Bussar utanför Persontrafik 89 i Örebro i september 1989 del 1

Startat av Staffan Sävenfjord, 04 juli 2010, 20:59:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det är fortfarande 1989 och bara några veckor efter bussutställningen i Helsingborg var det dags för en ny sådan, denna gång i Örebro i samband med att Svenska Lokaltrafikföreningen höll sin kongress. Förutom bussarna hände två uppmärksammade saker under denna.

I Brunnsparken i Örebro avnjöts kongressmiddagen. Som artist hade engagerats Loa Falkman, men när det var dags för honom så meddelades bara att han inte kunde komma utan han hade fått en ersättare. Ingen dålig sådan i och för sig, nämligen Erland Hagegård som dock hade oddsen mot sig när gubbarna (och de få tanterna) hade inriktat sig på Loa Falkman. Men Hagegård lyckades få upp stämningen på ett fantastiskt sätt. Tidningarna kunde sedan berätta att efterräkningar väntade Falkman för att han dubbelbokat. Det var dock inte SLTF som stod för dessa utan den andra som engagerat honom och dit han alltså till sist kom. 

Kvällen avslutades med att SJ:s generaldirektör Stig Larsson bad alla stiga in i bussarna får att åka till Örebro Södra. Där visades nämligen för första gången X2000 (fast det namnet fanns inte ännu) utanför den inre kretsen. (Hur var det nu, Ingwar Å, var du med då eller hade du redan hunnit emigrera?). Ett tågsätt hade bogserats till Örebro av en X1 (!) och ställdes sent på kvällen upp vid södra stationen för visning. Sedan drogs det lika diskret tillbaka till fabriken i Västerås. Så utöver kongressdeltagarna lär det inte ha varit så många som såg det.

Den här gången börjar jag bildvisningen med de bussar som stod utanför mässhallen och egentligen inte deltog i utställningen. En del av dem var där för att de kört dit besökare från respektive bussbolag men andra hade bara parkerats där eftersom säljarna ville visa dem och det kanske gick att locka någon besökare att titta på dem. Nu var det ju dock så att till SLTF-utställningarna kom inte så många bussägare.










SL skulle börja köra svart. Varför den här bussen anskaffades minns jag inte men ungefär ett halvår senare hamnade den på en speciallinje som gick Dalarö-Stockholm (Vattugatan) med specialpris och förhöjd service. Innan dess hann den gästspela på 810-an några gånger.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bisquit

Snygga bussar :P Royalen som Rulla för Sl. Vilken var anledningen till färgvalet de hade på den bussen. Var det en provmålning eller så?? :P

bilomnibussen

Invid bussarna stod Lennart Westesson vid ett litet bord och sålde sin ganska nyutkomna bok "Lokaltrafiken i Örebro".
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 04 juli 2010, 22:30:30 PM
Invid bussarna stod Lennart Westesson vid ett litet bord och sålde sin ganska nyutkomna bok "Lokaltrafiken i Örebro".
Mvh Jan G

Stämmer bra det. Jag fick en bok av honom för att skriva en recension. Tyvärr fick jag inte behålla den då Svensk Lokaltrafik ville ha omslagssidan som illustration och därför bröt loss pärmen från resten av innehållet. Så jag köpte en bok för egna pengar och den har ingen kunnat komma åt att förstöra. Bläddrar i den i bland fortfarande. Jag hann i alla fall läsa boken från pärm till pärm innan dess. Vilket med förlov sagt inte gäller alla böcker som jag recenserat. Oftast medger inte tiden det.

Var det inte någon som skrev om bussarna i Östernärke också och sålde samtidigt.  ;) Eller var det vid något annat tillfälle. Eller någon helt annan bok någon annanstans? Även den boken bläddrar jag i ibland med stor glädje.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Omnilasse

Citat från: bisquit skrivet 04 juli 2010, 21:24:54 PM
Snygga bussar :P Royalen som Rulla för Sl. Vilken var anledningen till färgvalet de hade på den bussen. Var det en provmålning eller så?? :P
Instämmer i kommentarerna!
Vill minnas att tanken var att den skulle ses som en "svart limousine", den skulle symbolisera den högre standarden (och högre biljettpriset). Alltså ge en lite lyxigare känsla (det var iaf så man motiverade färgvalet utåt - kan ju finnas andra mer prosaiska dolda förklaringar). Försöket är ju väldigt intressant, eftersom det ändå är över 20-år sedan och väl helt i linje med dagens utvecklingstankegångar inom kollektivtrafiken. Den är ju också ett exempel på vad svårt det är att ta mer betalt för att erbjuda lite bättre komfort och en snabbare resmöjlighet, iaf om man bara erbjuder 1 avgång i vardera riktning per dag...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Omnilasse skrivet 05 juli 2010, 08:35:57 AM
Instämmer i kommentarerna!
Vill minnas att tanken var att den skulle ses som en "svart limousine", den skulle symbolisera den högre standarden (och högre biljettpriset). Alltså ge en lite lyxigare känsla (det var iaf så man motiverade färgvalet utåt - kan ju finnas andra mer prosaiska dolda förklaringar). Försöket är ju väldigt intressant, eftersom det ändå är över 20-år sedan och väl helt i linje med dagens utvecklingstankegångar inom kollektivtrafiken. Den är ju också ett exempel på vad svårt det är att ta mer betalt för att erbjuda lite bättre komfort och en snabbare resmöjlighet, iaf om man bara erbjuder 1 avgång i vardera riktning per dag...

Var det verkligen bestämt redan vid leveransen att bussen skulle användas på Dalarö-linjen. Jag finner det lite märkvärdigt att man i så fall inte kom i gång med denna förrän i mars 1990. Eftersom den främst riktade sig till bofasta och inte sommargäster så borde det ju varit fler som upptäckt den om den börjat gå innan vintern.

Limousine-tanken känns välbekant. Samma tankegångar med att skaffa svarta bussar och kalla dem limousiner gällde också vid ett annat bussbolag: Torestorps Limousine. Senare namnbytt till Marks Limousine och i dag ägt av Veolias People Travel Group. 

Får se när SJ börjar kalla sina tåg för limousiner?  :D
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Stefan P


bilomnibussen

Apropå boken Östernärkesbussarna, haha, jag gav ut den 1995 men har aldrig sålt på någon bussmässa, enbart på vissa marknader inklusive Hjulmarknaden. Det går fortfarande att få köpa ett ex av boken om ni hör av er till mig. Boken Lokaltrafiken i Örebro kan också gå att få fram flera ex av i oskadat skick.
Mvh Jan G