Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredrik Gelin skrivet 29 april 2023, 10:26:44 AM

Titel: Busslink/Keolis 4104 nu och då
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 29 april 2023, 10:26:44 AM
Det är ju kul när man kan återanvända bilder där bussar har samma inventarienummer men med ett antal år mellan.
Så blev fallet när Keolis numrerade bussar i Stockholm City i 40xx och 41xx-serien.
Dessa nummer innehades av H27:or när jag började köra buss i Norrort, men tyvärr hade jag ingen kamera på den tiden.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230429/0c76d16a2857f7dda2b580ba8f6cab4c.jpg)
Jag hittade dock en bild på H27(A?) 4104 som jag tog på rampen i Täby 8/5 2004.

(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230429/4a54211e5f84a512e22ab7d34415f1ec.jpg)
Numera innehas numret 4104 av en elbuss i Tomteboda som jag fotade vid Wivalliusgatan 24/4 i år.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Busslink/Keolis 4104 nu och då
Skrivet av: Ersa skrivet 29 april 2023, 19:21:46 PM
Ja just. Men vi som minns 40xx och 41xx från mitten av 00-talet, minns dem ju som otroligt nergångna och slitna. Så knappast en rolig nummerserie att komma ihåg. Blir lite som Transdevs 55xx-serie i Roslagen som alla som körde Nobinas 55xx i samma område minns med enbart negativa känslor.
Titel: SV: Busslink/Keolis 4104 nu och då
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 29 april 2023, 20:07:30 PM
Ja, H27:orna var rätt sunkiga i mitten av 00-talet, men då hade de också rullat rätt långt sedan leveransen 1991.
Just 4101-16 vill jag minnas började sin karriär i Vaxholm och var i Norrtälje ett tag innan de hamnade i Täby där de levde en ganska tuff tillvaro i lokaltrafiken.
Just 4104 hade så mycket vatten i motorn på slutet att det var ett projekt bara att få igång den och när man lyckats med det fick man ha den på tomgång en stund innan den gick att köra (garageplanen låg insvept i något som liknade Lützendimman).

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk