SL Historia från 1990-talet 76

Startat av Bussmicke, 26 februari 2010, 00:05:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Några tidigare ej visade bilder, de har till och med legat oinramade till nu..







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Så här ska en SL bild se ut. Riktiga bussar med höggolv jämfört med dagens lågentre-noja och med riktiga trevliga klavér-dörrar. Mycket snyggt, dessa bildsvep uppskattas verkligen.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Nej, jag kommer aldrig att kalla det för något annat än normalgolv.
2-3 trappsteg leder inte till några vidare höjder.

HJP

Citat från: Jona skrivet 26 februari 2010, 00:09:59 AM
Riktiga bussar med höggolv jämfört med dagens lågentre-noja....

/Jona
****
Noja?!
Tycker du att alla rullstolsbundna, och alla med barnvagn, ska avstå att åka buss?
Det finns åtskilliga människor, med svårigheter att gå, som tycker att det är jobbigt med trappsteg. Är det inte bra om man kan underlätta för dessa, utan att betraktas som nojig?

För övrigt, tycker jag att Bussmickes bilder är mycket fina!

HJP

Mikael T Nilsson

Tack för detta bildsvep med nyare "nostalgi". H16 6741 tillhörde Märsta och gick senare över till Swebus.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jona

Citat från: HJP skrivet 26 februari 2010, 08:54:26 AM
Noja?!
Tycker du att alla rullstolsbundna, och alla med barnvagn, ska avstå att åka buss?

Egentligen vill jag inte svara på frågan i detta inlägg då jag tycker det egentligen borde få vara egen kategori och eget inlägg i annan tråd, men eftersom jag drog igång det så får jag väl stå till svars för det och svara på frågan.

Så jag säger ja på den frågan, jag tycker att åk-komforten blir så mycket bättre i en buss med hög/normalgolv så därför tycker jag inte lågentre/låggolv är någon bra lösning. Ta vanhool´s T9 ledbussar som rullar i när-landsbyggd runt Umeå. Perfekt gångegenskaper, bekväma och åka, hyfsat bra stolar, och längst bak i leden finns barnvagnsplats och handikapputrymme med en rullstolshiss.

På bra vägar som är omskötta, utan hål, farthinder och annat i centrala staden, där tycker jag att lågentre/låggolv kan funka och vara en lösning.

I Skellefteå och Umeå-trakten tycker jag dom numera har den optimala lösningen, även nya bussar har beställts med normalgolv, men alla har rullstolshiss, dessa vagnar rullar på när-landsbyggd. Det går några lågentre, men majoritet av landsbygdsbussarna är höggolv.

Men i stadstrafiken rullar lågentre/låggolvsbussar på alla linjer.

Jag ber om ursäkt för denna dikeskörning från trådens ursprungs-innehåll, har moderaterna någon kommentar på detta och vill flytta detta till egen tråd, så är det okej för mig.

Sedan en fråga som berör ämnet, jag känner till vi har svensk busshistoria, men om jag nu vill vara lite lat, någon som vet hur livet ser ut för dessa trevliga individer och klenoder som är med i bildsvepet, hur mår dom idag, och eventuellt vart rullar dom?

/Jona
MVH Filosofen Jona

Stefan P

Hej

Tack för fina bilder, för mig som är Scania frälst och bussar med vikdörrar bättre kan det inte bli.

mvh Stefan P

Björn Forslund

Det blir ännu bättre om du visar lite ännu äldre H10:or oxblodare med stora förarfönstret! :D

HJP

Citat från: Jona skrivet 26 februari 2010, 10:49:31 AM
På bra vägar som är omskötta, utan hål, farthinder och annat i centrala staden, där tycker jag att lågentre/låggolv kan funka och vara en lösning.

I Skellefteå och Umeå-trakten tycker jag dom numera har den optimala lösningen, även nya bussar har beställts med normalgolv, men alla har rullstolshiss, dessa vagnar rullar på när-landsbyggd. Det går några lågentre, men majoritet av landsbygdsbussarna är höggolv.

Men i stadstrafiken rullar lågentre/låggolvsbussar på alla linjer.

/Jona
****
Jamendåså! Kan tänka mig, att man har lite mer tid för hissar, i landsvägstarfik. I stadstrafik blir det svårare. Inte minst i Stockholms innerstad. Det var stadstrafikbussar du kommenterade utom Vaxholms-bussen, men nu blev det lite mer nyanserat.

HJP