Skyltning med kaka på kaka?

Startat av Nico, 28 juli 2024, 19:32:31 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nico

Snurrade i Sollentuna idag och kom förbi en korsning och sen en portal... platser som jag passerat många gånger under åren... hade bl.a. linje 520 på mina fasta tjänster...

Oskustbanan passerar ju då över Sollentunavägen strax intill korsningen med Norrvikenleden. Passagen under järnvägen har i alla år haft en begränsad fri höjd om 3,6 meter vilket dock alltid varit föredömligt skyltat medelst vägmärke C17 (begränsad fordonshöjd). Det finns sedan ett antal år även höjdvarningsbalkar (dock utan rassel) som förvarning på ömse sidor portalen. Visst har väl under åren enstaka högre fordon tagit i portalens överkant p.g.a. mänskliga faktorn, men det har väl ändå inte varit så frekvent vad jag kan minnas. Undantaget har mest varit viss ersättningstrafik för pendeln. Portalen i sig ser även ganska oskadd ut, men jag jag iofs. förstå att det finns en oro då allvarlighetsgraden blir högre då en ev. motkörning berör järnvägsspår, vilket gör det mera känsligt då spårläget inte får påverkas.

Blev dock ändå lite förvånad när jag märkte att man nu, från samtliga riktningar och långt innan korsningen och passagen, gödslat med C17-vägmärken (6-8 st. i närområdet) och kompletterat dessa med tilläggstavlor där vägmärkets information skrivs ut i text (se bilderna). Undrar om förare av tung trafik verkligen blivit så dåliga att på senare år att förstå vägmärkenas betydelse att de nu även behöver ha ett skrivet förtydligande under ett vägmärke (utformat enl. skyltstandarden för Wienkonventionen) som en förklaring...  ???  :-\


Skyltens placering; Norrvikenleden norrut, strax innan högersvängen mot Sollentunavägen


Skyltens placering; Sollentunavägen västerut, före portalen och innan korsningen med Norrvikenleden
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

toddetoddelito

#1
2016 var det tydligen ett flertal olyckor kort tid efter varandra, där förare missat maxhöjden (länk till SR). Google Street View tyder också på att det var i och med dessa olyckor som den något överdrivna skyltningen (och som antagligen är åtgärderna som nämns i artikeln) kom upp, jämför hur det ser ut från östra sidan av tunneln på de bilder som togs i maj 2016 med hur samma plats ser ut i juni 2017.

Inte för att det hindrade samma sak från att hända igen, för 2020 var det ännu en olycka (länk till DN, sorry om det är betalvägg för).

Nico

Jo, det kan vara orsaken. Har dock inte sett skyltarna förrän ganska nyligen. Å andra sidan är jag inte så ofta i dessa områden numera så jag vet inte när de kom upp. Det verkar dock som man satt upp fler tilläggstavlor nu för på de äldre bilderna sitter de inte vid samtliga C17-skyltar.

I sig ganska bedrövligt som sagt att det behövs för yrkesförare borde kunna tyda en skylt som är utformad enl. internationell standard. Dvs. om det inte fungerar med tilläggstavlorna heller kan man ju fråga sig vad nästa steg är.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Det roligaste är att tilläggstavlorna anger "tillfällig" skyltning och är således fel utförda, då de skall ha gul botten i stället för orange...

BSB101

Portalen innan var från början försedda med nedhängande reflexplåtar, men tydligen tröttande kommunen på att byta ut dessa. Tilläggsskyltarna har jag minne av tillkom efter att ett antal långtradare nästan fastnat och man ville få förarna av dessa att tänka om innan man kört ända fram. Möjligen tänker man att orangea skyltar ska sticka ut mer och vem vet, järnvägsbron kanske bara är tillfällig ;D.

Senast igår fastnade ett fordon förresten.

Nico

Jo, jag skulle inte väckt den björn som sover. Såg en bild på en treaxlig bil med kapell som kört fast.

Var dock nätt och jämnt. Gissar på att det handlar om förare som chansar (är tex väldigt vanligt med mindre lastbilar i Klaratunneln) och mot sådant beteende hjälper ju ingen skyltning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

toddetoddelito

Och idag har ännu ett fordon kört in och fastnat...

Nico

Jo, idag var det tydligen en kranbil med uppfälld kran. Måste ha väckt något ont när jag startade tråden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

toddetoddelito

Bäst vi börjar sätta upp C17-skyltar redan vid Tureberg ;D


Bältes-Assar

"En lastbil har kört in i en viadukt i Norrviken - för tredje gången på två veckor. Foto: Bertil Ericson / TT"

Måste vara en bra bil ändå, som håller för så många påkörningar!

Ola Å

Hur är det ställt egentligen med kompetensen hos yrkesförarna i landet? Den där bron känns ju som om den rammas varje månad.

Tydligen var en buss inne och nosade i Klaratunneln nyligen också.

Fredde

Det är egentligen bara C17 som behöver finnas på plats, så även vid Klaratunneln. Allt annat är "extra tillbehör".

Det var Keolis 4803 som skalade det som var monterat på taket nu senast.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/bussolycka-i-centrala-stockholm-drivmedel-lacker

BSB101

Starx efter senaste påkörningen hade man fått upp nedhängande skyltar igen. Nu vet jag inte exakt när dessa kom upp men det tog nog inte ens en vecka innan ena skylten var påkörd. Ska man skratta eller gråta?

Sedan kan man fråga sig varför man hänger upp stela skyltar och inte något som är flexibelt?

pegee

För att stela skyltar skall göra lite motstånd och skramla och föra väsen så att
föraren uppmärksammar att han är på väg in i bron.
En eftergivlig skylt som bara svänger undan är inte säkert att föraren hör i förarhytten. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.