SL historia från 1990-talet 68

Startat av Bussmicke, 30 januari 2010, 23:09:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

JDS

Det finns få fotografer som har fångat 90-talet på ett så bra sätt som Micke, Tack micke! Jag gör vågen här på mitt håll.  :)

Bussmicke

Tack, jag (trots jag började lite småsent) tycker 90-talet var intressantare än nu. Nu är det lite väl nytt o modernt..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas

Gud vilka härliga bilder! Trots att jag var vid en väldigt ung ålder när de här bussarna gick på svenska gatorna, så har jag ett rätt starkt minne av dem ändå. Jag har framförallt ett svagt minne av innerstadsbussarna på den understa bilden. Man önskar att dessa och gamla goa Säfflebussar kan börja byggas igen (dvs. efter den äldre karossformen). Får njuta av dem en del av de fortfarande uppe i sköna Roslagen, i Busslinks 442X-serie om jag inte misstar mig. Har sett att någon omnilink har börjat rulla då o då på 638:an några gånger, samt t.o.m. en DAB. Nån gång vet jag att t.o.m. en gammal Säffle-ledbuss i Länstrafiken Örebros färgsättning rullade lite då o då i de trakterna, i mitt fall rullade den på 652:an, som såvitt jag vet iaf aldrig har haft en ledbuss tursatt. Jag har dock inget nummer på denna Örebroled, det var flera år sedan detta hände.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas

Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2010, 00:01:27 AM
652 har väl ledbuss ofta?

Jag vet inte, det kanske bara är något jag har missat i så fall, jag trodde att alla tre linjerna i trakterna där runt omkring, dvs. 638, 645 och 652, körde för det mesta med samma sorts bussar, dvs. i huvudsak Säfflevagnar i 442X-serien etc.

Jag förundras dels över en sak, samt att jag har en liten teori till varför det 652:an skulle kunna rullas av ledbussar. 1. Min förundran, bygger på hur isf en ledbuss kan rulla på dessa smala landsvägar som slingrar sig omkring i samhällen i de trakterna. Jag tänker på snäva kurvor osv. Det är ju t.o.m. att man som ev. mötande cyklist på vägen, måste kliva av sin cykel för att bussen skall komma fram och i mina fall då, kortvagnar. Det känns som att det skulle vara ännu krångligare med en ledbuss. JAg tog bara de här trakterna som ett exempel, jag vet att situationen är likadan i andra delar av Roslagen och säkert andra delar av länet och landet också.

2. Å andra sidan, så är det väl en bra sak med ledbussar på 652:an, som inte har så jättemånga avgångar under veckans dagar (fått för mig att det kanske är 4 avgångar per vardag, 2 på lördagar och endast 1 på söndagar). 638:an exempelvis till Vätö, har ju lite fler avgångar under veckans dagar, men där har jag i sin tur bara sett kortvagnar.

Karsten

Shit alltså! Mycket trevliga nostalgibilder, mer mer! :)

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 30 januari 2010, 23:09:14 PM





Kul! Kan jämföras med bilden jag tidigare lagt ut på historiska forumet.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Marc

Citat från: Andreas skrivet 31 januari 2010, 00:21:57 AM
Jag vet inte, det kanske bara är något jag har missat i så fall, jag trodde att alla tre linjerna i trakterna där runt omkring, dvs. 638, 645 och 652, körde för det mesta med samma sorts bussar, dvs. i huvudsak Säfflevagnar i 442X-serien etc.

Jag förundras dels över en sak, samt att jag har en liten teori till varför det 652:an skulle kunna rullas av ledbussar. 1. Min förundran, bygger på hur isf en ledbuss kan rulla på dessa smala landsvägar som slingrar sig omkring i samhällen i de trakterna. Jag tänker på snäva kurvor osv. Det är ju t.o.m. att man som ev. mötande cyklist på vägen, måste kliva av sin cykel för att bussen skall komma fram och i mina fall då, kortvagnar. Det känns som att det skulle vara ännu krångligare med en ledbuss. JAg tog bara de här trakterna som ett exempel, jag vet att situationen är likadan i andra delar av Roslagen och säkert andra delar av länet och landet också.

2. Å andra sidan, så är det väl en bra sak med ledbussar på 652:an, som inte har så jättemånga avgångar under veckans dagar (fått för mig att det kanske är 4 avgångar per vardag, 2 på lördagar och endast 1 på söndagar). 638:an exempelvis till Vätö, har ju lite fler avgångar under veckans dagar, men där har jag i sin tur bara sett kortvagnar.

638 går/gick ej att köra med led, pga. backvändning vid Håknäs brygga, i teorin borde det dock vara möjligt för en duktig förare. Vad säger Niclas W?
652 gick mestadels med kortvagn, inget behov av led direkt och enklare att backa ur ett möte på vägen. Sedan att vi körde lite blå ledbussar där på sommaren var mest någon tokig bussförares påhitt vid vagnuttag!

Yujin Zhang

Citat638 går/gick ej att köra med led, pga. backvändning vid Håknäs brygga, i teorin borde det dock vara möjligt för en duktig förare. Vad säger Niclas W?

Det går bra att köra led på 638 idag, man får göra backvändning i Håknäs brygga. När jag och en anann Värmdöbo var ute och åkte förra året visade föraren oss en grushög som man backar in till.

645 körs i princip alltid med kortvagnar förutom skolavgången på morgonen samt eftermiddag vill jag minnas. För inte så länge sedan var det alltid 5412 på 14:35 avgången och javisst, den var alltid fullsatt vid avgång från Norrtälje. Numera hänger 5412 alltid runt Tekniska på dagarna...

Niclas Wennerlid

Citat från: Marc skrivet 31 januari 2010, 11:00:32 AM
638 går/gick ej att köra med led, pga. backvändning vid Håknäs brygga, i teorin borde det dock vara möjligt för en duktig förare. Vad säger Niclas W?
652 gick mestadels med kortvagn, inget behov av led direkt och enklare att backa ur ett möte på vägen. Sedan att vi körde lite blå ledbussar där på sommaren var mest någon tokig bussförares påhitt vid vagnuttag!

638:an körs inte med ledbuss just pga. backvändningen vid Håknäs. Givetvis kan man vända med ledbuss om man håller tungan rätt i mun men man måste ta hänsyn till felparkerade bilar också. Skulle det inträffa får man backa långt på en krokig och smal väg för att hitta en ny plats att vända på.

// Niclas