434 & 639) vid en viss reslängd eller om förhöjd komfort (676) överlag, men i SL:s linjebeskrivningar för 516/526 så står det i dessas trafikeringsplan att fordonskraven är... "Normalbuss för förortstrafik godkända för Stockholms miljözon. Vissa avgångar ledbuss." Däremot inget alls om det skulle råda något krav utöver det.

En följdfråga är i så fall hur man kan få reda på, när det inte nämns i linjebeskrivningen, vilka linjer som har krav på regionalstandard?
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 04 september 2007, 13:22:07 PM
Citat från: Nico skrivet 04 september 2007, 12:38:07 PM
Aha, där ser man. Blir ändå lite överraskad med tanke på vad som tidigare tursatts på just dessa linjer ibland.  :D

Måste dock ändå säga att jag är lite konfunderad. På andra linjer talas det i linjebeskrivningen om t.ex. regionalstandard (t.ex. 434 & 639) vid en viss reslängd eller om förhöjd komfort (676) överlag, men i SL:s linjebeskrivningar för 516/526 så står det i dessas trafikeringsplan att fordonskraven är... "Normalbuss för förortstrafik godkända för Stockholms miljözon. Vissa avgångar ledbuss." Däremot inget alls om det skulle råda något krav utöver det.

En följdfråga är i så fall hur man kan få reda på, när det inte nämns i linjebeskrivningen, vilka linjer som har krav på regionalstandard?


Avtalet är nytt, och alla linjebeskrivningar är inte uppdaterade. Gällande krav är alltid de som finns avtalade mellan SL och berörd trafikutövare.
Begreppet regionalbuss har för övrigt inneburit olika standard  och utrustning genom åren.

/Ted

/Ted
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 04 september 2007, 19:06:03 PM
Är dessa vagnar inlånade eller övertagna från Veolia?
4900, 4902-4909, 4911 och 4912

/Janne
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 04 september 2007, 21:36:23 PM

4902-4909 ska vara övertagna av Busslink. 4911-4912 är däremot kvar som tillfälliga inhyrningar från Veolia medan några andra av de övertagna vagnarna är på tvätt och press. 4900 (och 4901) hördes det ryktas skulle fungera som något slags inlånad reserv för 179:an, men inget står med på vagnslistan för Råsta. Själv har jag inte heller sett röken av dem sedan den 19/8 så gissningsvis så rullar de på Veolias Roslagsbaneersättning eller något.  :D
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 05 september 2007, 17:14:11 PM
Tack för svaret.
Jag såg på Vägverket att 4901 och 4910 står registerad på Veolia Olofström
Följande bussar står registerade på Busslink Råsta: 4900, 4902-4909, 4911 och 4912
På Scania Sverige AB står 4914 och 4915

/Janne
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 09 september 2007, 10:17:36 AM
Citat från: Ted S skrivet 03 september 2007, 17:01:35 PM
Ämnet heter ...slutliga(?)...

Bussplaceringen är färskvara, kan bekräfta senaste rockaden.

Från Täby till Råsta:
6620-27

/Ted

(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Busslink_6621_Bygdevagen_Sollentuna_2007.JPG)

En bild på en av Täbys f.d. trängselvagnar som numera trafikerar Råstalinjerna. Här på linje 522 mot Häggviks ind.omr. och Stinsen. Vid fototillfället körde även 6620, 6622, 6625 och 6626 Sollentunalinjer.
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 09 september 2007, 12:40:42 PM

Har inte kört dem själv, men flera kollegor som har gjort så har klagat och kallat dem orkeslösa i jämförelse med 38-vagnarna. Undrar om man månne kanske kopplat ur något eller så?  ???
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 09 september 2007, 16:19:08 PM
Nej det tror jag inte, men Täbys bussar är generellt klena jämfört med andra garage är min upplevelse.
Orkeslösheten på Täbys B9:or brukar vara relaterade till vattenbrist, men jag antar att det kan ha andra orsaker också...
Som jag förstått saken är 38xx-vagnarna annorlunda byggda (bl a lägre) än 63/66-serien vilket möjligen kan förklara en del av bekymren.
//Fredrik
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 11 september 2007, 09:57:49 AM
I morse körde Hornsbergsvagnen 7300 (Scania Omnicity led) på linje 515. Är den flyttad till Råsta eller har Hornsberg fått turer på 515? Första gången jag ser Omnicity led på 515.
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 11 september 2007, 10:02:45 AM
Hornsberg kör vissa turer på 515 med egna bussar, men linjen som sådan tillhör fortfarande Råsta som kör majoriteten av avgångarna.
//Fredrik
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Magnus_J skrivet 11 september 2007, 11:20:09 AM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 11 september 2007, 09:57:49 AM
I morse körde Hornsbergsvagnen 7300 (Scania Omnicity led) på linje 515. Är den flyttad till Råsta eller har Hornsberg fått turer på 515? Första gången jag ser Omnicity led på 515.

ganska vanligt med Omnicity led på 515,
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 11 september 2007, 12:27:44 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 11 september 2007, 10:02:45 AM
Hornsberg kör vissa turer på 515 med egna bussar, men linjen som sådan tillhör fortfarande Råsta som kör majoriteten av avgångarna.
//Fredrik


Citat från: Magnus_J skrivet 11 september 2007, 11:20:09 AM
ganska vanligt med Omnicity led på 515,

Tack för era svar!
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 12 september 2007, 09:17:33 AM
Citat från: Magnus_J skrivet 11 september 2007, 11:20:09 AM
ganska vanligt med Omnicity led på 515,
Jaså, jag trodde inte Råsta hade några Omnicityleder?
//Fredrik
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Ted Selander skrivet 12 september 2007, 09:53:59 AM
Citat från: Magnus_J skrivet 11 september 2007, 11:20:09 AM
ganska vanligt med Omnicity led på 515,

Du menar Omnilink!?

/Ted
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Magnus_J skrivet 12 september 2007, 11:43:35 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 12 september 2007, 09:17:33 AM
Jaså, jag trodde inte Råsta hade några Omnicityleder?
//Fredrik

jo entanolvagnar, Körde 3902 inatt på både 515 och 595
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Karsten skrivet 12 september 2007, 12:02:47 PM
Är inte 39-vagnarna OmniLink, det hade jag klart för mig. ???
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Magnus_J skrivet 12 september 2007, 12:35:31 PM
Citat från: Karsten skrivet 12 september 2007, 12:02:47 PM
Är inte 39-vagnarna OmniLink, det hade jag klart för mig. ???

ahhh sorry.. läste fel i ursprungliga inlägget.  ::) :-[
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Magnus_J skrivet 15 september 2007, 11:13:00 AM
Nu hr i alla fall en av de nya kortvagnarna kommit. Dock ej insatt i trafik ännu.
4614 tror jag det var, Står på C rampen om nån vill kika.
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 september 2007, 17:55:49 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 15 september 2007, 11:13:00 AM
Nu hr i alla fall en av de nya kortvagnarna kommit. Dock ej insatt i trafik ännu.
4614 tror jag det var, Står på C rampen om nån vill kika.

(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Busslink_4614_Ulriksdals_stn_2007.JPG)

Hej,

Nu har 4614 satts i trafik. Här är bildbeviset. Har fler nya kortvagnar i 46xx-serien hunnit levereras till Råsta än?
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 september 2007, 19:24:30 PM
Trevligt, får bli en resa dit snart.
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Walter skrivet 17 september 2007, 21:32:29 PM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 september 2007, 17:55:49 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Busslink_4614_Ulriksdals_stn_2007.JPG)

Hej,

Nu har 4614 satts i trafik. Här är bildbeviset. Har fler nya kortvagnar i 46xx-serien hunnit levereras till Råsta än?

Gäller att inte köra för fort till den destinationen
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 18 september 2007, 20:00:28 PM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 september 2007, 17:55:49 PM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Busslink_4614_Ulriksdals_stn_2007.JPG)

Hej,

Nu har 4614 satts i trafik. Här är bildbeviset. Har fler nya kortvagnar i 46xx-serien hunnit levereras till Råsta än?

Nej, inte ännu!

Mvh Niclas
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: homer skrivet 18 september 2007, 20:19:23 PM
Vad är de för något på taket längst fram? är de en Ac för föraren och en större längre bak för passagerarna?
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 18 september 2007, 20:34:19 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2007, 20:21:15 PM
Har för mig att det framkommit här tidigare att det bara är förar a/c  i dessa, lådan mitt på taket är sannolikt tom, på liknande sätt har många bussar bla till KR levererats med tomma a/c lådor.
//Lars

Och inga öppningsbara fönster! Härliga bussar sommartid  :-X
Jag kan inte fatta att man kan sälja en buss förberedd för AC, men där man sparat in på kylaggregaten, och utan fungerande ventilation (jag kan däremot hajja att Busslink köper dem när de finns, annars hade någon annan gjort det och vunnit anbudet...)
/J
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 18 september 2007, 20:40:39 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 september 2007, 20:21:15 PM
Har för mig att det framkommit här tidigare att det bara är förar a/c  i dessa, lådan mitt på taket är sannolikt tom, på liknande sätt har många bussar bla till KR levererats med tomma a/c lådor.

//Lars

Kan det vara KR 161-172 du syftar på? Volvo B12BLE med Carrus kaross...

Har åkt dessa vagnar några vagnar under sommaren och då fick jag förklaring att AC var trasig (ett par gånger minst).

/Yujin
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Robert Brink skrivet 18 september 2007, 20:55:27 PM
CitatOch inga öppningsbara fönster! Härliga bussar sommartid 
Jag kan inte fatta att man kan sälja en buss förberedd för AC, men där man sparat in på kylaggregaten, och utan fungerande ventilation (jag kan däremot hajja att Busslink köper dem när de finns, annars hade någon annan gjort det och vunnit anbudet...)
/J

Ja, man upphör inte att förvånas över att dom som beställer knappast sitter i bussarna någon gång!
Öppningsbara fönster borde vara en självklarhet om inte AC finns! Övrig ventilation är ju obefintlig, även om Volvo i alla fall är bättre än Scania! Däremot är problemet med AC och inga öppningsbara fönster stort när den pajar!!!

//R :o
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 18 september 2007, 21:36:46 PM

Citat från: Robert Brink skrivet 18 september 2007, 20:55:27 PMDäremot är problemet med AC och inga öppningsbara fönster stort när den pajar!!!

Vilket den nog lär göra ganska omgående. Har liksom aldrig fattat vitsen med förar-AC när det inte finns något som avgränsar förarplatsen från resten av vagnen. Den lilla mängd luft som kyls ned lär relativt fort blanda sig med resten, i synnerhet när dörrarna öppnas och stängs med täta intervaller, varpå AC:n  kommer att få jobba för högtryck då den i princip får jobba för hela vagnen. Tycker i alla fall att öppningsbara fönster (kanske med lås för fyrkantsnyckel) borde ha varit standard. Nu vet jag i alla fall ytterligare en vagntyp jag kommer att undvika när det är varmt.  >:(
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Carl W skrivet 18 september 2007, 22:00:58 PM
Citat från: Nico skrivet 18 september 2007, 21:36:46 PM
Vilket den nog lär göra ganska omgående. Har liksom aldrig fattat vitsen med förar-AC när det inte finns något som avgränsar förarplatsen från resten av vagnen. Den lilla mängd luft som kyls ned lär relativt fort blanda sig med resten, i synnerhet när dörrarna öppnas och stängs med täta intervaller, varpå AC:n  kommer att få jobba för högtryck då den i princip får jobba för hela vagnen. Tycker i alla fall att öppningsbara fönster (kanske med lås för fyrkantsnyckel) borde ha varit standard. Nu vet jag i alla fall ytterligare en vagntyp jag kommer att undvika när det är varmt.  >:(

Tycker förar-AC är alldeles utmärkt. Däremot verkar inte alla förare fatta det, utan åker omkring med öppen sidoruta.
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 18 september 2007, 22:34:06 PM
Citat från: Carl W skrivet 18 september 2007, 22:00:58 PM
Tycker förar-AC är alldeles utmärkt.

Tja, jag har aldrig provat det i bussar (de som funnits tidigare på Råsta har inte direkt fungerat mig veterligt), men jag undrar fortfarande hur man gör för att behålla den kylda luften på förarplats när det inte finns några direkta fysiska hinder mellan förarplats och resten av bussen. I synnerhet som sagt när man måste öppna/stänga dörrar med ett par hundra meters/minuters mellanrum?
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 18 september 2007, 22:41:45 PM
Fungerar i bilar med tvåzons klimatanläggning. Föraren har en temperatur inställd och passageraren bredvid en annan. Men fråga mig inte hur det fungerar...
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Nico skrivet 18 september 2007, 22:54:28 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 18 september 2007, 22:41:45 PMFungerar i bilar med tvåzons klimatanläggning. Föraren har en temperatur inställd och passageraren bredvid en annan. Men fråga mig inte hur det fungerar...

Tja, i bilar tycker jag inte att det fungerar alls... och då har jag ändå yrkesmässigt provat på det mesta som funnits på senare år. Allt från Volvo och Saab vidare till Citroën, Peugeot, Mercedes och BMW osv. Har fått liknande synpunkter från ganska många kollegor inom taxi och personligen har jag aldrig hört att någon brytt sig särskilt om detta. I en del fall verkar tillverkarna även ha övergivit detta numera. Uppfattar nog därför i så fall detta mest som en gimmick som inte har så mycket konkret verkan, men tron kan ju försätta berg heter det väl och det kanske räcker.  ;)

Utan mellanväggar som avskiljer och håller kvar luften så torde den blandas upp snabbt, i synnerhet i ett så lite utrymme som i en personbilskupé. Enbart de fysikaliska reglerna torde även betyda att luften sätts i rörelse t.o.m. utan att det finns öppna fönster eller fläktar. Detta då ju kyligare luft sjunker medan varmare stiger. I en buss föreställer jag mig att det beroende på volymen tar längre tid, men är man som sagt t.ex. tvungen att öppna och stänga dörrarna med täta intervaller så föreställer jag mig att det ändå är snart gjort då luften (trots att det ofta känns så) inte står helt stilla om man säger så.
Titel: SV: Busslink Råsta - den slutliga(?) flyttlistan
Skrivet av: Magnus_J skrivet 19 september 2007, 20:40:07 PM
Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 september 2007, 17:55:49 PM
Hej,

Nu har 4614 satts i trafik. Här är bildbeviset. Har fler nya kortvagnar i 46xx-serien hunnit levereras till Råsta än?

4615 är också levererad och satt i trafik.