Studenter i Roslagen

Startat av toddetoddelito, 27 september 2021, 08:05:50 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

toddetoddelito

Hej på er!
Tänkte höra av er som antingen åker eller kör roslagslinjerna till/från Stockholm, typ 639 (Ersa?)/670/676 och buss/tåg från Vallentuna (tvek om det är Roslagen, men kanske får vara det just denna gång :)) om det är vanligt att pendla till Universitetet. Funderar på att börja plugga där nästa läsår, och undrar om man skulle bli ensam om att pendla dit från dessa orter, eller om det är fler som gör den resan.

Allt gott!

Karsten

Antalet avstigande vid Universitetets station på Roslagsbanan på morgnarna indikerar att du knappast är ensam om idén. :)

buskörare

Jag har inte jättemånga avstigande vid jist Universitetet på 670. Några kliver av vid Albano, men om de bara tänkt byta till 50 har jag dålig koll på.

toddetoddelito

Okej, känns bra att höra. Då behöver man kanske inte vara helt ensam om att komma från det hållet (och kanske inte heller känna sig så geografiskt avlägsen) ;D

Ersa

Både KTH och SU (Universitet) ligger ju väldigt bra till där de ligger, i ett bra pendlingsläge för kollektivtrafiken, både med bussarna och Roslagsbanan. Jag har bekanta hemmahörande i andra län som till och med bodde i både Norrtälje och Brottby ett tag, medan de pendlade till just SU norrifrån. De hade inga problem med just pendlingen. Bor man bara nordost om stan och slipper alla byten som man tvingas till då man pendlar söderifrån, går den förhållandevis långa sträckan ju på rätt kort tid.

Den enda restriktionen som finns idag är ju att lokalt resande mellan Tekniska högskolan och Roslags Näsby trafikplats (och omvänt) inte är tillåtet på 639 och 676, men ska man längre norrut än så, kan man ju åka utan bekymmer med all slags trafik. På Roslagsbanan samt övriga linjer som t.ex 610 och 670 finns inga restriktioner mot lokalt resande söder om Roslags Näsby trafikplats.

Bältes-Assar

När jag pluggade på SU lade jag faktiskt märke till hur få det var som kom norrifrån med bussarna, speciellt Norrtälje-linjerna (639 och 676), vid de vanliga tidpunkterna strax innan föreläsningarna börjar, d.v.s klockan 9 och 13.

Så jag tror inte att du direkt behöver trängas med andra studenter, men någon är det nog alltid som ska åt samma håll!

B10M

Citat från: Ersa skrivet 27 september 2021, 11:19:16 AMDen enda restriktionen som finns idag är ju att lokalt resande mellan Tekniska högskolan och Roslags Näsby trafikplats (och omvänt) inte är tillåtet på 639 och 676, men ska man längre norrut än så, kan man ju åka utan bekymmer med all slags trafik. På Roslagsbanan samt övriga linjer som t.ex 610 och 670 finns inga restriktioner mot lokalt resande söder om Roslags Näsby trafikplats.
Stämmer inte riktigt, 639 och 676 stannar för på- och avstigning söderut vid Roslags Näsby, men endast för påstigning norrut. Sen så är det endast avstigning vid Mörby centrum söderut för alla linjer på motorvägen, och inget lokalt resande mellan Roslagstull och Tekniska högskolan på 670 heller, eller mellan Roslagstull och Humlegården på linjerna som går dit.

Ersa

Det var tydligen nåt missförstånd eller liknande gällande 639+676 och Roslags Näsby trafikplats södergående, så nyligen (nån gång förra veckan) kom kontraorder ut (igen) att inga påstigande ska tas med där. Om ingen ska av, kör bussen inte ens av motorvägen vid trafikplatsen.
Samtidigt verkar det vara väldigt svårt att få till skylttexten Endast avstigande på desa linjer att komma upp automatiskt, trots påtryckningar.

B10M

Vilket oerhörd idioti med alla dessa onödiga och förvirrande av- och påstigningsregler hit och dit.

I vilket fall så är påstigningen för södergående 639 vid Roslags Näsby trafikplats borttagen från och med 9 oktober. Om man har gått ut med order till förarna om att detta ska gälla nu så har uppenbart det blivit fel någonstans, inte alls bra.

Hittar ingen information om att detta skulle gälla även 676, om man söker i reseplaneraren från Roslags Näsby trafikplats söderut så kommer det upp resor med 676 även efter 9 oktober.

Ersa

#9
Informationen till personalen som gick ut den 20 september gör gällande att påstigning södergående vid Roslags Näsby trafikplats inte ska ske. Inga datum finns, så det lär förmodligen tolkas som att det gäller omedelbart från och med 20 september.

Ser nu att det bara gäller 639, och alltid stått så. Inblandning av 676 är mitt personliga slarv. Beklagar.

Att det blivit lagom otydligt för både personal och resenärer är helt uppenbart. Dessutom har alla dessa förändringar med lokalt resande eller ej, skett fram och tillbaka två gånger, samt nu även denna efterjustering, allt under en enda avtalsperiod. Den innevarande. Särskilt imponerande är detta knappast för Täbyresenärerna.

buskörare

Påstigning Roslagstull mot TEH sker endast om avstigning sker. Gäller 670.

Ersa

Det var nog om möjligt ännu mer snurrigare och otydligare för resenärerna. Om 670 står med i reseplaneraren för påstigande söderut från Roslags Näsby, och den kör förbi utan att svänga in; blir det inte klagomål och eventuella viten då?

buskörare

Vem har sagt att det finns med i resplaneraren? Däremot står det i tidtabellen.

Citat1) Mot Tekniska högskolan påstigning endast då bussen stannat för avstigning. Endast påstigning mot Vaxholm.

Bild får du leta på själv.

Ersa

Jag har aldrig påstått att det står med i reseplaneraren. Jag ställde en fråga.

buskörare

Okej. Det står förhoppningsvis inte med i resplaneraren.