Norge i september 1988: Oslo del 2

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 april 2010, 14:26:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Först två bussar från Engeseth i Hønefoss.



Och så Flybussen, som på den tiden gick till Fornebu. Osäker på vem som körde linjen då.


Slutligen lite blandat från NSB, som på den tiden drev busstrafiken under eget namn precis som SJ. I Norge blev det sedan Nettbuss.





I nästa avsnitt blir det bussar från Schøyens Bilcentraler.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Vidar

Takk, det er moro å se så fine bilder, gleder meg til det kommer flere. :D :D :D ;D

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 april 2010, 14:26:37 PM
Och så Flybussen, som på den tiden gick till Fornebu. Osäker på vem som körde linjen då.
Flybussen kördes väl då liksom nu av SAS själva?
När jag jobbade på Fornebu och Gardermoen var det åtminstone så.
Personal och bussar bar SAS Uniform och var baserade någonstans i Fornebutrakten har jag för mig.
Braathens var på något vis inblandade, ev. som delägare, i det lokala SAS-bolaget som körde bussarna (har ett vagt minne av att de hette SAS Transportservice).
//Fredrik

Inge Løvoll

Mvh Inge Løvoll

Staffan Sävenfjord

Citat från: Inge Løvoll skrivet 05 april 2010, 18:41:45 PM
Hei, Staffan!
Denne bussen er ikke en VBK, dette er en Vest type 2.
Mvh Inge L.

Tack för det påpekandet. Nu är detta också rättat.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bergenga

Daværende NSB og nåværende Nettbuss har aldri hatt et sentralt internnummersystem som vises på bussene, så å bare skrive NSB og nummeret blir litt feil. I dag har alle underselskapene i Nettbuss sitt eget nummer som utgjør de to første sifrene i et fem-sifret nummer som alle busser har, men det brukes bare internt.
Så om man skal være korrekt hadde de disse numrene og selskapsnavnene:

CC98238 - NSB Hølandsrutene #1292
HJ29504 - NSB Odal-Eidsvollrutene #190
HJ50801 - NSB Odal-Eidsvollrutene #139
KT37790 - NSB Lågendalsruten #10


Telemark-Oslo-ekspressen som KT37790 kjørte for på bildet er faktisk forløperen til noe vi kjenner fra dagens bussbransje i Norge. På den tiden var det en Nor-Way-rute som gikk mellom Notodden og Oslo. Den ble kjørt av Øst-Telemark Automobilselskap (ØTA) på Notodden, men det er tydelig at NSB Lågendalsruten på Kongsberg også hadde noen turer. Høsten 1997 gikk ruta ut av Nor-Way-systemet og ble til TIMEkspressen, med avganger hver time mellom Notodden og Oslo. Dette ble en stor suksess og konseptet ble tatt med til andre deler av landet etter at NSB/Nettbuss kjøpte opp ØTA. Den originale TIMEkspressen ble da døpt om til "linje 1".
Mvh.
Øyvind Berg