Bussar i Helsingør i augusti 1989

Startat av Staffan Sävenfjord, 17 juni 2010, 22:07:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag hann också med en kort tripp till Helsingør under mitt besök i Helsingborg. Fyra bussar fastnade på filmen.







Slutligen bussen som gick mellan centrum och LB-färjornas (även om de nu kördes av SFL) läge vid Kronborgs slott. En resa på några minuter som alltid kördes av äldre cigarrökande herrar. De visste dock vad gaspedalen och signalhornet var till för. Om de kände till bromsens funktion är mer ovisst. Även bussarna var äldre och fick denna körning som det sista innan skrothandlaren förbarmade sig. Ofta var det Fiat-bussar.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 juni 2010, 22:07:30 PM



Slutligen bussen som gick mellan centrum och LB-färjornas (även om de nu kördes av SFL) läge vid Kronborgs slott. En resa på några minuter som alltid kördes av äldre cigarrökande herrar. De visste dock vad gaspedalen och signalhornet var till för. Om de kände till bromsens funktion är mer ovisst. Även bussarna var äldre och fick denna körning som det sista innan skrothandlaren förbarmade sig. Ofta var det Fiat-bussar.





De ciggarrökande äldre herrarna var allt som oftast utrustade med byxhängsle och randiga skjortor.
Bussarna var allt som oftast utrustade med träbänkar :)
Tack för dessa bilder!

frigge

Citat från: Jeppe Hagelbäck skrivet 17 juni 2010, 23:23:37 PM
De ciggarrökande äldre herrarna var allt som oftast utrustade med byxhängsle och randiga skjortor.
Bussarna var allt som oftast utrustade med träbänkar :)
Tack för dessa bilder!


Det kan ha varit tidigare, men jag har ett minne av att bussarna oftast hade manuell växellåda. Riktig straffkommendering, en femminuterssträcka med ett gammalt lik till buss och manuell låda med dåliga synkringar.. själv hade jag blivit galen efter en halvtimme.
Men hela helsingborgs- och helsingörssvepet har varit underbart!

Staffan Sävenfjord

Citat från: frigge skrivet 17 juni 2010, 23:40:15 PM
Det kan ha varit tidigare, men jag har ett minne av att bussarna oftast hade manuell växellåda. Riktig straffkommendering, en femminuterssträcka med ett gammalt lik till buss och manuell låda med dåliga synkringar.. själv hade jag blivit galen efter en halvtimme.
Men hela helsingborgs- och helsingörssvepet har varit underbart!

Jovisst var det manuell låda och åtminstone någon dessutom med en växelspak i längden av ett järnspett, som satt lite bakom föraren så att han fick sträcka sig bakåt för att växla. Visst skrapade det betänkligt i lådan.

Trästolarna sattes efter vad jag hört dit för att det skulle vara lättare att spola av dem. Berusningsgraden i bussen låg väl i snitt på 2,0 promlle, åtminstone sent på kvällen i riktning mot färjan. Till detta kommer då att bussarna var minst sagt fullsatta och att värmereglaget ofta bränt fast på full värme. Enda fördelen med de här bussarna var att det var nolltaxa.

1990 (eller möjligen 1991) hade för övrigt de här bussarna gjort sitt eftersom färjeläget vid Kronborg revs. Ett nytt utökat färjeläge togs i bruk i Helsingør invid järnvägsstationen och SFL slogs ihop med DSB som körde tågfärjorna och bildade ScandLines. Förutom Sundsbussarna gick alltså nu alla färjorna för samma rederi.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juni 2010, 08:20:01 AM
Jovisst var det manuell låda och åtminstone någon dessutom med en växelspak i längden av ett järnspett, som satt lite bakom föraren så att han fick sträcka sig bakåt för att växla. Visst skrapade det betänkligt i lådan.

Trästolarna sattes efter vad jag hört dit för att det skulle vara lättare att spola av dem. Berusningsgraden i bussen låg väl i snitt på 2,0 promlle, åtminstone sent på kvällen i riktning mot färjan. Till detta kommer då att bussarna var minst sagt fullsatta och att värmereglaget ofta bränt fast på full värme. Enda fördelen med de här bussarna var att det var nolltaxa.

1990 (eller möjligen 1991) hade för övrigt de här bussarna gjort sitt eftersom färjeläget vid Kronborg revs. Ett nytt utökat färjeläge togs i bruk i Helsingør invid järnvägsstationen och SFL slogs ihop med DSB som körde tågfärjorna och bildade ScandLines. Förutom Sundsbussarna gick alltså nu alla färjorna för samma rederi.


Det slog mig att det faktiskt fanns en SFL-linje även på svenska sidan.
För att lösa parkeringsproblemen under bygget av Knutpunkten byggdes en stor parkering på Tretornområdet på söder. På denna linje var det dock mindre fylleri då de få som åkte oftast skulle köra bil...
Linjen kördes av HLT. Buss 178 gick fast på denna "linje" men ersattes av 101 eller 102 när det var rep och servicedags.


G. Onoper