Twin Coach i Solna ca 1930-31

Startat av Tom Hallström, 28 maj 2020, 12:28:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tom Hallström

Nu ska jag försöka lägga in en bild som jag hittade i Dick Hallströms arkiv i dag.

Vi får se hur det går...
Tom

Nej

Nico

www.flickr.com/photos/188640837@N03

https://www.flickr.com/photos/188640837@N03/49945185526/

Hej Tom!

Det är inte ditt fel utan du har gjort rätt. Tyvärr finns vissa sidor som ser till att man inte kan direktlänka till dem. Jag har för mig att flickr trist nog är en av dem och det förklarar då antagligen detta.

Lägger man däremot bara in detta som en klickbar länk så når man både bildlagringssidan och bilden i sig... som är väldigt intressant. Min gamla bakgård även om jag inte kom dit förrän drygt 40 år efter att bilden är tagen.  ;)

Bussen är sedan skyltad Hagalund, men är det Hagalundsgatan det är på eller någonstans neråt Råsunda?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mr G

Tycker att det ser ut som S:t Eriksgatan, alldeles innan Vanadisplan
吉先生

Tom Hallström

Tack för hjälpen! Reg.-numret tolkar jag till B 6995. Scania-Vabis tog in den vid årsskiftet
1929-30 och visade den för Stockholmspressen direkt efter nyår 1930. Tittar man i tidningarnas
digitala arkiv finns den omskriven och avbildad 4/1 1930.
Drivningen skedde med två motorer - mittplacerade - på varsin bakaxel. Det passade inte hala svenska
vinterväger, hjulen kunde spinna loss lite hur som helst. Scania fick tillverkningrättigheterna för
norra Europa. Frågan är om Motala Verstäder vidarutvecklade konceptet? De började ju kvickt med en
dörr framför framaxeln och sido/mittmonterad motor.
Tom

BD


Nico

Citat från: Mr G skrivet 28 maj 2020, 22:24:47 PM
Tycker att det ser ut som S:t Eriksgatan, alldeles innan Vanadisplan

Fullträff! Var inne igår med en kompis och spanade. Bilden är tagen precis vid nuvarande norrgående hpl. Vanadisplan, alltså vid S:t Eriksgatan 102-104, och nedanför Hälsingehöjden.

Frågan är då varför man skyltade "Hagalund" om man nu var på väg söderut?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Harald Nordius

Citat från: BD skrivet 01 juni 2020, 10:39:46 AM
Bilden hämtad ur videon som finns i länken.
Tidigare här: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=73118.0
Videon är borttagen.

Citat från: Nico skrivet 01 juni 2020, 10:44:55 AM
Frågan är då varför man skyltade "Hagalund" om man nu var på väg söderut?
Man är nog inte på väg åt något håll. Bussen är ju tom och förmodligen uppställd för fotografering.

Tom Hallström

Vad roligt med att få hjälp! Den där filmen skulle man vilja se.
Och för bara ett år sedan visades den här, men då hade jag inte
en susning om någonting alls.
Mvh Tom

BD