Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

JAB

Kung Karls kyrka i Västerås stift. Närmare bestämt i Kungsör.


JAB

Rytterne kyrka i Västerås stift.


JAB


JAB

Gunnilbo kyrka i Västerås stift.


Kent Skoog


Mölle-Mats

En kyrka är det ju inte i egentlig mening, utan "bara" ett kapell som vi har här i Mölle by. Icke förty så kanske det platsar i denna tråden i alla fall?

Kapellet byggdes så sent som 1935 av ideella krafter i byn, och förvaltas än idag av den ideella Mölle Kapellföreningen, somi huvudsak består av ett antal lite mer mogna töser.






Altartavlan är målad av den lokale konstnären Gunnar Wallentin, som även målat sådana i en rad andra skånska kyrkor! Motivet här med Kristus på Genesarets sjö med berg i bakgrunden knyter ju nära an till den lokala fiskartraditionen i Mölle!






Mölle kapell i modell.


Kapellets orgel


Uppe på "mellanvinden" i tornet hittade jag dessa gamla kyrkofönster - månne härstammar de ursprungligen från "den gamla kyrkan" "på Övre" i Höganäs som revs då den nuvarande Himmelsfärdskyrkan "på Nedre" hade byggts (vilken färdigställdes 1933 tror jag).


Och allra längst upp i tornet återfinns "natürlich" "das Glockenspiel"!

JAB

Trappstegsgavlar 1935. Jag tror Mölle kapell har hamnat på min "måste-besöka-lista". Mycket intressant, Mölle-Mats. Du råkar inte ha dokumenterat Arilds kapell också ?

JAB

Västerås Lundby kyrka, Västerås stift.


Mölle-Mats

#2588
Citat från: JAB skrivet 13 februari 2010, 17:43:11 PM
Trappstegsgavlar 1935. Jag tror Mölle kapell har hamnat på min "måste-besöka-lista". Mycket intressant, Mölle-Mats. Du råkar inte ha dokumenterat Arilds kapell också ?
Kul att du uppskattade bilderna från Mölle kapell, hör gärna av dig om du har vägarna förbi så kan jag försöka ordna så att du kan få komma in i kapellet!

Och trappstensgavlar så sent som 1935 - ja, det var nog tur för eftervärlden att det blev så! Kapellet byggdes ju under den "första funkisvågen" och det fanns tankar på ett platt tak, men tack och lov blev intet därav!

Arilds kapell har jag väl dessvärre inte alls dokumenterat lika väl, har bara några "allmänna" bilder från Arilds by (dessa togs för övrigt den 13:e februari 2009, d v s för exakt ett år sedan. En liten jämförelse kan därför göras med hur den förra vintern skiljer sig totalt från den innevarande vad avser snömängden ...).

Först trodde jag att den relativt stora byggnaden med trappstegsgavlar som förekommer på alla tre bilderna var Arilds kapell, men sedan erfor jag att det är den lilla byggnaden långt bort i fjärran på den översta bilden (en bättre bild finns utlagd en bit ner på denna sidan http://www.stinsensforum.se/board/god-foresats-t5108-345.html av Bjarne Petersen). 







Detta fordrar förstås ett klarläggande samt diverse fotodokumenterande, så nästa fotopromena förläggs givetvis till Arild!!!

När jag tittar på din "avatar"-bild till vänster så slås jag av att den nog måste vara tagen vid Grytnäs kyrka, va?

Det är väl kanske inte så välkänt på detta forumet (än i alla fall ...) att jag delvis har mina rötter i "rumpan av Dalom" - jag växte upp i Avesta-trakten och var bosatt där åren 1959-1977. Vi bodde förvisso "sör om älva" i en liten by som hette Risbyn (strax bortom Bengtsbo längs "Snickarbo-vägen"), men som trots detta tillhörde Grytnäs socken (och även kommun fram till kommunsammanslagningen vid slutet av 60-talet). Så Grytnäs kyrka var ju "vår kyrka" och min lillebror är döpt och min storasyster gifte sig i den!


JAB

Intressant, ser fram emot bilderna från Arilds kapell.
Visst är det Grytnäs kyrka i avataren just nu.

Mölle-Mats

Citat från: JAB skrivet 14 februari 2010, 10:24:06 AM
Intressant, ser fram emot bilderna från Arilds kapell.
Visst är det Grytnäs kyrka i avataren just nu.
Har nu borrat mig ner lite i mystiken kring Arilds kapell, och kommit fram till att - de är två som båda kallas för Arilds kapell! Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Arilds_kapell

Tänkte ge mig iväg med kameran i högsta hugg om en liten stund, jag passar väl på att föreviga dem bägge! :)

JAB

Västanfors kyrka i Västerås stift.


JAB


JAB

Västerås Barkarö kyrka i Västerås stift.


Mölle-Mats

#2594
Så har jag då besökt grannbyn Arild och fotat de bägge kapellen därstädes:

Här har vi några bilder på Arilds kapell, som tillhör Svenska kyrkan och Brunnby församling. Detta byggdes under medeltiden och renoverades på 1700-talet och är beläget på den plats där helgonet St Arild enligt sägnen begrovs på 1100-talet. På kyrkogården så finns ett antal gravar, där de som omkommit genom drunkning begravts. Övriga invånare i byn hänvisades till att begravas vid Brunnby kyrka.









I utkanten av byn så finner vi så Sankt Arilds katolska kapell, som byggdes på 1920-talet.





Och när jag ändå är igång så kan jag väl klämma in en bild på Brunnby kyrka några kilometer från Arild också: