Där Huvudstaleden slutar nu och går över i Tritonvägen ser man klart och tydligt att vägen skulle fortsätta österut. Men skulle vägen gå tvärs igenom Huvudsta i öppen dager, i det som är grönområde och parker nu? Finns det någon karta som visar hur det var tänkt att vägsystemet skulle se ut i den här delen av Stockholm, för även E4 tänktes väl ursprungligen gå rakt norrut norr om Tomteboda till Haga?
Huvudstaleden, motorväg, skulle gå i det gröna stråk som delar Huvudsta från nordväst till sydöst och ansluta till Essingeleden/Pampaslänken. Storgatan och Armégatan har viadukter (över ingenting) där Huvudstaleden skulle gå. Huvudstagatan skulle förmodligen överbryggas med en viadukt. Jag har för mig att Armégatan skulle ha ramper österut medan Storgatan skulle ha ramper västerut. Anslutningen mellan Huvudstaleden och Oskarsrogatan var bara temporär.
Essingeledens förlängning norrut skulle följa den f.d. järnvägssträckningen runt Hagalund, dvs. stråket Banvaktsvägen-Kolonnvägen, och ansluta till E18/Enköpingsvägen och E4/Uppsalavägen (också de motorvägar) någonstans i Ulriksdalstrakten.
Ett litet hum om hur det var tänkt att se ut kan man få om man letar upp KAK:s bilatlas från någon gång mellan 1965 och 1995. Vägarna var nämligen inritade där. Stockholms taxikarta av lämplig årgång innehåller (innehöll?) också en massa trafikleder som inte finns. Båda två finns nog på ett större bibliotek i Stockholmstrakten eller på ett välsorterat antikvariat. Uppslagsverket Focus från ca 1970 hade också vägarna inritade.
Annars finns ju det tråkiga sättet: kontakta stadsbyggnads- eller trafikkontoren i Stockholms eller Solna kommuner.
Vad jag däremot inte begriper är varför Huvudsta inte är anslutet till Essingeleden-Norra länken via de befintliga, oanvända, ramperna utan bara till Klarastrandsleden.
Anders