Bussar utanför Persontrafik 89 i Örebro i september 1989 del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 juli 2010, 17:29:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Widerqvist använde denna buss i denna lackering för bussresor, bland annat för Fritidsbuss.


Från Jönköping hade JKT:s personal kommit i denna buss.


Den här bussen stod där för försäljning och Göstas Transport & Service i Yttersjö AB fastnade för den.


Denna buss hade kommit från Malmö för att demonstrera ny teknik. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den bestod i.



Så två splitternya bussar som körde mässbesökare från hotellen. Föraren av den buss som jag åkte med var inte särskilt imponerad utan kan snarare beskrivas som mycket irriterad. Det mesta hade krånglat på bussen och hon var en kvart sen.



Till sist en buss som kommit från Helsingborg med besökare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bisquit

Någon som vet varför den ena Scania bussen ifrån Örebro hade nya diodskylten. Medan den andra hade rull-systemet? Omnu båda var helt nya vid fototillfället. ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: bisquit skrivet 10 juli 2010, 12:13:16 PM
Någon som vet varför den ena Scania bussen ifrån Örebro hade nya diodskylten. Medan den andra hade rull-systemet? Omnu båda var helt nya vid fototillfället. ???

Intressant iakttagelse. Men båda bussarna var splitternya när bilderna togs. Enligt SBH togs 32 i bruk dagen före och 37 samma dag. Detta stämmer också med vad en trafikledare vid Örebro Trafik AB uppgav på mässan.

Jag antar att man ville prova diodskylt på en eller ett par av de nya bussarna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bisquit

Ja det är mycket möjligt. För sedmera blev de sen alla med Diod plus den nya T-buss (Länslacken) http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/N/Nackrosbuss/3100/slides/Nackrosbuss_3123_Jarntorget_Orebro_990608.html Länka en bild på 32 när den rulla under Näckrosbuss flagg.

Danne B.

Är det verkligen en diodskylt? Jag tycker det påminner väldigt mycket om en matrisskylt?!

//Danne

bisquit

Jo det stämmer! Var nog fullmatrisskylt på dessa vagnar. Man knappa om digitalt på en display ovanför föraren.

Mattias

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2010, 17:29:48 PM

Denna buss hade kommit från Malmö för att demonstrera ny teknik. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad den bestod i.



Trevliga bilder från mitt första Persontrafik jag besökte.

Gällande ML Scanian vill jag minnas att man väl bland annat hade alternativ drift, (TAD?) eller gas? Någon vet säkert bättre med största sannolikhet.
Övriga finesser var bla att man testade med någonform av infraröd teknik på strålkastarna, den skarpsynte ser att de inre lyktorna är svarta, dessutom vill jag minnas att vid mittdörrrarna hade man ett utfällbart steg a´la Halmstad, baktill syns tre sensorer på motorluckan, dessa var backvarnare som idag finns på var och varannat fordon, invändigt var väl även då för tiden det nya med automatiskt hållplatsutrop. Detta är vad jag för stunden kan dra mig till minnes var en del av det "nya" i teknikväg.
Minns att man i bussen också kunde få en enkel pappersmodell av bussen där tekniken stog sammanfattad på taket. Tyvärr är den sedan länge nerpackad i en skokartong långt ner in i källaren.

Vill man dock ha en egen buss (Volvo 9700) i papp, skrev vi om det här nyligen:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36940.0

Finns en intressant sida som kanske länkas till förr, om ML´s Gasprovbussar under 80 och 90 talet:

http://www.ingemarcarlson.se/MLScania.htm

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

AL

Vill minnas att ÖTAB's 32-37 stod länge och väl på dåvarande Scanias anläggning på Österplan i Örebro, innan de slutligen flyttades över eller hämtades av ÖTAB.  Rullbanden försvann dessutom mycket snabbt och ersattes av fullmatrisskyltar, och förmodligen skedde detta i samma veva som vagnarna 26-28 fick sina skyltskåp ombyggda från att endast visa linjenummer till att också få plats med destinationer...

Svemicke

Citat från: Mattias skrivet 11 juli 2010, 00:18:40 AM
Trevliga bilder från mitt första Persontrafik jag besökte.

Gällande ML Scanian vill jag minnas att man väl bland annat hade alternativ drift, (TAD?) eller gas? Någon vet säkert bättre med största sannolikhet.
Övriga finesser var bla att man testade med någonform av infraröd teknik på strålkastarna, den skarpsynte ser att de inre lyktorna är svarta, dessutom vill jag minnas att vid mittdörrrarna hade man ett utfällbart steg a´la Halmstad, baktill syns tre sensorer på motorluckan, dessa var backvarnare som idag finns på var och varannat fordon, invändigt var väl även då för tiden det nya med automatiskt hållplatsutrop. Detta är vad jag för stunden kan dra mig till minnes var en del av det "nya" i teknikväg.
Minns att man i bussen också kunde få en enkel pappersmodell av bussen där tekniken stog sammanfattad på taket. Tyvärr är den sedan länge nerpackad i en skokartong långt ner in i källaren.

Vill man dock ha en egen buss (Volvo 9700) i papp, skrev vi om det här nyligen:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=36940.0

Finns en intressant sida som kanske länkas till förr, om ML´s Gasprovbussar under 80 och 90 talet:

http://www.ingemarcarlson.se/MLScania.htm

//M

De första hållplatsskyltarna och utropen kom redan innan 1987 då de står omnämnda i MSS jubileumsbok "Linje 100" och var monterade i några av ML:s Aabenraa-Scania.

119 måste snabbt ha fått vanlig färgsättning för jag kan inte minnas att en buss med denna motivlack körde runt på Malmös gator. 1989 var jag dock 12 år, så det borde jag kommit ihåg i så fall.

Exakt hur många av ML:s bussar som blev gasbussar (förutom 084) vet jag inte, men vet med säkerhet att 136 var en gasbuss.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -