Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

JAB

#2175
Fon kirke i Re kommun byggdes på 1100-talet.




IngemarJ

Hej!

Om vi utgår ifrån att koret där ligger i rätt väderstreck så uppfyller den ju faktiskt alla de gamla reglerna exteriörmässigt, saknar fönster på nordsidan, så skulle det ju vara fram till slutet a 1300 talet.

Hälsar

Ingemar

Stefan Lindberg

En varm sommardag besökte jag Melleruds Missionskyrka


JAB

Citat från: IngemarJ skrivet 01 augusti 2009, 09:00:15 AM
Hej!

Om vi utgår ifrån att koret där ligger i rätt väderstreck så uppfyller den ju faktiskt alla de gamla reglerna exteriörmässigt, saknar fönster på nordsidan, så skulle det ju vara fram till slutet a 1300 talet.

Hälsar

Ingemar

Jag hittade det här om Fon kyrkje: http://www.re.kirken.no/index.phtml?pid=970

JAB

#2179
Frøjland og Orstad kyrkje i Klepp kommune utanför Sandnes i Norge.


kvasthilda

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 23 juni 2007, 19:36:30 PM
Då drar jag väl igång ett nytt ämne då, nämligen Kyrkobilder.
Och jag börjar med en bild på min egen sockenkyrka, nämligen Hålanda Kyrka.
Fyll gärna på med fler kyrkor.

WOW! Säger bara det. WOW! Jag har ingenting med bussar o sån't att göra utan ramlade över det här forumet via kyrkbilderna. Ni har varit flitiga genom åren! Är ju ett tag sen den här tråden skapades!
Har själv varit på kyrksfotospree i sommar och fotat kyrkor i Dalarna o Gästrikland, o Lappland... Kiruna o Gällivare för att komma närmare. Började med skolavslutningen i Kiruna kyrka i juni och senast idag blev det bilder på Gällivares två kyrkor.
Vilka stora o härliga bilder ni har visat upp! Har bara sett en bråkdel än, men det är kul att se variationen!

Stefan Lindberg

Citat från: kvasthilda skrivet 03 augusti 2009, 16:00:23 PM
WOW! Säger bara det. WOW! Jag har ingenting med bussar o sån't att göra utan ramlade över det här forumet via kyrkbilderna. Ni har varit flitiga genom åren! Är ju ett tag sen den här tråden skapades!
Har själv varit på kyrksfotospree i sommar och fotat kyrkor i Dalarna o Gästrikland, o Lappland... Kiruna o Gällivare för att komma närmare. Började med skolavslutningen i Kiruna kyrka i juni och senast idag blev det bilder på Gällivares två kyrkor.
Vilka stora o härliga bilder ni har visat upp! Har bara sett en bråkdel än, men det är kul att se variationen!

Hej !

Kul att du gillar kyrktråden och hoppas att du vill dela med dig av lite kyrkbilder

Hälsningar Stefan Lindberg (stolt kyrktrådsskapare)

JAB

#2182
Kvinlog bedehus i Kvinesdal kommune i Norge firade 80 år 2008.


kvasthilda

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 03 augusti 2009, 17:18:37 PM
Hej !

Kul att du gillar kyrktråden och hoppas att du vill dela med dig av lite kyrkbilder

Hälsningar Stefan Lindberg (stolt kyrktrådsskapare)

Hahahhaa. Stolt kan du vara. Tänk vad folk är fascinerade av kyrkor. Läste ett inlägg av någon här om att kyrkbesökare inte bryr sig om kyrkan i sig, utan mest andligheten, medan vi vanliga dödliga älskar arkitekturen. Så sant.
Ska försöka dela med mig lte av mina kyrkor - och skulle de ha visats upp tidigare får ni väl stå ut med dubletter. Jag har så långt jag kunnat fotat utsidan från alla håll o kanter och de interiörer jag kommit åt. Många kyrkor har varit stängda av en eller annan anledning i sommar. Mer än en gång har det pågått begravning och då vill man inte störa heller.

(apropå trafikfordon, själv är jag blivande lokförare...)


Staffan Sävenfjord

Citat från: kvasthilda skrivet 03 augusti 2009, 19:26:03 PM
Hahahhaa. Stolt kan du vara. Tänk vad folk är fascinerade av kyrkor. Läste ett inlägg av någon här om att kyrkbesökare inte bryr sig om kyrkan i sig, utan mest andligheten, medan vi vanliga dödliga älskar arkitekturen. Så sant.
Ska försöka dela med mig lte av mina kyrkor - och skulle de ha visats upp tidigare får ni väl stå ut med dubletter. Jag har så långt jag kunnat fotat utsidan från alla håll o kanter och de interiörer jag kommit åt. Många kyrkor har varit stängda av en eller annan anledning i sommar. Mer än en gång har det pågått begravning och då vill man inte störa heller.

(apropå trafikfordon, själv är jag blivande lokförare...)



Vi står säkert ut med att se dubletter, men annars finns en förteckning över vilka kyrkor som visats här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16540.0
Den är dåligt uppdaterad men jag håller på med en uppdatering och den beräknas bli klar om några dagar.

När jag jobbade på SJ i Göteborg så hade vi en Kvasthilda som var lokförare. Jag vet inte om hon är kvar, annars lär ni bli två stycken med det namnet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

kvasthilda

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 augusti 2009, 19:47:38 PM
Vi står säkert ut med att se dubletter, men annars finns en förteckning över vilka kyrkor som visats här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=16540.0

En snabbcheck säger mig att ingen av de kyrkor jag har på bild, finns med i listan!
Ska försöka fixa lite forumbilder då!

/ Katti

Stefan Lindberg

Bara ett stenkast från Erikstads Kyrka ligger Erikstads Kyrkoruin alldeles bredvid järnvägen


IngemarJ

Där har du hamnat på kanske ett av de allra viktigaste godsen i Sveriges medeltidshistoria! Försökte i förfjol på förbiresa på hemväg från det i trakten befintliga Katolska Kapellet att besöka Erikstads Nya Kyrka men där pågick gudstjänst och då "turistbesöker" man ju inte.

Hälsar

Ingemar

JAB

#2188
Notoddens kyrkje en basilika från 1938 passerades också under Norgebesöket.


IngemarJ

Hej!

Fick du möjligtvis med dig vem som är arkitekt till den?

Undrar

Ingemar